Rijnsleepvaart
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 09 sep 2005 23:38
- Locatie: utrecht
IJsselmeer
Hallo Forummers.
Zwierboom ja mooi he', ik heb er veel aangehangen om de strop van de
18 m/m hercules om de walbolder te doen , en die ik ook 1x toen ik net
op de oever sprong op m'n kop kreeg omdat ze hem te vroeg gooide!
Weet iemand of je nu nog al je naar boven gaat een pakket kunt bestellen?
groeten Henk.
Zwierboom ja mooi he', ik heb er veel aangehangen om de strop van de
18 m/m hercules om de walbolder te doen , en die ik ook 1x toen ik net
op de oever sprong op m'n kop kreeg omdat ze hem te vroeg gooide!
Weet iemand of je nu nog al je naar boven gaat een pakket kunt bestellen?
groeten Henk.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Zwierbomen werden en worden toen overal voor gebruikt. Op de West-Duitse kanalen, Boven Rijn en waar er ook maar iemand aan de wal moest als er geen kademuur was.
Paketten bestaan niet meer Henk, zoals jij bedoelt, voor zover ik weet. Sinds beide landen bij de EU zijn aangesloten zijn er geen grenzen meer.
Op de schepen die hier varen worden ook zwaai/zwierbomen gebruikt. "Lakers' zetten hun eigen matrozen aan de wal om de draden aan te pakken en om een bolder te leggen. Om dat de schepen een stuk hoger zijn dan bij jullie wordt er een bootsmanstoeltje gebruikt waar de matroos dan in gaat zitten, boom buiten boord en dan vieren maar.
Assistentie bij afmeren en vertrekken wordt alleen gegeven aan schepen in de zeevaart. Een linesman wordt zo iemand genoemd.
Paketten bestaan niet meer Henk, zoals jij bedoelt, voor zover ik weet. Sinds beide landen bij de EU zijn aangesloten zijn er geen grenzen meer.
Op de schepen die hier varen worden ook zwaai/zwierbomen gebruikt. "Lakers' zetten hun eigen matrozen aan de wal om de draden aan te pakken en om een bolder te leggen. Om dat de schepen een stuk hoger zijn dan bij jullie wordt er een bootsmanstoeltje gebruikt waar de matroos dan in gaat zitten, boom buiten boord en dan vieren maar.
Assistentie bij afmeren en vertrekken wordt alleen gegeven aan schepen in de zeevaart. Een linesman wordt zo iemand genoemd.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Sleepvaart
Het is geen ryn sleepvaart maar Donau sleepvaart .de geen die niet op deze Home site gekeeken hebben absolut de moeite waard.
https://www.polpi.net/ALTE%20UND%20NEUE%20SCHIFFE.htm
Maarten Noorwegen
https://www.polpi.net/ALTE%20UND%20NEUE%20SCHIFFE.htm
Maarten Noorwegen
IJSSELMEER
Hallo Maarpol.
Inderdaad, mooie sleepboten beetje jaren '50 ik begrijpt niet
dat ze de boten van v.Ommeren niet gekocht hebben?
Jammer nu zijn ze voorgoed weg.
gr.Henk.
Inderdaad, mooie sleepboten beetje jaren '50 ik begrijpt niet
dat ze de boten van v.Ommeren niet gekocht hebben?
Jammer nu zijn ze voorgoed weg.
gr.Henk.
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 09 sep 2005 23:38
- Locatie: utrecht
Onlangs tikte ik deze oude ansichtkaart op de kop. Een foto genomen vanaf de brug die Duisburg en Homberg verbindt. De kaart is op 7 januari 1940 verstuurd en dateert hem als een 'Vorkriegs Aufnahme'.
Ik dacht op de afvarige losse sleepboot de naam Jo te kunnen lezen. In het Rijnschepenregister van 1938 kom ik maar één Jo tegen, eigendom van de firma W. Lansing, aannemer uit Nijmegen. Die boot was in 1894 gebouwd. Zou dat deze kunnen zijn? Wie weet het?
gr. Harry
Ik dacht op de afvarige losse sleepboot de naam Jo te kunnen lezen. In het Rijnschepenregister van 1938 kom ik maar één Jo tegen, eigendom van de firma W. Lansing, aannemer uit Nijmegen. Die boot was in 1894 gebouwd. Zou dat deze kunnen zijn? Wie weet het?
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
ijsselmeer schreef: Weet iemand of je nu nog al je naar boven gaat een pakket kunt bestellen?
groeten Henk.
Jan van der Doe schreef: Paketten bestaan niet meer Henk, zoals jij bedoelt, voor zover ik weet. Sinds beide landen bij de EU zijn aangesloten zijn er geen grenzen meer.
"Het pakket" bestaat al een jaar of 4 niet meer helaas. Accijnsvrije drank en sigaretten. Als 1 van je collega's niks bestelde kon je mooi op zijn naam bestellen want er was een bepaald limiet wat je per persoon mocht bestellen. In Lobith het bootje langszij en voordat je bij de Ruhr was lagen de eerste lege flessen alweer over de muur.