Schilderijen.

Alles over de zeevisserij
Jan de Reus
Berichten: 410
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Dag Maarten,

Alles zuiver? Dank voor de wensen en jij ook al het nodige. Bedankt voor je opmerking. Ik zal de tekst aanpassen.

Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl


Jan de Reus
Berichten: 410
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

H124 St. Britwin

De stoomtrawler H124 Saint Britwin is onder bouwnr 821 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij Thomas Hamling & Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 6 april 1950 te water gelaten.

Inhoud 742 bruto ton
Lengte: 183,4 ft ( 55,8 m)
Breedte: 30,8 ft ( 9,1 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en de stoommachine was van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1000 ipk waarmee een max. snelheid van 12,8 knopen kon worden behaald.

Geschiedenis:
Op 15 april 1975 is het schip opgelegd te Hull en in datzelfde jaar verkocht voor de sloop aan C F Booth te Rotherham.
Op 22 oktober 1975 kwam het schip aan te Blyth om te worden gesloopt.

Jan
Bijlagen
H124-St-Britwin_150kB.jpg
H124-St-Britwin_150kB.jpg (149.95 KiB) 564 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 410
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Haven van IJmuiden

De haven van IJmuiden net na de oorlog tijdens vlaggetjesdag. Voor de kant liggen de stoomtrawlers IJM24 Vios en de IJM2 Herman van de VEM.

IJM 24 Vios

Deze markante stoomtrawler met zijn grote schoorsteen en zijn mooie zeeg is in 1944 in opdracht van de Reederei Ludwig Janssen & Co te Wesermunde gebouwd bij de Scheepswerf De Haan & Oerlemans te Heusden. Het schip behoorde tot de 'Holland klasse'; een serie schepen die tijdens de oorlog in ons land zijn gebouwd. Het schip werd gevorderd door de Duitse Kriegsmarine maar is net voor het was afgebouwd tot zinken gebracht in Heusden. Na te zijn gelicht werd het schip aangekocht door de firma W. Kramer & Booy te IJmuiden waar het schip op 11 maart 1948 arriveerde.

bruto inhoud 538 ton
lengte 56 m breedte 9,19 m holte 4,19 m
machine 3 cil. triple expansie met turbine 750 pk fabricaat Kon. Mij. De Schelde, Vlissingen ketel kolengestookte Schotse ketel

Geschiedenis:
In eerste instantie was het schip ingeschreven als IJM 153 Vios I maar nadat de VEM het schip had overgenomen werd dat veranderd in IJM 24 Vios I. Op 31 mei 1949 vertrok de Vios voor haar eerste reis ter visserij onder schipper G. Plug. Zij was op dat moment de grootste stoomtrawler van de IJmuider vloot. Op 20 juli 1949 kwam een zusterschip van de Vios I in bedrijf onder de naam SCH 92 Herman. Dit werd later gewijzigd in IJM 2.

De Vios I heeft voornamelijk gevist op de Noordzee maar heeft ook de IJslandse wateren bevist. Laatste schipper was P. Stam en na op 15 augustus te zijn binnengekomen van de visserij werd het schip opgelegd. Op 12 januari 1960 verliet de Vios I voor het laatst de haven van IJmuiden op weg naar de slopershamer.

IJM2 Herman

De stoomtrawler IJM2 Herman is in 1944 gebouwd bij de werf V.d. Giessen te Krimpen onder bouwnr. 684 voor rekening van de Duitse rederij Cranzer Fischdampfer AG uit Hamburg. Het schip had toen de naam Focke & Hubert (BX450). In 1949 is het schip naar ons land gekomen en kreeg het de naam Herman (SCH92). In datzelfde jaar is de Herman eigendom geworden van de Visscherijonderneming De Vem en werd het visnummer gewijzigd in IJM2. De Herman kwam op 20 juli in dienst van de VEM met als schipper N. Korbee.

bruto inhoud: 555,83 ton
afmetingen: lengte 51,67 m breedte 9,20 m holte 4,19 m
machine: 3 cilinder triple expansie 810 pk met “abdampfturbine”

Geschiedenis:
1944 BX450 Focke & Hubert (Cranzer Fischdampfer AG te Hamburg)
1949 SCH92 Herman (Ministerie van Landbouw en Visserij)
1949 IJM2 Herman (Visscherijonderneming De Vem)
1960 als Juno onder Panamese vlag
1965 Perico
1973 Deborah III

Jan
Bijlagen
Haven-IJmuiden3_150kB.jpg
Haven-IJmuiden3_150kB.jpg (80.33 KiB) 507 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 410
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH307 Margaretha

De motortrawler SCH307 Margaretha is in 1964 onder bouwnr. 1457 gebouwd bij de Scheepswerf Boot te Leiden in opdracht van de Sleephelling Mij Scheveningen (bouwnr 199) voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.

Het schip kwam in 1964 in de vaart.

