Rijnsleepvaart

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Katrien

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Katrien »

Brittelhaak schreef:Even een lekkere vraag voor de diehards onder ons.
Hoe meer ik de boeken inkijk van de radboten, hoe meer ik er over nadenk
hoe men de strangen aangaf.
Werd dat aan gegeven vanaf de radkast, of gooide men een werplijn naar de boot,
of hoe deet men dat, aangeven van het achterschip was er naar mijn idee niet bij
zo`n zware strang kon je hoog uit met een zwieper een paar meter weg slingeren. :?

Groeten, Henry
Of het nu een sleepboot of een radarboot was dat maakte niet uit. De sleepboot gaf de strangen letterlijk over aan de sleepschepen. Daarbij gebeurde het zelfs dat het eerste schip in de sleep een lierdraad met (???ik weet niet hoe het heet, maar was een geval waar je een draad in kon doen die daarna afgesloten werdt met een bout) een soort ??? eraan aangaf aan de sleepboot. Als dan alle schepen op lengte lagen kon het eerst schip in de sleep zijn lierdraad binnen halen met alle strangen in de ??? waarna de strangen in de brettelhaak werden gedaan. Dan hoefde het eerste schip dus geen strangen te vissen met de dreg. Het schijnt zelfs zo te zijn dat strangen verschillend van dikte waren, de dikte werdt bepaald door het gewicht incl. vracht en de plaats van het schip in de sleep.
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Brittelhaak »

Beste katrien,

Dat ding met die bout noemt men een harpsluiting (zie binnenvaarttaal)
een harpsluiting kunnen meer strangen in als in een D sluiting.
Als men dat deed, was het niet alleen voor de eerste lengte
maar gaf ieder schip een lierdraad met sluiting aan, dus ieder schip kreeg een strang minder.

Dit onderwerp is als eens behandeld, het aangeven van de strang, het dreggen,
en het lierdraadje wat van het sleepschip aangegeven wordt
met harpsluiting, zo ook de dikte van de strang, en noem maar op.

mijn vraag was anders, het maakt wel degelijk verschil tussen het aannemen van de strang
vanaf de sleepboot of radboot, de sleepboot kon tot op een metertje langs het sleepschip varen
en je pakte zo de strang aan ter hoogte van ongeveer de middenbolder
en legde dan de zware strang al lopend in het gangboord naar de voorste twee bolders
en dat waren aardig wat meters.

Een radboot met de schoepen aan de zijkant kan onmogelijk dicht bij het geladen sleepschip komen,
denk aan de gangboorden die net boven water uitsteken (bestek),

Het antwoord op mijn vraag heb ik inmiddels al prive binnengekregen, die heel goed op de hoogte is
van het stoomtijdperk, met name de rijnsleepvaart.

Het sleepschip wierp een werplijn (met keesje of turkseknoop) naar de radboot en werd door een pikhaak
opgevangen, waarna de werplijn aan de strang werd bevestigd, en kon men zo de strang naar het sleepschip
toehalen, en ik kan mij voorstellen dat dat zwaar werk was,
de boot voer door, de toch al zware strang zakt in het water, verder snap je het wel hè.

Groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
Katrien

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Katrien »

Brittelhaak schreef:Beste katrien,

Dat ding met die bout noemt men een harpsluiting (zie binnenvaarttaal)
een harpsluiting kunnen meer strangen in als in een D sluiting.
Als men dat deed, was het niet alleen voor de eerste lengte
maar gaf ieder schip een lierdraad met sluiting aan, dus ieder schip kreeg een strang minder.

Dit onderwerp is als eens behandeld, het aangeven van de strang, het dreggen,
en het lierdraadje wat van het sleepschip aangegeven wordt
met harpsluiting, zo ook de dikte van de strang, en noem maar op.

mijn vraag was anders, het maakt wel degelijk verschil tussen het aannemen van de strang
vanaf de sleepboot of radboot, de sleepboot kon tot op een metertje langs het sleepschip varen
en je pakte zo de strang aan ter hoogte van ongeveer de middenbolder
en legde dan de zware strang al lopend in het gangboord naar de voorste twee bolders
en dat waren aardig wat meters.

Een radboot met de schoepen aan de zijkant kan onmogelijk dicht bij het geladen sleepschip komen,
denk aan de gangboorden die net boven water uitsteken (bestek),

Het antwoord op mijn vraag heb ik inmiddels al prive binnengekregen, die heel goed op de hoogte is
van het stoomtijdperk, met name de rijnsleepvaart.

Het sleepschip wierp een werplijn (met keesje of turkseknoop) naar de radboot en werd door een pikhaak
opgevangen, waarna de werplijn aan de strang werd bevestigd, en kon men zo de strang naar het sleepschip
toehalen, en ik kan mij voorstellen dat dat zwaar werk was,
de boot voer door, de toch al zware strang zakt in het water, verder snap je het wel hè.

Groeten, Henry
Beste Henry,

had je vraag dus verkeerd begrepen. Bedankt voor de uitleg ho het "ding" heet.

