U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
leonieuwpoort
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 okt 2012 22:14
Locatie: Hoek van Holland

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door leonieuwpoort »

Hierbij de Scaldis .

Gr., uit Hoek van Holland
Scaldis  1955      (1).jpg
Scaldis 1955 (1).jpg (49.85 KiB) 4815 keer bekeken
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door Robert Delhaye »

De "Scaldis", beroemde sleep- / bergingsboot die nog op station te Vlissingen heeft gelegen, en zo nu en dan een race moest maken tegen een sleper van Smit. De "Scaldis" kan beschouwd worden als een van Belgische meest legendarische sleepboten.
Eerst even wat technische gegevens:
IMO : 5315034
GRT: 401 / NRT: 68
L.O.A.: 49,84 / L.L.: 45,01 / B: 9,15 / H: 5,34
Hoofdmotoren tot 1971: 2 x 4 tew, 8 cil, MAN type 4046 (ex- U Bootmotoren)
Vermogen tot 1971: 2 x 1200 bhp (= 2400 bhp totaal) / snelheid: 15 knopen / bollard pull: 21 ton
Hoofdmotoren vanaf 1971: 2 x 4 tew, V12 cil, K.H.Deutz
Vermogen vanaf 1971: 2 x 1500 bhp (= 3000 bhp (4000 ihp) totaal) / Snelheid: 15 knopen / bollard pull: 40 ton
Accieradius: 7000 zeemijl op volle kracht
Hulpmotoren: 2 x V8 cil, MWM diesels van ieder 214 pk, gekoppeld aan 140 KW 700 Amp. - 220 V DC leverende generatoren / 1 x 3 cil, MWM diesel van 66 pk, gekoppeld aan een generator van 30 KW - 220 V DC voor havengebruik
FiFi: KSB brandweerpomp van 170.000 liter per uur, 2 blusmonitors in achtermast, 400 meter brandslang, 10.000 liter schuimmiddel
Bergingspomp: 340.000 liter per uur, en een draagbare pomp met een capaciteit van 60.000 liter per uur
Hydraulische sleephaak 40 ton
1 sleepwinch met 800 meter 42 mmn draad
1 sleepwinch met 600 meter 40 mmn draad
Accommodatie: 20 man

1955: gebouwd door F. Schichau, Bremerhaven (YN 1653), als "Hermes"
1955: geleverd aan Bugsier Reederei und Bergungs AG, Hamburg
1955: verkocht aan Union de Remorquage et de Sauvetage (URS), Antwerpen, gestationeerd te Vlissingen (kapiteins: E. de Pauw en Julien Lusyne)
De "Scaldis" werd in 1955 onder bouwnummer 1653 opgeleverd door de scheepswerf F. Schichau te Bremerhaven aan Bugsier onder de oorspronkelijke naam "Hermes". Nog datzelfde jaar vond verkoop plaats aan de Unie van Redding- en Sleepdienst te Antwerpen. Op 21 december 1955 arriveerde de sleepboot onder de nieuwe naam "Scaldis" in haar thuishaven Antwerpen om ruim drie weken later overgevaren te worden naar Vlissingen waar zij (als aflosser van de "Adrien Letzer") stetionsleepboot ging worden.
1961: 19 februari, gekapseisd en gezonken bij de Liefkenshoek, terwijl de sleepboot de vastzittende "Aeollo" assisteerde. 2 bemanningsleden kwamen om. Het schip werd gelicht en gerepareerd en van een fifi voorzien ter brandbestrijding
1971: verbouwd, nieuwe motoren
1977: het schip kreeg als nieuwe taak allerlei offshore diensten op de Noordzee
In 1977 werd de "Scaldis" als stationssleper afgelost door de nieuwe Union sleepboot "Fighter".
1983: naar 'Hak International' in Nigeria, herdoopt in "HAK"
Vanwege verkoop naar Nigeria verliet de bekende Union sleper "Scaldis" op 12 augustus 1983 voor de laatste keer de Antwerpse haven, en wel onder de nieuwe naam "HAK". Toen de sleepboot via de Boudewijnsluis afschutte werd zij door de Union sleepboot "Antwerpen" met 'alle-vlaggen-bij', met scheepsgetoeter en met een 'waterballet' uitgeleide gedaan. De "HAK" zette koers naar Terneuzen waarna de sleepboot op 18 augustus zee koos om ter hoogte van de loodspost Wandelaar rendez-vous te maken met een omvangrijk sleeptransport dat de Nigeriaanse haven Lagos als bestemming had, een reis van naar schatting 24 dagen.
Dit sleeptransport bestond uit de Willem Muller sleepboot "Groenland" met op sleep het afzinkbare ponton "Sublift Caribic". Naast baggermateriaal stonden op dit ponton de voormalige Union-slepers "Bernhard Gerling" en "Philippe Gerling" (nieuwe namen inmiddels "Bernhard" en "Philippe") en het voormalige Union-bergingsvaartuig "Titan V" (nieuwe naam "An"). Dit transport was eerder uit Rotterdam vertrokken.
1985: schip ligt gedeeltelijk gezonken in een Nigeriaanse binnenrivier

