Schilderijen

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Oceanic

De sleepboot Oceanic is in 1969 onder bouwnr 1744 gebouwd bij de werf F. Schichau GmbH te Bremerhaven voor rekening van Reederei- und Bergungs A.G. Bugsier uit Hamburg, Duitsland. De kiellegging vond plaats op 25 augustus 1967 en de tewaterlating was op 4 maart 1969. Zusterschip is de Arctic welke ook in 1969 bij dezelfde werf is gebouwd. De Oceanic en de Arctic waren enige tijd de sterkste zeeslepers van de wereld.

De Oceanic kwam 6 juni 1969 in de vaart.

Inhoud: 2294 bruto ton
Lengte over alles: 87,50 m
Breedte: 14,35 m
Diepgang: 6,30 m

Het schip beschikte over 2 x 16 cylinder K.H.D.Deutz dieselmotor type RBV 16M 540 elk met een vermogen van 6.405 bhp. In 1985 zijn deze vervangen door 2 x 12 cylinder Deutz dieselmotor type SBV 12M 640 elk met een vermogen van 6.600 bhp.
Het schip beschikte over 2 verstelbare schroeven type Zeisse-Liaanen en een boegschroef met een vermogen van 600 pk.

Totaal vermogen: 14720kW
Trekkracht: 152,5 ton paaltrek (1969); 189 ton paaltrek (1985)
Max. snelheid: 20,5 knopen

Geschiedenis
1985 nieuwe motoren ingebouwd bij Schichau Bremerhaven
1990 opgelegd te Bremerhaven
1996 opnieuw in dienst gesteld en gecharterd door de Duitse overheid als ‘Emergency Towing Vessel North Sea’
2013 verkocht aan Karpowership Company uit Turkije en herdoopt in Osman Kan
2015 naamswijziging Orka Sultan
2016 gearriveerd te Valleta Malta om te worden geconverteerd naar een luxe jacht

Jan
Bijlagen
Oceanic3_150kB.jpg
Oceanic3_150kB.jpg (73.89 KiB) 3366 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Dockyard III
De stoomsleepboot Dockyard III is in 1941 gebouwd onder bouwnummer 228 bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM).
De Dockyard III maakte deel uit van een serie van in totaal acht schepen. Van deze acht zijn nog drie schepen overgebleven: Dockyard IX, Dockyard V en de Dockyard III.
Oorspronkelijk waren de schepen gebouwd voor de havens van Moermansk (Rusland). Dit is terug te vinden in het ontwerp van het schip. Zo is het schip uitgerust met een verstevigde ijsbreeksteven en is de stuurhut om de schoorsteen gebouwd. Dit betekende gratis warmte, maar ook gevolgen voor de bouw. Zo moest er zowel over stuurboord als over bakboord een identieke stuurstand worden gebouwd. Door de Tweede Wereldoorlog zijn de schepen nooit afgenomen. De werf besloot daarom de schepen in eigen beheer te houden en als werfsleepboot in te zetten.
De hoofdafmetingen:
• Lengte 25,06 meter
• Breedte 6,31 meter
• Holte 3,00 meter
• Waterverplaatsing 230 ton
• Snelheid 9,5 knoop (+/- 17,5km/u)
De hoofdgegevens van de stoomketel:
• Gebouwd door de RDM onder bouwnr.257) Schotse ketel
• Twee vuurgangen
• Verwarmend oppervlak 122 m2
• Inhoud +/- 16.000 liter
• Werkdruk 14,05 bar
De hoofdgegevens van de stoommachine:
• Gebouwd door de RDM
• Dubbel compound Lentz-kleppenmachine
• Afmetingen zuigers 500x232x232x500/500.
• Vermogen 500 ipk
• Maximaal toerental 300 omw./min.
Geschiedenis:
In 1941 heeft de RDM het schip laten zinken en het heeft de verdere oorlogsperiode onder water gelegen. In 1946 is het schip gelicht en verbouwd en daarna in dienst gesteld als havensleepboot voor de RDM. Het schip heeft tot 1981 voor de RDM gevaren.
Op 16 november 1981 werd het schip verkocht aan Stolk's Handelsonderneming B.V. te Hendrik Ido Ambacht.
Op 25 november 1981 aangekocht door de gebroeders Beltman te Dordrecht. Waarna ze is omgedoopt tot “Gebr. Bever”.
Na 36 jaar werd het schip op 10 april 2017 opnieuw verkocht aan Stolk's Handelsonderneming B.V. te Hendrik Ido Ambacht.
Op 11 juli 2017 aangekocht door de huidige eigenaar, dhr. R.O. Hettich uit Rotterdam. Herdoopt Dockyard III.

