Rijnsleepvaart
De boot in het Cauber vaarwater is de Damco 9. De Damco 10 had een zwarte schoorsteen en het Damco-embleem stond hier op de zijkant van de roef.
Denk dat op de zwaaiboom de fiets en de loods zitten. Deze keer gelukkig geen zware en onhandelbare brommer.
Voor de wacht houdenden bootsman was het minder leuk bij het ochtengloren tot de ontdekking te komen dat de klepel door van kroegentocht terugkerende bemanning uit de scheepsbel was gehaald. Bij het ten anker gaan was het nog altijd "das wunderschöne Glockengeläute" van de boot maar het in de ochtend was het mooi meegnomen als je "das verdammte Geklingel und Geklangel" een ½ uurtje kon uitstellen.
Denk dat op de zwaaiboom de fiets en de loods zitten. Deze keer gelukkig geen zware en onhandelbare brommer.
Voor de wacht houdenden bootsman was het minder leuk bij het ochtengloren tot de ontdekking te komen dat de klepel door van kroegentocht terugkerende bemanning uit de scheepsbel was gehaald. Bij het ten anker gaan was het nog altijd "das wunderschöne Glockengeläute" van de boot maar het in de ochtend was het mooi meegnomen als je "das verdammte Geklingel und Geklangel" een ½ uurtje kon uitstellen.
Ik denk dat de foto's eind jaren vijftig, begin jaren zestig gemaakt zijn Jelly. Komen uit een diaserie welke op scholen werden vertoond en van kommentaar werden voorzien door de schoolradio.
gr. Harry
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Vervolg rijnsleepvaart
Greetje
Men noemde dit geen zwaaiboom maar een "zwierboom". Vrijwel alle schepen waren hiermee uitgerust.
Het ging ook wel eens fout hoor om de wal te bereiken. Ik zelf ben wel eens in het water gevallen met een goede afloop.
Elstoplo.
Men noemde dit geen zwaaiboom maar een "zwierboom". Vrijwel alle schepen waren hiermee uitgerust.
Het ging ook wel eens fout hoor om de wal te bereiken. Ik zelf ben wel eens in het water gevallen met een goede afloop.
Elstoplo.
Vervolg ri9jnsleepvaart
Hoe romantisch was het niet als de sleep in de winter in de vroege ochtend het anker lichtte en de bemanning op de sleepboot angstvallig wachtte totdat de lantaarns omhoog werden gehesen!
Dat was het sein waarop alle ankers in de kluis waren gedraaid en de telegraaf op volle kracht vooruit kon worden gezet.
Was altijd wel een mooi moment, vervolgens luidde de bel "God zij met ons"
Bij het ten anker komen in de avond zag je dezelfde lantaarns op halfstok gaan ten teken dat de ankers hielden en het bier op tafel kon!
Bij daglicht gebeurde hetzelfde met de vlaggen.
Elstoplo.
Dat was het sein waarop alle ankers in de kluis waren gedraaid en de telegraaf op volle kracht vooruit kon worden gezet.
Was altijd wel een mooi moment, vervolgens luidde de bel "God zij met ons"
Bij het ten anker komen in de avond zag je dezelfde lantaarns op halfstok gaan ten teken dat de ankers hielden en het bier op tafel kon!
Bij daglicht gebeurde hetzelfde met de vlaggen.
Elstoplo.
rijnvaart
Hallo Elstoplo,
Wat een aardig onderwerp is dit,ik heb omstreeks 1957 op de binnenvaart gezeten,reederij Koppe (stroombootjes) Blauwe Ster (amsterdam-Rotterdam) later naar het opleidingschip Batavier van de NRV in Rotterdam,brienenoord,toen naar de gelfrat ,een rein-herne schip en wat later op de Mitropa en de Meeuw 1,jammer genoeg zijn daar nergens meer foto,s of documentatie meer van,wel heb ik van de batavier foto,s.
dus dat wat je beschreef van de vlag heen en weer halen en het toplicht
kwam me bekend voor ,ook was het toen sport om met de strangendreg of brettelhaak de sleepdraden binnen te krijgen,wel heb ik het als negatief ervaren dat sommige vrouwen van schippers niet zulke vriendelijke mensen waren(mischien een leuk onderwerp de kapitein en de kapiteinse)moest veel wasjes draaien met de handwasketel met een pompstang er op,verder als ik terugkijk toch wel leuk en leerzaam geweest,hoop nog veel te zien in dit onderwerp
groeten
Eef Hendriks
Wat een aardig onderwerp is dit,ik heb omstreeks 1957 op de binnenvaart gezeten,reederij Koppe (stroombootjes) Blauwe Ster (amsterdam-Rotterdam) later naar het opleidingschip Batavier van de NRV in Rotterdam,brienenoord,toen naar de gelfrat ,een rein-herne schip en wat later op de Mitropa en de Meeuw 1,jammer genoeg zijn daar nergens meer foto,s of documentatie meer van,wel heb ik van de batavier foto,s.
dus dat wat je beschreef van de vlag heen en weer halen en het toplicht
kwam me bekend voor ,ook was het toen sport om met de strangendreg of brettelhaak de sleepdraden binnen te krijgen,wel heb ik het als negatief ervaren dat sommige vrouwen van schippers niet zulke vriendelijke mensen waren(mischien een leuk onderwerp de kapitein en de kapiteinse)moest veel wasjes draaien met de handwasketel met een pompstang er op,verder als ik terugkijk toch wel leuk en leerzaam geweest,hoop nog veel te zien in dit onderwerp
groeten
Eef Hendriks
luctor et abortus(ik worstel en drijf af)