Foto's en informatie gezocht.

Alles over de zeevisserij
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Foto's en informatie gezocht.

Bericht door Kees Touw »

Kotter van Kreeftenpark Wilhelmina; BoZ _2.jpg
Kotter van Kreeftenpark Wilhelmina; BoZ _2.jpg (79.07 KiB) 3043 keer bekeken
Ik ben op zoek naar meer gegevens van dit schip. Naam is MARIA.
Het was in 1909 in Oostende gebouwd voor Kreeftenpark Wilhelmina te Bergen op Zoom. (dir. C.J.A. Belderbos)
Zij voeren naar Ierland en Schotland om daar kreeften te halen. Het zou om een motorschip gaan. Maar dan vraag ik me af waarom ze de haven werden uitgesleept.
Ik meen een visserijnummer te zien. Ik denk dat er 121 staat. Dat zou dan BZ 121 kunnen zijn.
Wie weet waar ik dit zou kunnen verifiëren.
De Belgische schoeners die vanuit Oostende voeren om kreeften te halen uit Bretagne en Noorwegen waren geregistreerd als koopvaardijschip.
Zie ook de informatie op mijn website over de schepen en schippers van Bergen op Zoom.

https://schepen-en-schippers-van-bergen ... jouwweb.nl

Kijk op ZEEVAART IN BERGEN OP ZOOM onder 3 BERGSE ZEESCHEPEN

Groet K.T.
Douwe J.
Berichten: 1783
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:52

Re: Foto's en informatie gezocht.

Bericht door Douwe J. »

UK - 157   Jan de Wit  1981  12-6-2019 +.jpg
UK - 157 Jan de Wit 1981 12-6-2019 +.jpg (128.55 KiB) 2758 keer bekeken
Wie weet wat er later is gebeurt met de UK 157 ?? Alvast bedankt. Foto gemaakt op Lauwersoog
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Foto's en informatie gezocht.

Bericht door hank »

Zoek UK 157 is op bij Kotterfoto.

Hank.
mart van der velden
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 feb 2010 15:04

Re: Foto's en informatie gezocht.

Bericht door mart van der velden »

Ik heb 3 foto's gemaakt van het vissersschip ex UK-199 (?) in 2016 te Kaapstad ZA. Hoe kan ik die op Forum delen?
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Foto's en informatie gezocht.

Bericht door Roy »

Vandaag zag ik een groot schilderij van de stoomtrawler "IJM 60" in de kleuren van de V.E.M.
Heeft iemand hier ook een naam en evt. gegevens bij ?.

B.v.d., m.v.g., Roy
Simon Marrink
Berichten: 1005
Lid geworden op: 01 jan 2005 14:13
Locatie: Groningen

Re: Foto's en informatie gezocht.

Bericht door Simon Marrink »

Roy,

Ik neem aan dat je de Catharina Duyvis bedoelt? Bouwjaar 1928. In Delpher zoeken op "Catharina Duyvis" vanaf 1 februari 1953, daar staan heel veel artikelen over de ramp met het schip.

Groeten,

Simon
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Foto's en informatie gezocht.

Bericht door Roy »

Dag Simon,

Bedankt voor je reactie.
Nu ben ik slecht bekend in de visserij maar, (in dit geval), gaat m'n aandacht hoofdzakelijk uit naar werkmaatschappijen van de S.H.V. uit en dat zijn er nogal wat !. Dien ten gevolge wilde ik ook wel eens de V.E.M. onder de loep nemen.
Toen in 1929 drie visserij maatschappijen samengevoegd werden en als V.E.M. verder gingen, zat daar ook een "Catharina Duyvis" / "IJM 133" bij.
Dus waar komt dat nummer op het schilderij nu eigenlijk vandaan als zijnde "IJM 60" ?.
De enige informatie die ik tot nog toe heb komt uit een Alk boekje Zeevisserijschepen onder stoom, deel 1, auteur Arie v.d. Veer en uitgegeven in 1980.
Ik ben zeer slecht in het speuren in Delpher. Mijn speurwerk ligt meer in de oude boeken, met als meest betrouwbare bron de Lloyds Register of Shipping. Niet dat ik vergeven ben van de jaargangen, maar ik heb er wel wat. Het vervelende is wel dat er geen visserij nummers bij vermeld staan.
Zou je me iets verder kunnen helpen ?

B.v.d., m.v.g., Roy
Maarten Bron
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2005 15:00
Locatie: Scheveningen

Re: Foto's en informatie gezocht.

Bericht door Maarten Bron »

Dag Roy,

Er zijn twee stoomtrawlers met de naam Catharina Duyvis geweest. De eerste is samen met nog drie trawlers in 1906 in Engeland aangekocht door de Maatschappij Gelderland onder directie van C. Planteydt. Het kreeg hier het visserijnummer IJM 133 en de naam Catharina Duyvis. (De schepen zijn in Engeland tussen 1890 en 1894 gebouwd). Het schip is met behoud van naam en nummer in 1908 overgegaan naar de Algemene Visserij Maatschappij. Deze maatschappij is in 1920 bij de VEM gekomen. Het schip is in 1926 verkocht en heeft onder de naam Clyvia nog voor twee andere rederijen in IJmuiden gevaren. Het schip is in oktober 1938 op Ameland gestrand, de bemanning is gered.
De tweede is in 1928 in Engeland gebouwd en kwam in 1946 naar IJmuiden en in 1947 als IJM 60 Catharina Duyvis bij de VEM in de vaart. Deze trawler is op 1 januari 1953 op de Noordzee vergaan, hierbij is de gehele bemanning verongelukt. Dus dat zal de stoomtrawler op het schilderij zijn. Foto's van beide schepen kan je vinden op www.scheveningen-haven.nl onder Visserijschepen bij IJmuiden. Nu Roy, ik hoop dat je aan deze informatie iets heb.

Groetjes Maarten.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Foto's en informatie gezocht.

Bericht door Roy »

Goede morgen Maarten,

Hartelijk dank voor de aanvullingen.
Zo komen we weer een stukkie verder. 't Is niet alleen het schilderij was m'n speciale belangstelling heeft, maar ook zeer zeker de historie van de S.H.V.. Het verwonderd me dan ook dat er nooit een kompleet overzicht van dit concern gegeven is. Inmiddels beschik ik wel over h.e.e.a., maar zeker is dat over de V.E.M. nog genoeg te vermelden is.
Rampzalig overigens wat er met de "Catharina Duyvis" / "IJM 60" gebeurd is.

Simon & Maarten nogmaals dank voor de verwijzingen en aanvullingen.

m.v.g., Roy
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Foto's en informatie gezocht.

Bericht door Evert Sikkema »

De zoektocht in 1954 naar het neergestorte KLM vliegtuig Bontekoe voor de kust van Egmond heeft er ook voor gezorgd dat het wrak van de Catharina Duyvis IJM 60 werd gevonden.
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Plaats reactie