Schilderijen.

Alles over de zeevisserij
Jan de Reus
Berichten: 419
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH9 Arendje

Deze logger werd in 1930 gebouwd te Alphen a/d Rijn bij scheepswerf Pannevis onder briefnr. 7108 voor rekening van Rederij De Marezaten uit IJmuiden. Het schip had toen de naam IJM161 Elie Cheneviere. In eerste instantie was het een stoomlogger maar na de oorlog is het schip omgebouwd tot motorlogger.

Afmetingen: 32,48 x 6,34 x 3,21 m. Inhoud: 170 BRT
Hoofdmotor: Stoommachine met een vermogen van 280 pk; deze is in 1947 vervangen door een 6 cil. Werkspoor dieselmotor (430 pk). In 1962 is de Werkspoor motor vervangen door een 6 cilinder MWM dieselmotor van 800 pk.

Geschiedenis:
1930 IJM 161 Elie Cheveniere Eig. de Marazaten te IJmuiden
1940 gevorderd door Duitsers
1944 door bommen zwaar beschadigd
Begin 1946 Voorschip gekocht van N.V de Marezaten te IJmuiden en bij Sleephelling.MIJ Scheveningen achterschip aangezet en verbouwt tot motorlogger
1947 SCH 9 Prinses Marijke Eig. J.J.v.d.Toorn
1952 SCH 9 Prinses Marijke Eig. Verre Viss. MIJ
1963 SCH 9 Prinses Christina Eig Verre Viss.MIJ
1972 SCH 9 Arendje Eig. T.Ros
1974 SCH 9 Prinses Christina Eig. Verre Viss. MIJ
1975 aan visserij ontrokken

Jan
Bijlagen
SCH9-Arendje_150kB.jpg
SCH9-Arendje_150kB.jpg (93.87 KiB) 327 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl


unikap
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2020 09:43
Locatie: zaltbommel

Re: Schilderijen.

Bericht door unikap »

Wat een schilderijen en wat een databank!
Hier spreekt liefde voor het vak uit!
heb genoten unikap

Jan de Reus
Berichten: 419
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH33 Maria

De hektrawler SCH33 Maria werd in 1966 gebouwd bij T. van Duijvendijk’s Scheepswerf te Lekkerkerk onder bouwnr. Z79. voor rekening van de Rederij Jaczon te Scheveningen. Deze werf bouwde nog 3 andere hektrawlers voor de Rederij Jaczon te weten: SCH24 Clara (bouwnr Z78), SCH110 Ali (bouwnr Z80) en SCH123 Johanna Maria (bouwnr Z81). Deze laatste was van een ander type.

De Maria kwam in 1966 in bedrijf.

Inhoud: 674 bruto ton
Afmetingen: 49,84/46,27 x 8,52 x 5,20 m

Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor met een vermogen van 1180 pk.

Geschiedenis:
1980 werd de Maria afgevoerd
1982 sanering.
1982 verkocht naar Griekenland; onder de nieuwe naam Naftilos kreeg het als thuishaven Piraeus.

Jan
Bijlagen
SCH33-Maria_150kB.jpg
SCH33-Maria_150kB.jpg (84.93 KiB) 281 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl

Evert Sikkema
Berichten: 3396
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Schilderijen.

Bericht door Evert Sikkema »

Mooi hoor die SCH 33
Groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.

Jan de Reus
Berichten: 419
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

H218 Arctic Hunter

Deze stoomtrawler is in 1945/46 als St. Mark gebouwd onder nr 1310 bij de Engelse werf Cochranes of Selby te Selby (UK) voor de rederij St. Andrews Steam Fishing Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 6 november 1945 te water gelaten en kwam in maart 1946 in de vaart.

Inhoud 579 bruto ton
Lengte: 177,6 ft (54,1 m)
Breedte: 30,2 ft ( 9,2 m)

Het schip beschikte over een stoommachine met een vermogen van 166 NHP.

In 1947 is de trawler overgegaan naar Hudson Brothers Trawlers Ltd uit Hull en kreeg toen de naam Cape Trafalgar. In 1955 nam vervolgens Westdock Steam Fishing Co Ltd uit Hull het schip over en kreeg het de naam Auburn Wyke. In 1959 werd de Auburn Wyke verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en kreeg het de naam Arctic Hunter. Voor deze rederij heeft de trawler tot 1968 gevaren en is daarna gesloopt.

jan
Bijlagen
H281-Arctic-Hunter2_150kB.jpg
H281-Arctic-Hunter2_150kB.jpg (64.23 KiB) 253 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 419
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH97 Condor

De motorlogger SCH97 Condor is in 1916 onder briefnr. 8755 gebouwd te Leiderdorp bij Scheepswerf Fa. Boot voor rekening van rederij N.V. Condor uit IJmuiden. Het schip had toen het visnr. IJM308.