Jan
Bijlagen
Dockyard-III_150kB.jpg
Dockyard-III_150kB.jpg (147.04 KiB) 3109 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

S.A. John Ross

De sleepboot S.A. John Ross is in 1976 onder bouwnr 29 gebouwd bij de werf Elgin Brown & Hamer te Durban, Zuid-Afrika voor rekening van South African Marine Corp Ltd. de tewaterlating vond plaats op 27 maart 1976. Zusterschip is de S.A. Wolraad Woltemade welke is gebouwd bij de werf Robb Caledon te Leith, Schotland. De aanleiding voor de bouw van deze sleepboten was de sluiting van het Suezkanaal waardoor koopvaardijschepen de route om Zuid-Afrika moesten kiezen.
De S.A. John Ross en S.A. Wolraad Woltmade waren enige tijd de sterkste zeeslepers van de wereld.

Inhoud: 2899 bruto ton
Lengte over alles: 94,65 m
Breedte: 15,85 m
Diepgang: 8,62 m
Call sign: ZTOW

Het schip beschikte over 2 x 16 cilinder Mirrleess Blackstone type KVMR16 dieselmotoren
Totaal vermogen: 14.122kW (19.200 pk)
Trekkracht: 210 ton paaltrek
1 schroef in een vaste straalbuis
Boegschroef (800 pk)
Max. snelheid: 20 knopen


Geschiedenis
1976 S.A. John Ross eigenaar South African Marine Corp Ltd
1977 John Ross eigenaar Allamanda Ltd
1983 John Ross eigenaar John Ross Corp
1996 John Ross eigenaar J.R. Tug Pty Ltd
2000 John Ross eigenaar Pearl Sg & Nav Corp
2003 Smit Amandla eigenaar Smit Dudula Pty Ltd
2009 Smit Amandla eigenaar African Marine Solutions Investments
2017 S.A. Amandla eigenaar African Marine Solutions Investments

Jan
Bijlagen
S.A.-John-Ross_150kB.jpg
S.A.-John-Ross_150kB.jpg (79.23 KiB) 2949 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Roode Zee (II)

De stoomsleepboot Roode Zee is in 1908 gebouwd bij J.&K. Smit te Kinderdijk voor rekening van Internationale Sleepdienst.

Inhoud: 573 bruto ton
Lengte: 52,10 m
Breedte: 9,15 m
Diepgang: 5,50 m

Het schip beschikte over een triple expansie stoommachine met een vermogen van 1500 ipk

Geschiedenis:
In 1933 te Hendrik Ido Ambacht gesloopt.

Jan
Bijlagen
Roode-Zee2_150kB.jpg
Roode-Zee2_150kB.jpg (85.18 KiB) 2814 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Indusbank
De motorsleepboot Indusbank is in 1968 gebouwd onder bouwnr. 672 bij Scheepswerf Bodewes BV te Millingen a/d Rijn in opdracht van de Nieuw Rotterdamse Sleepdienst (NRS) NV te Rotterdam. De tewaterlating vond plaats op 11 april 1968 en het schip kwam op 14 juni 1968 in dienst bij de NRS.
Deze sleepboot is voornamelijk ingezet in het Europoort gebied maar was ook geschikt voor het maken van kustreizen. De Indusbank beschikte over zgn ‘Voith-Schneider-propellers’ (VSP), ook wel kantelbladschroef of cycloïdeschroef genoemd welke vertikaal onder het schip waren geplaatst. Het voordeel van het gebruik van deze schroeven is dat het een schip een hoge mate van wendbaarheid geeft. Hetgeen voor een sleepboot grote voordelen biedt.
Inhoud: 329 brt
Afmetingen 35,80 x 11,73 x 4,90m
Voortstuwing: VSP, 2x diesel 4tew 12cyl Werkspoor, in totaal 2600pk
Max. Snelheid: 13 knopen,
Paaltrek: 35ton

