Rijnsleepvaart

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Brittelhaak »

Ja, dat was de truk, op het laatste moment losgooien, je kwam vanuit stromend water in stil water, dus iedere meter telde om zo ver mogelijk te komen.
En met een geladen schip in stistaand water kom je een heel eind, wij hebben wel eens af moeten remmen op het anker.

Wat "Waterman" schreef leeg in de afvaart losgooien was altijd leuk om te doen,
was er een beetje actie, kon je je kunnen tonen of zo.

Groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door pieter53 »

Even nog een vraagje.
Ik snap dat als je snelheid hebt een eindje kan drijven, maar als je de haven indraait kom je een beetje dwars op de stroom. Weliswaar de stroom vlak langs de oever, dus misschien niet zo erg sterk, maar erg snel kwam je niet vooruit, dus veel roer had je niet (neem ik aan). Liep je niet een flink risico op 'lagerwal' te raken of viel dat wel mee?

(Lagerwal geldt bij wind, is er een soortgelijke term voor stromend water (anders dan de bendenstroomse oever)?)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
JCV
Berichten: 215
Lid geworden op: 18 jan 2005 19:20

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door JCV »

wat dat losgooien in Ludwigshafen betreft (zie foto) aan de bovenkant staan inderdaa mensen als de strang te lang zou vastblijven , zou dat zeer gevaarlijk worden voor die mensen

en wat Karlsruhe betreft ik vind het vreemd dat de Fatima het zo doet met maar een schip erachter zou hij gemakkelijker zelf ook naar binnengaan

maar ik ken het verhaal niet natuurlijk
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door ossebaar.j »

Hier volgt een stukje uit het boek radersleepboten van Arie Lentjes & Teun de Wit . Herinneringen aan de radersleepboot Joseph schürmann 2 . Dit naar aanleiding over bemanningsverblijven en zonne tent .Bemannings verblijven ; Achter is voor de kapitein met zijn gezin en eventueel meevarende directieleden . Kombuis en toiletten met was glegenheid zijn voor de raderkasten gebouwd . Dekhuis voor SB-dagverblijf matrozen,roerganger,derde maachinist,stokers en de kok .Onderdeks ; SB-woon en slaap ruimte matrozen ; BB- woon en slaapruimte stokers . De stokers werkten van 04.30-09.00uur ;09.00-12.00 uur ;12.00-15.00 uur;15.00-18.00 uur ; 18.00-20.00of20.30uur . De stokers en tweede of derde machinist die vrij waren ,gingen overdag een dutje doen . De tweede woonruimte voor ; SBwoonkeuken 2 machinisten ; woonkeuken BB stuurman . Onderdeks ; 4 kamers voor de stuurman,kok,ondermachinist en roerganger . Water voor te wassen en douchen kwam via stoompomp en verwarmer van buitenboord . Ketelvoedingswater via condesering van buitenboord .Dus in de zomer was de enige verkoeling aan boord de schaduw verkregen door de zonnetent .
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door pieter53 »

Bedankt voor alle informatie. Zeer verhelderend.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door pieter53 »

Maar weer een vraagje:
De haven uit, hoe deed men dat?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Roy-

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Roy- »

Hallo Pieter,

Ik denk, ( maar ik heb nooit op sleepschepen gevaren ), dat een havensleper zo'n sleepschip weer naar buiten bracht en het voor anker liet gaan.
Als zo'n sleepschip bij afvaart opgepikt moest worden denk ik dat een havenboot ook weer assistentie moest verlenen, tenzij de afgaande sleep met het hele theater rond ging om aan te maken.
Let wel, ik vermoed dit alleen maar...........

m.v.g. Roy
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door ossebaar.j »

Hallo pieter ,
Ik heb zelf bij de Neska gevaren en op de motorschepen werd veel gesleept . Als ik mij nog goed herinner dan werd bij het aanmaken van een ten daal varend sleepschip ,altijd rondgegaan . En wel om de volgende redene ; de sleepschepen werden 2 aan 2 langszij gesleept ,Dus afvarig zo'n sleep vormeren lijkt mij zeer risico vol . Een andere vraag is hoe laat je een geankerd schip ,na het inhalen van het anker op een drukke rivier rond vallen ? Daarbij komt nog dat de snelheid van een afvarende sleep groter is dan van een stevelend schip . Tijdens het anker opgaan werd er al langzaam aan de sleep getrokken om het anker hiewen te vergemakkelen .
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door pieter53 »

Bedankt voor de informatie.
De sleepschepen zijn dan echter al de haven helemaal uit, niet waar?
Ik las iets over het aanmaken, terwijl de sleepschepen in de haven liggen en de sleepboot net daar buiten, maar ik begreep het verhaal niet helemaal, dus wie legt het me uit?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Brittelhaak »

Op pagina 23 heb ik daar al een stukje over geschreven (het afvarig aanmaken) ik ga hier morgen wel wat uitgebreider op in.

Groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
Plaats reactie