Rijnsleepvaart

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
*Waterman*
Berichten: 751
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
Locatie: Dordrecht

Bericht door *Waterman* »

Hallo Henry allias Brittelhaak,
In het boek Rijn- en Binnenvaart in Beeld (Nederland - België) staat op pagina 81 een vergroting van deze detailfoto. Misschien wil Harry deze prachtige foto ook eens plaatsen.
*Waterman*
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Waterman,
In mijn exemplaar van het boek staat op bladz. 81 geen foto van een brittelhaak.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
MdB
Berichten: 506
Lid geworden op: 02 jan 2005 10:38
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Bericht door MdB »

Harry,
Wij sleepten vroeger bij meerdere schepen altijd met het lege schip in eerste lengte en de geladen schepen van groot naar klein (tonnenmaat)
daarachter.
Zou het hier zo kunnen zijn, dat de eerste lengte leeg was, die staat dan op de sleepdraad die aan stuurboord van de sleepboot ligt (voor de kijkers linker lier).
De geladen lengtes kregen hier blijkbaar een strang vanaf de boot.
Die gaan dus via de sluiting naar de haak die aan de voorbolders van de lege lengte hangt.
MdB
Berichten: 506
Lid geworden op: 02 jan 2005 10:38
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Bericht door MdB »

MdB schreef:Harry,
Wij sleepten vroeger bij meerdere schepen altijd met het lege schip in eerste lengte en de geladen schepen van groot naar klein (tonnenmaat)
daarachter.
Zou het hier zo kunnen zijn, dat de eerste lengte leeg was, die staat dan op de sleepdraad die aan stuurboord van de sleepboot ligt (voor de kijkers linker lier).
De geladen lengtes kregen hier blijkbaar een strang vanaf de boot.
Die gaan dus via de sluiting naar de haak die aan de voorbolders van de lege lengte hangt.
Ik zie 2 of 3 strangen naar achteren lopen.
Wellicht heeft de eerste lengte ook achter nog een haak of sluiting aan de bolder hangen, dan blijft dit lege schip mooi recht achter de sleepboot maar toch naast het schroefwater.
Dit is echter deels uit mijn vergrijsde kennisbol en deels uit logisch nadenken samengesteld.
Wie weet het helemaal goed?
MdB
Berichten: 506
Lid geworden op: 02 jan 2005 10:38
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Bericht door MdB »

Harry,
Wij sleepten vroeger bij meerdere schepen altijd met het lege schip in eerste lengte en de geladen schepen van groot naar klein (tonnenmaat)
daarachter.
Zou het hier zo kunnen zijn, dat de eerste lengte leeg was, die staat dan op de sleepdraad die aan stuurboord van de sleepboot ligt (voor de kijkers linker lier).
De geladen lengtes kregen hier blijkbaar een strang vanaf de boot.
Die gaan dus via de sluiting naar de haak die aan de voorbolders van de lege lengte hangt.
Ik zie 2 of 3 strangen naar achteren lopen.
Wellicht heeft de eerste lengte ook achter nog een haak of sluiting aan de bolder hangen, dan blijft dit lege schip mooi recht achter de sleepboot maar toch naast het schroefwater.
Dit is echter deels uit mijn vergrijsde kennisbol en deels uit logisch nadenken samengesteld.
Wie weet het helemaal goed?
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Bericht door Brittelhaak »

De Fatima en sleep

Wie zet die andere foto erbij? dan is alles in een keer duidelijk!

Prachtige foto trouwens, ik mis die tijd best wel, alleen de mooie momenten dan hè. ik heb ook wel eens gevl....

Groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

*Waterman* schreef:Hallo Henry allias Brittelhaak,
In het boek Rijn- en Binnenvaart in Beeld (Nederland - België) staat op pagina 81 een vergroting van deze detailfoto. Misschien wil Harry deze prachtige foto ook eens plaatsen.
*Waterman*
Het was enig zoekwerk maar hier is hij dan...

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Bericht door Brittelhaak »

Harry, bedankt.

Ik zij toch dat die mooi was.

Groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Re: rijn sleepvaart

Bericht door Brittelhaak »

Beting schreef:Afbeelding
Harry hier een foto over het ingieren.
Foto is uiteraard van Wrijfhout mijn dank daarvoor.
Gerard.
Even terug komen over dat ingieren, Elstoplo heeft het goed omschreven zie bij de binnenvaart VO.
maar hoe ging dat vanaf het sleepschip, voor de reis naar boven werd met de boot overlegd, wij voeren veel op Mainz-Amoneburg en gierden altijd naar binnen (Damco)
Afbeelding
Ik vond het altijd weer spannend om te doen, er kwam z`on onnoemelijke kracht op de strang dat die het anker vast in het kluisgat trok, tegen die tijd dat je los moest gooien maakte je het strangedraadje los en een paar achtjes haalde je van de bolder, en op het moment dat de strakgespannen strang de punt raakte duwde je tegen de strang die in je hand lag en dan als de dond.. naar s.b rennen voor je een klap van de strang te pakken had.

Groeten Henry
FEIERABEND
Afbeelding
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Bericht door Brittelhaak »

Naar boven, wie herinnerd zich dat nog, voor anker in Ysselmonde en wachten dat de boot kwam.
meestal kwam de boot aan b.b. aanvaren en pakte je bij de midden bolder de strang aan en liep je hem in het gangboord liggend naar de voorste bolders waar je hem met achtjes vastzette,
dan zette je de brittelhaak uit en haalde je anker binnen, als iedereen vastzat en de boot begon te trekken en ieder genoeg strang had begon het strangenvissen, waarop de schipper zorgde dat de kop dicht bij de strang voer en dan zo ver mogelijk de dreg in het water gooien en maar hopen dat je een strang te pakken had (zwaar werk) als je eerste lengte lag had je aardig wat te vissen.

stel er moest in het rurhgebied een schip achterblijven kon je aan de dikte van de strang zien wie er uit moest, dus je pikte alle strangen met de dreg uit de brittelhaak en de overgebleven strang kiepte je met de waterman strak te treken en de grote draad te vieren en plons, je kon de rest weer terug in de brittel doen en de reis ging weer verder.

als je die strang niet te pakken kreeg en het sleepschip gooide los en de boot haalde de strang naar binnen kwam de rook van de brittel en moest je de brittel koelen met constant een puts water er over te gooien, anders kon je de brittel weer op lassen.

Ik hoop niet dat het te lang gaat worden.

maar wie herrinerd zich nog als de boot s.b aan kwam varen? heb ik al div. keren meegemaakt, ben benieuwd wie dat nog weet.
ik weet het wel vanaf het sleepschip gezien, hoe te handelen van de boot af niet.

plaats dit ook op sleepschepen binnenvaart.

Groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
Plaats reactie