Pagina 37 van 59

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 20 jan 2019 13:50
door Jan de Reus
SCH23 Jacob van der Zwan

Begin zeventiger jaren bouwde de Sleephelling Mij Scheveningen een serie hektrawlers. Tot die serie behoorde ook de SCH23 Jacob van der Zwan.

De andere schepen uit serie waren: de
• SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
• SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
• SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
• SCH120 Poseidon (1973)
• SCH90 Onderneming I (1973)
• SCH21 De Hoeker (1974)
• VL89 Monica (1974)
• SCH108 Onderneming II (1974)
• SCH22 De Buis (1975)

De Jacob van der Zwan is onder bouwnr 1474/220 gebouwd bij Scheepswerf Boot-Leiden in opdracht van de Sleephelling Mij. Scheveningen voor rekening van Jaczon & Rederij en Haringhandel uit Scheveningen.

Inhoud: 450 bruto ton
Lengte: 54 m
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,07 m

Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor een vermogen van 2000 pk.

In 1984 is het schip verkocht naar Nigeria en toen onder de naam Ekirose gaan varen voor de rederij Apapa Trawlers Ltd uit Lagos.

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 20 jan 2019 14:02
door Evert Sikkema
Ziet er weer mooi uit, Jan.
groeten
Evert Sikkema

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 25 jan 2019 11:37
door Jan de Reus
SCH302 Willem van der Zwan

De hektrawler SCH302 Willem van der Zwan werd in 1973 in opdracht van Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. gebouwd bij T. van Duijvendijk’s Scheepwerf te Lekkerkerk. Zusterschip was de SCH54 Franziska welke in 1974 bij dezelfde werf is gebouwd.

Inhoud: 477 BRT
Lengte: 54,45/50,79 meter
Breedte: 10,02 meter
Holte: 5,74 meter
Hoofdmotor: 6 cil. Deutz van 2000 pk.

In 1980 werd het schip verlengd tot 61,93 meter. De inhoud van de Willem van der Zwan werd daarmee vergroot tot 565 BRT.

In 1987 is het schip verkocht naar Peru. De SCH302 Willem van der Zwan kreeg toen de naam Azangar met als nieuwe thuishaven Floppesca, Callao.

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 30 jan 2019 12:19
door Jan de Reus
SCH 21 Arie van der Zwan

De motortrawler SCH21 Arie van der Zwan is in 1961 onder bouwnr. 636 gebouwd bij Scheepswerf Fa. S. Seymonsbergen te Amsterdam voor rekening van Jaczon Rederij en Haringhandel te Scheveningen. Het schip kwam 8 juli 1961 in de vaart.
Zusterschepen waren de SCH22 Magnolia (1962) en de SCH33 Margriet (1963).

Inhoud: 351 BRT
Afmetingen: 48,34/45,53 x 7,54 x 3,85 m
Hoofdmotor: 8 cil. Industrie 1000 pk

In 1973 is het schip overgenomen door J. de Ridder en werd de naam gewijzigd in SCH21 Vier Gebroeders.
Het schip is in 1975 afgevoerd en gesaneerd.
In 1979 alsnog in de vaart gekomen als R.V. Explorer voor Environmental Research Associates Va. Panama

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 09 feb 2019 15:57
door Jan de Reus
GY18 Royal Lincs

De stoomtrawler GY18 Royal Lincs is in 1955 gebouwd bij de Duitse werf Rickmers uit Bremerhaven voor rekening van de Great Grimsby & East Coast Fishing Co. uit Grimsby. Het schip was er een uit een serie van zes die alle gebouwd zijn in Duitsland voor Engelse rederijen in de periode 1955/1956. De andere 5 schepen waren:
• GY10 Coldstreamer (1955)
• GY22 Northern Eagle (1956)
• GY23 Black Watch (1956)
• GY25 Northern Sky /Statham (1956)
• GY91 Lord Beatty (1956)

Inhoud: 697 bruto ton
Lengte: 189 ft (57,6 m)
Breedte: 31,8 ft (9,7 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel + stoommachine gekoppeld aan een turbine.

In 1977 is het schip gesloopt te Grimsby.

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 15 feb 2019 16:05
door Jan de Reus
SCH246 Geertruida

De motortrawler Geertruida is in 1963 onder bouwnr. 182 gebouwd bij Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.
Het schip kwam 24 februari 1964 in de vaart.