Inhoud: 316 BRT
Afmetingen: 43,41/40,70 x 7,22 x 3,82 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk

In 1975 is het schip afgevoerd en gesaneerd.

Jan
Bijlagen
SCH307-Margaretha3_150kB.jpg
SCH307-Margaretha3_150kB.jpg (87.98 KiB) 481 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 410
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Uitgaande hektrawler te Scheveningen
Bijlagen
Uitgaande-hektrawler_150kB.jpg
Uitgaande-hektrawler_150kB.jpg (117.57 KiB) 434 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 410
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »


SCH64 Frank Vrolijk


De motortrawler SCH64 Frank Vrolijk is in 1958 onder bouwnr. 1438 gebouwd te Leiden bij Scheepsbouw en Reperatiewerf v/h Gebr. Boot voor rekening van rederij N.V. Vischhandel, Reederij en IJsfabriek v/h Frank Vrolijk te Scheveningen. Het schip werd op 18 december 1957 te water gelaten en kwam in april 1958 in de vaart.

Inhoud: 274 BRT
Afmetingen: 40,25/37,56 x 7,64 x 3,56 m
Hoofdmotor: 6 cil. deutz 750 pk

Geschiedenis:
1971: overgegaan naar Rederij Den Dulk – van Leeuwen en hernoemd in Simon SCH323
1975: afgevoerd ivm sanering

Jan
Bijlagen
SCH64-Frank-Vrolijk_150kB.jpg
SCH64-Frank-Vrolijk_150kB.jpg (123.9 KiB) 387 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 410
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH52 Jacob Pronk

De motortrawler SCH52 Jacob Pronk is in 1957 onder bouwnr. 1436 gebouwd in Leiden bij de werf De Hoop v/h Gebr. Boot voor rekening van de N.V. Visserij Mij. J. de Jong uit Scheveningen.
De tewaterlating vond plaats op 24 mei 1957 en het schip kwam op 3 oktober 1957 in de vaart.

Inhoud: 274 brutoton
Afmetingen: 40,25/37,47 x 7,64 x 3,56 m
Motor: 8 cil Deutz 1000pk

Geschiedenis:
1961 in exploitatie bij Verre Visserij Mij te Scheveningen
1965 overgegaan naar Jacob Pronk NV, Visserij Mij J. de Jong te Kaapstad, Zuid Afrika
1982 vergaan

Jan
Bijlagen
SCH52-Jacob-Pronk_150kB.jpg
SCH52-Jacob-Pronk_150kB.jpg (80.62 KiB) 320 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 410
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH6 Alida

De motorlogger SCH6 Alida is in 1940 gebouwd bij scheepswerf Vuyck en Zn te Capelle a/d IJssel voor rekening van A. v/d Zwan te Scheveningen

Inhoud: 185,12 brutoton
Afmetingen: 35,75 x 6,84 x 2,99 m (lengte x breedte x holte)
Motor: dieselmotor MWM 6 cil 500pk (1955)

Geschiedenis
1940: In aanbouw gevorderd Duits Nr. MFL 661-M3205
15-06-1946 aankomst te IJmuiden
29-09-1946 vrijgegeven en als SCH 6 Alida in de vaart voor eig. A. v/d Zwan en Zonen
09-03-1954 SCH 6 Alida eig. NV A. van der Zwan
08-08-1955 SCH 6 Alida wijziging motor
18-01-1961 SCH 6 Alida eig. R. van der Zwan en Zn
04-05-1962 SCH 6 Alida eig. NV R. van der Zwan en Zn
14-05-1964 SCH 6 Alida Red. Vuurbaak in huurkoop
17-03-1965 SCH 6 Alida eig. Red. Vuurbaak. dir. J.Verbaan
03-11-1966 vernummert en wijziging naam SCH 49 Oceaan I
19-03-1968 SCH 49 Oceaan I eig. Rederij "Oceaan" dir. P.Taal.
01-11-1970 verkocht voor sloop naar Hendrik Ido Ambacht

SCH118 Oceaan V

Deze motorlogger is in 1936 gebouwd bij A. Vuyk te Capelle a/d IJssel voor rekening van rederij A. van der Zwan & Zonen te Scheveningen.

Inhoud: 161,31 brt na verlenging 191,12 brt
Afmetingen: 33,5 (37,98) x 6,83 x 3,00 m
Motor: 4 cil. Industrie 240pk later vervangen door een 6 cil. Industrie 450pk

Geschiedenis:
1937 SCH 118 Oceaan V eig. Arie van der Zwan & Zonen.
1940 SCH 118 Oceaan V gevorderd, M4302 - M 3403.
1945 SCH 118 Oceaan V vrijgegeven te IJmuiden
1951 SCH 118 Oceaan V verlengd en hermeten.
1954 SCH 118 Oceaan V eig. N.V. A. v/d Zwan & Zn.
1961 SCH 118 Oceaan V eig. R. v/d Zwan & Zn N.V.
1962 SCH 118 Oceaan V exploitatie bij de Fa. Oceaan beëindigt.
1964 SCH 118 Oceaan V in huurkoop aan de Red. "Vuurbaak".
1965 SCH 118 Oceaan V eig. Red. "Vuurbaak", dir. J.Verbaan.
1967 SCH 118 Oceaan V voor onbepaalde tijd verhuurd aan P.Taal
1968 SCH 118 Oceaan V eig. Red. Oceaan. dir. P.Taal.
1969 SCH 118 Oceaan V niet meer voor de visserij gebruikt, bestemming onbekend.