Groet,
Katrien
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Fluks »

Over sleepstrang vastmaken heb ik nog een anekdote,wat toen helemaal niet leuk was.In 1965 was ik 1e matoos(op Nederlandse schepen heette dat stuurman) op de Vicosoprano.We hadden de Gamma van dhr Arends (ong.950 ton,240 pk) als aanhang.Ik moest de Gamma op lengte vieren,terwijl de Pilot ons voor ging spannen.Ik had beide scheepsjongens,een Zwitser en een Oostenrijker(toen voeren we ook al internationaal) gezegd de strang,vanaf de voorste middenbolders in het gangboord te trekken,maar ik denk,dat de stuurman van de Pilot niet genoeg draad van de trommel getrokken had.Hij vond een paar meter strang al genoeg,dus maar 3 drie kruisslagen om de bolders.Toen ik naar voren liep,schoot de strang door.Ik heb,zoals gebruikelijk het eind met een touwtje vast gemaakt.Vanaf Trechtingshausen tot Bingen heb ik met het eind van de strang in mijn handen gezeten,omdat ik het niet vertouwde.Groeten,Arie.
Groeten,Arie.
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Brittelhaak »

Nu ik dat lees, weet ik het weer, ook al div; keren meegemaakt, voorspan in het gebergte
en havenboten in R.Dam.
Vaak te weinig strang (afstand en omtrek van de bolders op een groot schip is enige meters meer als op b.v. een 800 tonner)
je moest soms blij zijn een slag of vier te kunnen maken, en dan moest je ook nog blij zijn dat je bij de goede pin uitkwam
om de strang vast te zetten, maar wel alvast volop trekken, en als dan tijdens het vastmaken de strang een cm. doorslipte
schudde het hele voordek, en je stond er zo ongelukkig bij om het eind van de strang vast te zetten, dat als die ging
je ook geen tijd had om fatsoenlijk weg te springen, dus dan krijg je een knal rondom je kniëen, en dat betekend dat je in een keer
60 cm kleiner word.
en in R.Dam konden zij er ook wat van, je had nog geen tijd om de laatste slagen om de bolders te gooien en die halve steek
of er werd al vol gas gegeven, moest je soms het anker nog verder binnenhalen. hihi.
En wat denk je op een sleepschip die te hard de sluis ingetrokken worden. :evil:
Maar ik heb al mijn vingers en voeten nog, en heel veel niet.

Groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
velasquez

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door velasquez »

De Oscar Huber heeft zijn laatste sleep in oktober 1973 voltooit,heeft onder grote belangstelling twee harpen schepen naar hombergeroord gebracht.
Daarna heeft de boot nog tot 1979 ,dacht ik,zo nu en dan wat vaartochtjes gemaakt maar na een ongelukje met de ketels zijn deze afgekeurd en zijn onklaar gemaakt,dit is mij verteld door een persoon die zei dat hij de laatste machinist is geweest.
Op de rhein werd van achter de boot een haven binnen gelopen als er geen havenboot beschikbaar was zoals in karlsruhe, men moet er wel bij bedenken dat een sleep daar 3,5 km per uur liep.
In lahnstein kwam de olieboot met 80 pk je assisteren en er zijn er vele de haven voorbij gedreven.
De sleephaak die op diverse foto`s staat met vele vragen is een patent haak die onder alle omstandigheden open gaat door een pal te lichten waar geen spanning op staat, in de Rotterdamse haven was hij verplicht, na een ongeluk met de horsey.
later was dat zelfs zo als de boot te scheef ging sprong die automatisch open
Achter een radboot gesleept worden was bijzonder, als de kopvoor genomen werd dan trok de boot een gang in de sleep en dan het roer dwars en de sleep hield bij tot dat er een klap op de bel gegeven werd en dan ging de sleep mee rond en te daal.
opdraaien werd eerst de gang uit de sleep gehaald de boot ging rond en als hij dwars in de rivier lag werd er op de boot een anker gezet om de gehele sleep gestrekt op stroom te krijgen
nostalogie`s denken is leuk maar als men achter een radboot in de opvaart hing op de eerste lengte dan stonden er aan sb en bb vlinke golf naast het schip en vele ketelluizen waaiden over het dek.
ijsselmeer

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door ijsselmeer »

stypulow ligt dat vlak bij haarlem Valasques? :lol:
Henk
velasquez

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door velasquez »

ijsselmeer, neen, dat ligt in west polen 60 km van cottbus
maarpol
Berichten: 7274
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door maarpol »

Afbeelding
Groeten Martin

Roest rust nooit.
ijsselmeer

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door ijsselmeer »

Oke Velasquez ,ik zie vaak stadsnamen of geen ,soms wel het land dan denk waarom niet altijd en iedereen de stadsnaam en land vermelden dat maakt het duidelijker maar dat is iets wat de moderators verandering ik kunnen brengen.
Groeten Henk.
Plaats reactie