Schilderijen

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Jan de Reus
Berichten: 457
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Oceanic

De sleepboot Oceanic is in 1969 onder bouwnr 1744 gebouwd bij de werf F. Schichau GmbH te Bremerhaven voor rekening van Reederei- und Bergungs A.G. Bugsier uit Hamburg, Duitsland. De kiellegging vond plaats op 25 augustus 1967 en de tewaterlating was op 4 maart 1969. Zusterschip is de Arctic welke ook in 1969 bij dezelfde werf is gebouwd. De Oceanic en de Arctic waren enige tijd de sterkste zeeslepers van de wereld.

De Oceanic kwam 6 juni 1969 in de vaart.

Inhoud: 2294 bruto ton
Lengte over alles: 87,50 m
Breedte: 14,35 m
Diepgang: 6,30 m

Het schip beschikte over 2 x 16 cylinder K.H.D.Deutz dieselmotor type RBV 16M 540 elk met een vermogen van 6.405 bhp. In 1985 zijn deze vervangen door 2 x 12 cylinder Deutz dieselmotor type SBV 12M 640 elk met een vermogen van 6.600 bhp.
Het schip beschikte over 2 verstelbare schroeven type Zeisse-Liaanen en een boegschroef met een vermogen van 600 pk.

Totaal vermogen: 14720kW
Trekkracht: 152,5 ton paaltrek (1969); 189 ton paaltrek (1985)
Max. snelheid: 20,5 knopen

Geschiedenis
1985 nieuwe motoren ingebouwd bij Schichau Bremerhaven
1990 opgelegd te Bremerhaven
1996 opnieuw in dienst gesteld en gecharterd door de Duitse overheid als ‘Emergency Towing Vessel North Sea’
2013 verkocht aan Karpowership Company uit Turkije en herdoopt in Osman Kan
2015 naamswijziging Orka Sultan
2016 gearriveerd te Valleta Malta om te worden geconverteerd naar een luxe jacht

Jan
Bijlagen
Oceanic3_150kB.jpg
Oceanic3_150kB.jpg (73.89 KiB) 398 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl


Jan de Reus
Berichten: 457
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Dockyard III
De stoomsleepboot Dockyard III is in 1941 gebouwd onder bouwnummer 228 bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM).
De Dockyard III maakte deel uit van een serie van in totaal acht schepen. Van deze acht zijn nog drie schepen overgebleven: Dockyard IX, Dockyard V en de Dockyard III.
Oorspronkelijk waren de schepen gebouwd voor de havens van Moermansk (Rusland). Dit is terug te vinden in het ontwerp van het schip. Zo is het schip uitgerust met een verstevigde ijsbreeksteven en is de stuurhut om de schoorsteen gebouwd. Dit betekende gratis warmte, maar ook gevolgen voor de bouw. Zo moest er zowel over stuurboord als over bakboord een identieke stuurstand worden gebouwd. Door de Tweede Wereldoorlog zijn de schepen nooit afgenomen. De werf besloot daarom de schepen in eigen beheer te houden en als werfsleepboot in te zetten.
De hoofdafmetingen:
• Lengte 25,06 meter
• Breedte 6,31 meter
• Holte 3,00 meter
• Waterverplaatsing 230 ton
• Snelheid 9,5 knoop (+/- 17,5km/u)
De hoofdgegevens van de stoomketel:
• Gebouwd door de RDM onder bouwnr.257) Schotse ketel
• Twee vuurgangen
• Verwarmend oppervlak 122 m2
• Inhoud +/- 16.000 liter
• Werkdruk 14,05 bar
De hoofdgegevens van de stoommachine:
• Gebouwd door de RDM
• Dubbel compound Lentz-kleppenmachine
• Afmetingen zuigers 500x232x232x500/500.
• Vermogen 500 ipk
• Maximaal toerental 300 omw./min.
Geschiedenis:
In 1941 heeft de RDM het schip laten zinken en het heeft de verdere oorlogsperiode onder water gelegen. In 1946 is het schip gelicht en verbouwd en daarna in dienst gesteld als havensleepboot voor de RDM. Het schip heeft tot 1981 voor de RDM gevaren.
Op 16 november 1981 werd het schip verkocht aan Stolk's Handelsonderneming B.V. te Hendrik Ido Ambacht.
Op 25 november 1981 aangekocht door de gebroeders Beltman te Dordrecht. Waarna ze is omgedoopt tot “Gebr. Bever”.
Na 36 jaar werd het schip op 10 april 2017 opnieuw verkocht aan Stolk's Handelsonderneming B.V. te Hendrik Ido Ambacht.
Op 11 juli 2017 aangekocht door de huidige eigenaar, dhr. R.O. Hettich uit Rotterdam. Herdoopt Dockyard III.

Jan
Bijlagen
Dockyard-III_150kB.jpg
Dockyard-III_150kB.jpg (147.04 KiB) 141 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl



Plaats reactie