Inhoud: 159 BRT
Afmetingen: 35,00 x 6,62 x 2,75 m
Hoofdmotor: Kromhout 100 pk bouwjaar 1930 In 1952 is deze vervangen door een 6 cil. Kromhout met een vermogen van 300 pk.

Geschiedenis:
1916 IJM308 Condor Eigenaar N.V. Condor
1923 SCH97 Condor Eigenaar Phoenix
1936 SCH97 Condor Eigenaar Rederij B/h Frank Vrolijk
1941 gevorderd door de Duitsers en ingezet als Hs 103 resp. Hs 67
1965 einde visserij en ingezet voor de pleziervaart en sportvissen

Jan
Bijlagen
SCH97-Condor_150kB.jpg
SCH97-Condor_150kB.jpg (114.78 KiB) 205 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl

Evert Sikkema
Berichten: 3396
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Schilderijen.

Bericht door Evert Sikkema »

Weer heel mooi, Jan.
Je plaatst elke week een schilderij, betekent dit dat je “aan de lopende band “ schildert, of zijn er ook oudere schilderijen bij? Groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.

Jan de Reus
Berichten: 419
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

Evert,

Ja, ik maak schilderijen min of meer aan de lopende band en probeer er elke week een af te krijgen. Wat ik in dit forum publiceer zijn allemaal nieuwe schilderijen.

Mvg Jan
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 419
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

SCH353 Hyacinth

De motorlogger SCH353 Hyacinth is in 1916 onder briefnr. 3605/7610/8804 gebouwd te Millingen bij Scheepswerf Fa. Bodewes voor rekening van C. v/d Toorn Jz & Co uit Scheveningen. Het schip had toen de naam Wilhelmina.

Inhoud: 144,35 BRT
Afmetingen: 25,62 x 6,57 x 2,67 m (na verlenging 32,18 x 6,57 x 2,67 m)
Hoofdmotor: Kromhout 80 pk. Later is deze vervangen door een 3 cil. Kromhout 150 pk uit 1941.

Geschiedenis:
1916 SCH353 Wilhelmina eig. C. v/d Toorn Jz. & Co
1925 SCH353 Wilhelmina eig. C. v/d Toorn Jz
1927 SCH353 Hyacinth wijziging naam
1934 SCH353 Hyacinth eig. W. v/d Toorn
1938 SCH353 Hyacinth eig. W. v/d Toorn & J.C. Pronk
1941 SCH353 Hyacinth gevorderd door Duitse Weermacht, Duits No. VP 1260
1945 SCH353 Hyacinth vrijgegeven te IJmuiden
1949 SCH353 Hyacinth verlengt en hermeten
1952 SCH353 Hyacinth wijziging inhoudsmaten en meetbrief
1958 SCH353 Hyacinth verkocht voor sloop aan Fa. Boelens te Antwerpen voor NLG 21.000,=

Jan
Bijlagen
SCH353-Hyacinth_150kB.jpg
SCH353-Hyacinth_150kB.jpg (129.03 KiB) 142 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl

Jan de Reus
Berichten: 419
Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Schilderijen.

Bericht door Jan de Reus »

KW141 Willy

De motortrawler KW141 Willy is in 1951 gebouwd bij Scheepswerf De Dageraad te Woubrugge voor rekening van C.V. Gebrs. Den Dulk’s Handel-mij uit Katwijk aan Zee.

Inhoud: 224 BRT
Afmetingen: 37,60 x 7,03 x 3,25 m
Hoofdmotor: Industrie dieselmotor type 6.DV.7 (360pk)

Geschiedenis:
4 september 1951 overdracht (bouwsom schip NLG 300.000,-)
18 april 1965 Opgelegd voor de verkoop
20-3-1963 in aanvaring stomend in de mist met Fins vrachtschip ,,Elisa Schauman''
1965 Verkocht naar Noorwegen als SOLVAR eig. B. Alssag te Haugesund
1967 nieuwe motor geplaatst (900pk Wichman)

Jan
Bijlagen
KW141-Willy_150kB.jpg
KW141-Willy_150kB.jpg (148.61 KiB) 71 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl



Plaats reactie