Geschiedenis:
1979 Overgang naar de Nieuwe Vlissingse Sleepdienst te Vlissingen
1980: verlengd tot 36,77m (nieuwe inhoud werd 369 brt), motor vervangen door 2x diesel 4tew 8 cyl Stork-Werkspoor (nr.2864 +2365) type 8FEHD240 met een totaal vermogen van, 3400pk-(2501kW)
19xx Terug naar Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst BV in Rotterdam
1985 Samen met ‘Smithbank’ op 19 feb gearriveerd te Freeport (Bahama)
1985 Gecharterd aan Broco Towage Co Ltd te Freeport (Bahama)
1986 Overgang naar Smit Havendiensten BV en ingezet te Balboa (Panama)
1987 Opnieuw gecharterd aan Broco Towage Ltd te Freeport, Bahama
1995 Overgang naar Freepoint Towage Co Ltd te Freeport, Bahama (een joint venture van Wijsmuller Holding Bv, Smit International Americas Inc en South Riding Point Holding Ltd) onder de kleuren van Wijsmuller)
1997 Nadat Wijsmuller uit de joint venture was gestapt overgang naar Freeport Towage Co (onder de kleuren van Smit)
2002 Overgang naar Indusbank Vof te Rotterdam onder management van W.M.S. Marine Services Ltd te West Palm Beach (USA)
200x Overgang naar Smit Americas Inc. te Houston (USA)
2018 Machinekamer in brand gevlogen te Bonaire en daarna gesloopt

Montevideo Star

Dit koelvrachtschip is in 1956 als ‘Newcastle Star’ onder bouwnr 854 gebouwd bij de Duitse werf Bremer Vulkan Schiffbau & Machinenfabrik te Vegesack voor rekening van de Blue Star Line

Het schip werd op 28 mei 1956 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 8398 bruto ton (4934 netto ton)
Lengte: 519,6 ft (158,3 m)
Breedte: 70,3 ft (21,4 m)
Diepgang: 29,1 ft (8,8 m)

Het schip beschikte over een10 cilinder 2 S.C.S.A. MAN dieselmoter een vermogen van 10.000 pk goed voor een dienstsnelheid van 17 knopen.

Geschiedenis:
1973 hernoemd als Montevideo Star
1975 verkocht aan Conquest Shipping Co Ltd te Cyprus en hernoemd als Golden Madonna
1976 verkocht aan Universe Sunset Marine Inc. Griekenland
1980 verkocht voor de sloop aan Nan Yet Steel Enterprise Co Ltd uit Taiwan

Jan
Bijlagen
Montevideo-Star_150kB.jpg
Montevideo-Star_150kB.jpg (67.87 KiB) 2640 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Holland

‘Paraat En Staat Klaar’

De zeesleepboot Holland is in 1951 gebouwd bij de werf Ferus Smit te Foxhol (Groningen) voor rekening van Rederij Doeksen uit West Terschelling. De kiellegging vond plaats op 18 november 1950. De Holland was het vierde schip van rederij Doeksen met deze naam.

Inhoud: 547 bruto ton
Lengte: 57,56 m
Breedte: 9,46 m
Diepgang: 3,71 m

Het schip beschikt over een 10 cylinder Werkspoor TMBAS3910 dieselmotor met een vermogen van 3100 pk. Hiermee kan een max snelheid van 17 knopen worden bereikt.

Roepnaam: PESK (Paraat En Staat Klaar)

De Holland was zowel ingericht voor bergen/slepen als passagiersvervoer. In de zomer werd het schip ingezet als veerboot tussen Terschelling en Friesland. Op de Holland was plaats voor 800 passagiers. Aan boord waren diverse salons aanwezig om de passagiers van dienst te zijn.