met vriendelijke groet,
Robert
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door Robert Delhaye »

De Geschiedenis van de Unie van Reddings- en Sleepdienst N.V., Antwerpen - deel 2 -

DE JAREN ZESTIG ---

In de jaren tussen 1948 en 1960 werd de vloot uitgebreid met 15 sleepboten van 1000 tot 1250 pk (746 tot 933 kW), door middel van een ambitieus nieuwbouwprogramma. Hiermee kwam het tijdperk van de stoomslepers definitief ten einde, de stille stoommachines werden vervangen door sterkere en meer geluid producerende dieselmotoren. In 1965 werd deze operatie beëindigd, en bestond de vloot uit 40 havensleepboten.

In 1955 werd de aanvankelijk 2400 pk (1790 kW) sterke sleepboot "Scaldis" aangekocht door de URS. Deze werd ingezet als stationsboot in Vlissingen om schepen in moeilijkheden te assisteren. Het was tevens een redelijk snelle sleepboot en met haar hulp is de URS uitgegroeid tot een belangrijk professioneel berger in dit gedeelte van de wereld. De "Scaldis" werd in 1983 verkocht aan een bedrijf uit Nigeria en eerder al vervangen door de "Fighter".
Wanneer ook in de haven van Zeebrugge het verkeer begint toe te nemen, worden twee sleepboten permanent gestationeerd in deze haven, en in 1960 wordt deze sleepdienst uitbesteed aan de URS.

Het tweede deel van de jaren 1960 wordt gekenmerkt door de intrede van de firma in de olie-exploratie industrie in de Noordzee, de offshore industrie. De werkzaamheden op zee voor proefboringen en het plaatsen van installaties, betekenden voor de sleepbootfirma URS een grote uitdaging, die graag werd aangegaan. Zes nieuwe eenheden van 1500 tot 3000 pk (1119 tot 2238 kW) vervoegden de vloot.


DE JAREN ZEVENTIG ---

De vraag naar alsmaar sterkere sleepboten bleef voortduren, en de "Michel Gerling" en "Sea Lion" werden gebouwd en ingezet in het kader van de verscheping van kolen van Polen naar Zeebrugge en Terneuzen.
De eerste grote hoge zeesleepboot en ankerbehandelingsvaartuig (A.H.T.), de "Wrestler" werd in 1972 te Oostende gebouwd, en beschikte over 6000 pk (4476 kW). Het schip werd ingeschakeld in de offshore industrie, en in 1974 werd een gelijkaardige eenheid, de "Nathalie Letzer" gebouwd.

In 1974 bestond de vloot uit:
11 oceaansleepboten = 36.200 pk
6 zeesleepboten = 9370 pk
25 kust- en havenslepers = 22.820 pk
7 kleinere havenslepers = 2170 pk

Eveneens in 1974 werden de twee maatschappijen Remorquage Letzer en S.A.R.H. volledig in de Union opgenomen, zodat één groot bedrijf ontstond met de naam Unie van Redding- en Sleepdienst n.v., ofwel de Union de Remorquage et Sauvetage s.a. voor de fransozen, en Towage and Salvage Union Ltd. voor de Engelstaligen.