Inhoud: 319 BRT
Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,22 x 3,86 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk

In 1976 is het schip afgevoerd en gesaneerd. In 1981 weer in de vaart gekomen als Geertruida WV75 voor Capa Cross Fishing Co. (Pty) Ltd te Walvisbaai in Zuid-Afrika.

Het schip is in januari 1984 als gevolg van een brand aan boord gezonken.

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 08 mar 2019 15:37
door Jan de Reus
NC431 Bielefeld

De Duitse motortrawler NC431 Bielefeld is in 1958 gebouwd bij de Rickmerswerft te Bremerhafen voor rekening van Rederei Nordsee te Cuxhaven. Het schip is er een 1 uit een serie van vier schepen die allen in de periode 1957/1958 zijn gebouwd. De andere 3 schepen uit de serie waren:
• BX653 Essen (1957)
• BX654 Saarbrücken (1957)
• BX661 Regensburg (1958)

Afmetingen: 58,25 x 9,63 x 4,74 m.
Inhoud: 716,3 bruto ton register.

Hoofmotor: dieselmotor (merk?)
Totaal vermogen: 1590 pk
Max. snelheid: 13,6 knopen
Aantal bemanningsleden: 24

In 1969 is de Bielefeld gesloopt.

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 15 mar 2019 16:10
door Jan de Reus
SCH6 Alida

De SCH6 ‘Alida’ werd in mei 1967 opgeleverd aan Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. te Scheveningen. Deze rederij gaf de bouwopdracht aan de N.V. Sleephelling Maatschappij Scheveningen die als hoofdaannemer fungeerde. De feitelijke bouw vond onder bouwnummer 1467 plaats bij Scheepwerf Boot Leiden N.V. te Leiderdorp.

De SCH 6 was nagenoeg identiek aan de in 1966 voor Cornelis Vrolijk’s Visserijmaatschappij N.V. gebouwde SCH 171, zij het dat dit laatste schip al tijdens de bouw van een diepvriesinstallatie werd voorzien, terwijl dit bij de SCH 6 pas achteraf gebeurde.

De afmetingen van de SCH 6 waren: lengte 50,10 meter, breedte 8,52 meter en holte 6,15 meter. De inhoud bedroeg 362,27 BRT. De hoofdmotor was een Deutz van 1.320 PK.

In juni 1980 werd de ‘Alida’ bij Scheepswerf ‘Welgelegen’ te Harlingen met 6 meter verlengd tot 56,08 meter, waarbij tevens een verbouwing aan het dekhuis plaatsvond. De inhoud na verlenging bedroeg 414,66 BRT.

In december 1983 kreeg de SCH 6 het visnummer SCH 3. Bij deze gelegenheid werd tevens de naam gewijzigd in ‘Johanna’. Deze wijziging van het visnummer hield verband met het in de vaart komen van een nieuwe SCH 6 die op dat moment nog in aanbouw was bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel.

Als SCH 3 heeft het schip slechts een enkele visreis gemaakt, want enkele maanden vond verkoop naar Griekenland plaats. In maart 1984 vertrok de hektrawler naar zijn nieuwe bestemming, Piraeus, waar de nieuwe eigenaar, de Atlantic Fishing Co, de naam van de hektrawler wijzigde in ‘Kalypso’.

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 22 mar 2019 19:24
door Jan de Reus
Op het schilderij de eerste haven van Scheveningen met de visafslag. Rechts op het schilderij de hektrawler SCH6 Alida.

SCH6 Alida

De hektrawler SCH6 Alida werd in 1984 bij de IJsselwerf te Capelle a/d IJssel gebouwd onder bouwnr. 209 voor rekening van Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. te Scheveningen.

Inhoud: 2625 BRT (na verlenging 3274 brt)
Afmetingen: 88,24/82,78 x 14,00 x 9,00 m. (na verlenging: 99,24/93,78).
De hoofdmotor was een Deutz van 4.400 PK.

In april 2008 is bij de Scheepswerf Reimerswaal te Hansweert begonnen aan een langdurige verbouwing waarbij het schip is verlengd met 11 meter en o.m. de motor is vervangen door een Wärtsilä met een vermogen van 5300 pk. De verbouwing heeft als gevolg van een brand langer geduurd dan gepland zodat het schip pas in september 2009 weer in de vaart kwam.

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 23 mar 2019 11:15
door Evert Sikkema
Vissersschip op helling in IJmuiden 1996.jpg
Vissersschip op helling in IJmuiden 1996.jpg (195.52 KiB) 3364 keer bekeken
groeten
Evert Sikkema