Geschiedenis
29 december 1951: Indienststelling
Periode 1951-1975: Als bergingssleper 161 geslaagde bergingen verricht en daarnaast gedurende de zomermaanden ingezet als extra veerboot tussen Harlingen en Terschelling
Periode 1974 tot 1998: Verhuurd aan Rijkswaterstaat om te worden ingezet als milieubewakings- en onderzoeksvaartuig
2000 Overname door Stichting Zeesleepboot Holland

Jan
Bijlagen
Holland_150kB2.jpg
Holland_150kB2.jpg (90.96 KiB) 2581 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Nogmaals de Holland

Jan
Bijlagen
Holland3_150kB.jpg
Holland3_150kB.jpg (150.69 KiB) 2545 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Jan de Reus
Berichten: 634
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Albatros

De bergingssleepboot Albatros is in 1965 onder bouwnr 1734 gebouwd bij de werf F. Schichau GmbH te Bremerhaven voor rekening van Reederei- und Bergungs A.G. Bugsier uit Hamburg, Duitsland. De kiellegging vond plaats op 1 augustus 1964 en de tewaterlating was op 14 juni 1965. Het schip kwam op 9 november 1965 in de vaart bij Bugsier.

Inhoud: 871 bruto ton
Lengte over alles: 62,50 m
Breedte: 11,13 m
Diepgang: 5,50 m

Het schip beschikte over een V12 cylinder Deutz dieselmotor type RBV 12M 350 met een vermogen van 3000 bhp.
Trekkracht: 46 ton paaltrek
Max. snelheid: 16 knopen

Geschiedenis
jan/feb 1977: verbouwing van de schoorsteen bij HDW scheepswerf Reiherstieg te Hamburg
mei 1983: opgelegd te Bremerhaven
25 juni 1985: verkocht aan Powell Shipping + Trading Co Ltd London, hernoemd in SEA RESCUER (onder Panamese vlag).
1987: verkocht aan North Atlantic Towage + Salvage Co Ltd, Valletta, Malta, hernoemd in PACIFIC RESCUER (onder Malteese vlag).
28 sept 1990: gearresteerd en opgelegd te Colombo, Sri Lanka
1 nov 1991: classificatie ingetrokken

De sleepboot is per opbod verkocht door de locale autoriteiten vanwege achterstallige betalingen van de voorgaande eigenaar. Rogers Agencies Pvt Ltd, Colombo kocht het vaartuig en in juni 2001 werd een poging gedaan om het schip opnieuw te classificeren echter zonder succes. Het is onbekend hoe lang het schip in eigendom is geweest bij Rogers Agencies. Het schip is in het eerste kwartaal van 2008 verdwenen uit de haven van Colombo zonder verdere informatie. Over het verdere lot van de sleper is verder niets bekend.

Jan
Bijlagen
Albatros_150kB.jpg
Albatros_150kB.jpg (101.36 KiB) 2473 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Schilderijen

Bericht door Gerrit »

waren prachtige boten en goed weer gegeven.
Alleen die sleepboot PK ,s waar haalden ze ze vandaan, ik heb ze nooit kunnen vinden.

gr. gerrit
Zeepaardje
Berichten: 451
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:15
Locatie: Anna Paulowna

Re: Schilderijen

Bericht door Zeepaardje »

Bestaat dit schilderij nog?
Er is alleen een prentbriefkaart van bekend.


Macuse schilderij tentoonstelling.jpg
Macuse schilderij tentoonstelling.jpg (153.93 KiB) 2246 keer bekeken

F17963_voorkant_sc in jpg.jpg
F17963_voorkant_sc in jpg.jpg (115.23 KiB) 2246 keer bekeken

F17963_achterkant_sc in jpg.jpg
F17963_achterkant_sc in jpg.jpg (166.75 KiB) 2246 keer bekeken



Prentbriefkaart van een schilderij voorstellende: Sleepboot “MACUSE” en zeelichter “QUELIMANE” van de Holland Afrika Lijn van Amsterdam naar Beira in februari – maart 1926. (gesigneerd: J. van Urk ?).
J. van Urk.jpg
J. van Urk.jpg (5.57 KiB) 2209 keer bekeken

Maritiem Museum Rotterdam inventarisnummer: F17963.

(https://www.maritiemdigitaal.nl/index.c ... =100015695)


Het hele verhaal van die reis, en na terugkeer de onmenselijke behandeling van de kranige Kapitein D.de Groot, vindt U hier:

viewtopic.php?t=7013&hilit=macuse (op pagina 1 en 2).

Maar de hamvraag is dus: Bestaat dat schilderij nog en waar bevindt het zich?

Gr. Johan.
Plaats reactie