In de offshore industrie werd meer en meer gebruik gemaakt van zeegaande pontons om materialen en grote constructies op zee te vervoeren. U.R.S. bouwde de pontons "Titan 6", "Titan 8" en "Titan 9", terwijl de "Titan 7" werd aangekocht. Deze barges hadden een laadcapaciteit van tussen de 7000 en 10.000 ton elk. Momenteel zijn deze eenheden verkocht.

Inmiddels verplichtte de voortdurende vergroting van de schepen, de URS ertoe om het vermogen van de sleepboten daaraan aan te passen. Er werden 8 sleepboten gebouwd tussen de 6000 en 11.000 pk (van 4476 tot 8206 kW), mede om te dienen in de offshore werkzaamheden.

Tevens ging de URS een samenwerkingsovereenkomst aan (joint-venture) met het Canadese bedrijf Seaspan en het Amerikaanse bedrijf Crawley. Deze samenwerking onder de naam UTT (United Towing and Transport) liet toe aan URS om volop mee te werken aan de uitdagende uitbouw van de offshore olie-exploratie en exploitatie industrie op de Noordzee. In 1979 kwam een einde aan deze joint-venture, en URS behield haar zeegaande sleepboten om zelf voor de uitbating ervan zorg te dragen.

Binnenkort weer veel meer.

met vriendelijke groet,
Robert

Veel van de in deze geschiedenissen genoemde schepen, gebeurtenissen en anekdotes worden in de nabije toekomst allemaal stukken uitgebreider beschreven. Ook staan bouwtekeningen, technische gegevens, foto's van de bouw, foto's van de diverse schepen klaar.
Tevens zeer complete en uitgebreide vlootlijsten, waarvoor alvast hartelijk dank aan de heer Jaap Bijl.
leonieuwpoort
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 okt 2012 22:14
Locatie: Hoek van Holland

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door leonieuwpoort »

Hierbij de Adrien Letzer uit 1938

Groetjes , Leo
Bijlagen
Adrien Letzer 1938.jpg
Adrien Letzer 1938.jpg (102.55 KiB) 5115 keer bekeken
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door Robert Delhaye »

Een prachtfoto met de Duitse viermastbark "Passat" d'r achter. Zal wel lekker gelopen hebben zo'n sleep want zo'n rank schip snijdt door het water, alhoewel de "Passat" zo te zien geladen is, er is ook deklading te zien.

S.S. "Adrien Letzer" - 1938

BRT: 268
L.O.A.: 44,78 (L.L.: 42,57) x Breedte: 8,39 x Holte: 4,56
Machine-fabrikaat: 3 cilinder, triple expansie, stoommachine, Arnhemsche Stoomsleephelling Maatschappij-Prins, Arnhem
Vermogen: 1400 ipk bij 120 omwentelingen per minuut
Snelheid: 12 knopen
Bollard Pull (trekkracht): 11,3 ton

1937-1938: gebouwd J. Smit & Zn., Alblasserdam (bouwnummer 522)
11-12-1937: tewaterlating
07-05-1958: technische proefvaart
11-05-1958: officiële proefvaart
11-05-1958 - 26-08-1939: in dienst bij Bureau Wijsmuller, IJmuiden als "Amsterdam", gestationeerd te Nieuwediep
26-08-1939 - 23-05-1940: als "BV 3" bij de Nederlandse Marine
06-03-1940: aanvaring met de Nederlandse onderzeeboot "O11", gezonken, 3 doden, te Den Helder. De "BV 3" werd gelicht en gerepareerd
14-05-1940: ontsnapt naar Portsmouth
23-05-1940 - 08-08-1940: als "BV 3" ? of "Amsterdam" ? bij het M.O.W.T. (Ministry of War Transport, UK)
- Time Charter - UK Admiralty Reserve Tug Section met Nederlandse bemanning, basis Holyhead
1943: naar North-Shields
08-03-1943: gestrand op Redcar Rock, zelfde dag vrij gekregen
12 - 1944: dienst op de Schelde
08-08-1945 - 1947: weer als "Amsterdam" bij Bureau Wijsmuller
1945: er werd overwogen om de stoommachine te vervangen door een moderne dieselmotor, maar dat ging niet door vanwege de te hoge kosten
1947 - 1952: naar de Remorquage A. Letzer S.A., Antwerpen, als "Adrien Letzer" (nieuwe tonnage: BRT 361 t, NRT 28 t)
1952 - 1960: na de fusie in dienst bij de Union de Remorquage et de Sauvetage, Antwerpen. Dienst op de Westerschelde
1960: gesloopt bij Machinehandel & Scheepssloperij De Koophandel, Nieuw-Lekkerland, Nederland