SCH47 Oceaan II

De motorlogger SCH47 Oceaan II is in 1931 onder briefnr. 6572 gebouwd bij de scheepswerf fa. Vuyck te Capelle a/d IJssel voor rekening van A. v/d Zwan te Scheveningen.

Inhoud: 141,97 brt
Afmetingen: 30,18 x 6,86 x 2,78 m
Motor: 120 pk Industrie (1939)

Geschiedenis:
1931: in de vaart voor A.v/d Zwan en Zn
1942 gevorderd door de Duitsers en ingezet voor de Ned. Zeereddingsdienst als ZRD32
1961 SCH47 Oceaan II eigenaar W. v/d Zwan en Zn
1962 SCH 47 Oceaan II Fa. Oceaan ontbonden, exploitatie in eigen beheer
1965 SCH 47 Oceaan Eig P.Taal in Huurkoop
1968 verkocht aan J.P Groen voor de Sportvisserij Zeelandia
1975 Zeelandia omgebouwd tot zeilschip

Jan
Bijlagen
SCH6-Alida&118&47_150kB.jpg
SCH6-Alida&118&47_150kB.jpg (123.66 KiB) 92 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 410
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

KW32 Geertruid-Margreta

De hektrawler KW32 Geertruid-Margreta is in 1986 onder bouwnr. 107 gebouwd bij Scheepswerf en Machinefabriek Welgelegen te Harlingen voor rekening van Visserij Mij. Kennemerland uit Katwijk aan Zee.

De Geertruid-Margreta werd in maart 1986 te water gelaten vertrok op 23 juni 1986 voor haar eerste visreis uit IJmuiden.

Inhoud: 2624 bruto ton.
Afmetingen: 90,20/84,66 x 13,25 x 8,35 m.
Hoofdmotor: 6 cilinder Stork Werkspoor van 5050 pk (3714kW).
Invriescapaciteit: 150 ton/dag.
Max. ladingscapaciteit: 80.000 pakken

Geschiedenis:
1993 overgegaan naar VOF Voorwaarts uit Katwijk aan Zee, naam en visnr ongewijzigd
9 juli 1994 In brand geraakt op volle zee waarbij de brug zwaar is beschadigd. Het schip heeft 3 maanden bij de werf Sieghold te Bremerhaven gelegen voor reparatie.
1996 Verkocht aan rederij AZ Ocean Fisheries II bvn uit Den Haag en in de vaart als SCH 333 Oceaan VII
Sep 2012 verkocht naar Las Palmas en is op 2-9-2012 als "Flipper 9" naar Moroni (Comoren) vertrokken.

Jan
Bijlagen
KW32-Geertruid-Margreta_150.jpg
KW32-Geertruid-Margreta_150.jpg (73.38 KiB) 92 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 410
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH 72 Tonny

De motorlogger Tonny werd in 1942 als VL 74 gebouwd bij de scheepsbouwwerf ‘De Nieuwe Maas’ van Gebr. Van der Windt te Vlaardingen in opdracht van de rederij de Scheepvaart en Visserij Mij. Irene te Vlaardingen. Zusterschip was de VL30 Janny welke in 1940 bij dezelfde werf is gebouwd.

Inhoud: 214,58 brt
Afmetingen: 36,55 x 7,03 x 3,39 m
Motor: 360 Pk 6 cil. Bolnes

Geschiedenis:
De Tonny werd in 1942 opgeleverd en direct gevorderd door de Duitse bezetter. Als M5621 bevond het schip zich na de bevrijding in Noorwegen.
Onder de naam Ingrid arriveerde het schip op 23 september 1945 te IJmuiden en heeft daarna, tot juli 1946 sleepdiensten verricht voor het Bureau Teruggave Visserijvaartuigen te IJmuiden.

Eerst in 1947 kon het schip, groot 215 ton, voor het oorspronkelijke doel, de visserij, vertrekken onder de naam Tonny VL 74. Evenals de Janny kwam het in 1953 als SCH 72 vanuit Scheveningen te varen voor de Rederij v/h Frank Vrolijk en dat duurde tot 1963. Na een aantal jaren in de Scheveningse haven te hebben gelegen werd de Tonny in maart 1972 naar Amsterdam overgebracht.

Jan
Bijlagen
SCH72-Tonny2_150kB.jpg
SCH72-Tonny2_150kB.jpg (94.73 KiB) 57 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl



Plaats reactie