informatie over deze sleepboot vind u ook op https://www.bureau-wijsmuller.nl

met vriendelijke groet,
Robert
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door hank »

Kleine kanttekening.

Voor de vaart met kolen naar Polen met bakken werd de Sea Horse en Sea Lion gebouwd in 1969.
De Michel Gerling was een motorsleepboot uit 1947 die werd verbouwd en voorzien van een grotere hoofdmotor.

Hank.
leonieuwpoort
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 okt 2012 22:14
Locatie: Hoek van Holland

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door leonieuwpoort »

Hierbij de Michel Gerling .

Met of zonder grotere hoofdmotor .

Groetjes uit Hoek van Holland
Bijlagen
Michel Gerling 1947.jpg
Michel Gerling 1947.jpg (58.69 KiB) 5057 keer bekeken
leonieuwpoort
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 okt 2012 22:14
Locatie: Hoek van Holland

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door leonieuwpoort »

Groetjes uit Hoek van Holland
Bijlagen
Sea Horse    1969.jpg
Sea Horse 1969.jpg (24.7 KiB) 5057 keer bekeken
Sea Lion     1969.jpg
Sea Lion 1969.jpg (48.43 KiB) 5057 keer bekeken
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door Robert Delhaye »

Hallo Hank,

De zeeduwvaart met de lichters voor kolen was een voortzetting, maar niet het begin van het halen van kolen uit Polen. Maar daarover later, misschien vanavond of vannacht nog meer - ik ga nu eerst even m'n familie mee uit eten nemen, die had ik al meer dan een half jaar niet gezien.
Ik heb nog eens een voormalige Union machinist ontmoet aan boord van een P&O Ferry. Die vertelde me dat die URS zeesleepboten en duwboten best brokken ruige techniek waren, flinke Cockerill motoren erin, met veel roet :-), oerdegelijk en gemakkelijk te onderhouden.

tot strakkies,

Robert
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: U.R.S. Unie van Redding- en Sleepdienst

Bericht door Robert Delhaye »

En we gaan weer verder met de geschiedenis van de URS, Antwerpen:

DE JAREN TACHTIG ---

In 1982 werd de "President Hubert" gebouwd op een Nederlandse scheepswerf. Het schip heeft een vermogen van 12.000 rpk en 150 ton paaltrekkracht (bollard pull). Het beschikt over twee verstelbare schroeven, twee boegschroeven en een hekschroef achteraan. Navigatie per satelliet, en aangepaste moderne uitrustingen zijn aan boord... zo werd dit schip voorgesteld. We zullen dit schip later nog, uitgebreid tegenkomen.

In de tweede helft van de jaren '80 kende de offshore industrie een teruggang, wat de URS verplichtte een deel van de oudere zeesleepboten en pontons te verkopen aan Canadese en Arabische bedrijven.
Na deze verkoop beschikte de URS nog over zes sleepboten die ingezet worden in de offshore-industrie, die een behoorlijk activiteitenniveau bereiken.

Het assisteren van schepen die op drift zijn in de storm of door de stroming, of schepen die in andere moeilijkheden zijn, die stranden, in brand staan enz.... behoorde ook nog steeds tot de activiteiten van de URS.
In de jaren tachtig gebeurden een aantal grote maritieme ongevallen, zoals het zinken van de Franse roro "Mont Louis" waaruit een nucleaire lading gerecupereerd moest worden, en de ongelukkige ferry "Herald of Free Enterprise" die naast de vaargeul bij de havenmonding op een zandbank kantelde en grotendeels zonk, en waarbij 180 slachtoffers te betreuren vielen. Bij beide bergingen was de URS betrokken als partner van de beroemde Nederlandse berger Smit Tak.

Voor de havensleepdienst startte de URS met een omvangrijk nieuwbouwprogramma, met de bouw van een eerste serie van vier krachtige en moderne sleepboten van 3000 pk.

DE JAREN NEGENTIG ---

Maar de steeds toenemende grootte van de zeeschepen die URS assisteert en het in de vaart brengen van nieuwe scheepstypes zoals de car carriers, roro- en containerschepen, verplichtte de firma haar vloot aan te passen. Bovendien betekenden de ingebruikname (april 1989) van de Berendrechtsluis (500 m lang, 68 m breed, 17,75 m diep), toen de grootste ter wereld, en de ingebruikname van de Schelde-containerterminal in 1990, een verdere uitbreiding van de mogelijkheden van de haven van Antwerpen.

Een nog verhoogd vermogen en manoeuvreerbaarheid werd bereikt met een nieuw type van sleepboot dat door de URS werd gebouwd. Dit type is gebaseerd op zogenaamde 'aquamaster' draaibare roerpropellers. Dit is een systeem waarbij twee schroeven in kortstraalbuizen geplaatst zijn aan het achterschip, en over 360° onafhankelijk van elkaar draaibaar zijn. Dit laat de sleepboten toe om hun volledige en maximale vermogen aan te wenden in alle richtingen, bij een haast onbeperkte manoeuvreerbaarheid. Het geheel wordt op de brug bediend met een computer gestuurde joystick.
Van deze serie werden ook vier sleepboten gebouwd: de "Hemiksem", "Gent", "Burcht" en "Brugge". De "Brugge" beschikte toen tevens over de sterkste brandblusinstallatie in België, en deze sleepboot verrichte sleepwerk in de haven van Zeebrugge, onder meer voor de gascarriers die de LNG terminal aldaar aanlopen.
Bovendien werden twee conventionele sleepboten (de "Wandelaar" en "Westhinder") in 1989 omgebouwd volgens dit systeem. Deze slepers kunnen zodoende de sleepverbinding op het voorschip van de sleepboot vastmaken, wat een betere controle van de sleper op het zeeschip mogelijk maakt.
In 1991 / 1992 werden vier sleepboten van het nieuwe type in de vaart genomen, de "Yolande Letzer", "Terneuzen", "St. Annastrand" en "Zeebrugge". Ook werd een polyvalent bergingsvaartuig, de "Salvage Chief" (nu "Union Beaver") in dienst genomen. Dit vaartuig wordt ingezet bij de hulpverlening
aan zeeschepen, het leveren van stroom, bovenhalen van ankers, oppikken van containers en goederen van schepen,
brandblus- en anti-pollutiewerkzaamheden enz.
In 1992 / 1993 kwamen weer vier nieuwbouwsleepboten van het 'Z-peller' type in de vaart, gebouwd bij de Scheepswerf van Rupelmonde n.v.:
de "Union 5", "Union 6", "Thomas Letzer" (later "Evergem" genaamd) en "Nathalie Letzer" (later omgedoopt in "Zelzate").
Een nieuw investeringsprogramma met de bouw van vijf sleepboten bij Astilleros Armon in Spanje werd in 1995 gestart en beëindigd in juli 1997. Er werd gekozen voor het Voith-Schneider systeem. Het ging om de "Lieven Gevaert", "Schelde 20", "Union 8", "Union 11".

Ondertussen werd de werkplaats en reparatiewerf gemoderniseerd en volledig uitgerust om te kunnen voldoen aan de stijgende 'noden' van de eigen vloot.

Volgende keer: het vervolg van de geschiedenis - de URS-Groep - Smit Internationale - Smit - Boskalis...

met vriendelijke groet,

Robert.
Plaats reactie