SCH7 Pollux
Dit schip werd in 1960 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1443 voor rekening van Rederij v/h A. van der Toorn Jzn te Scheveningen. De tewaterlating vond plaats op 25 mei 1960 en het schip kwam in de vaart in september van datzelfde jaar.
Zusterschepen waren de Jaap SCH60, Prinses Margriet SCH248 en Arie SCH249.
Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, heeft eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes. Het visruim heeft een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevat de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevinden zich de verblijven voor totaal 15 personen.
Afmetingen: 41,45/38,33 x 7,12 x 3,39 m. Inhoud: 270 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk. In 1973 is de Brons motor vervangen door een ABC van 1080 pk.
In 1973 ging het schip over naar de Visserij Mij. Pollux en kreeg de naam Petronella Margaretha SCH7.
SCH16 Aafke
De Aafke is in 1959 onder bouwnr. 440 gebouwd bij Reparatiewerf De Hoop te Leiden voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.
Het schip kwam in augustus 1959 in de vaart.
Inhoud: 331 BRT
Afmetingen: 43,50/40,60 x 7,62 x 3,76 m
Hoofdmotor: 2 x 8 cil. Stork 976 pk
Op 25 mei 1973 is het schip gezonken na aanvaring met het Duitse motorschip Osenberg. Na lichting is het schip weer in bedrijf gesteld. In 1974 verkocht naar Denemarken en herdoopt in Dissingdal. In datzelfde jaar verkocht aan Viktor G. Rasmussen P/R te Hirtshals in Denemarken en kreeg het de naam Likiva. In 1975 kreeg het schip een nieuwe hoofdmotor (8 cil. Alpha van 800pk. In 1981 werd het schip wederom verkocht en kreeg het de naam Benny Dorthe.
SCH19 Wouter
Deze motorlogger is in 1916 onder briefnr 4876 gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen als SCH370 Clyvia voor C. v.d. Toorn Jr.
Inhoud: 172,67 brt netto 87,80 ton
Afmetingen: 32,78 x 6,75 x 3,08 m
Motor: 240 pk Deutz bouwjaar 1935
Geschiedenis:
1916 SCH370 Clyvia eig. C. v.d. Toorn Jr
1935 SCH19 Wouter eig. W. v.d. Toorn
1938 SCH19 Wouter eig. J.J. v.d. Toorn
1952 SCH19 Wouter Eig. Verre Visserij Mij.
1969 verkocht voor de sloop
SCH32 Jupiter
De logger Jupiter is in 1916 gebouwd bij Scheepswerf De Nieuwe Maas te Vlaardingen voor rekening van A. van der Toorn.
Inhoud: 160 BRT
Afmetingen: 32,71 x 6,73 x 2,72 m
Motor: 2 cil Brons 50 pk
Geschiedenis:
1916 SCH 35 Wouter Eig. A v.d.Toorn
1919 SCH 32 Jupiter . Eig A.v.d. Toorn als Vracht logger
1933 GDY 32 Mewa III Eig Mewa te Polen
1941 in Duitse krijgsdienst bij het Küstenwachflottilje Nord
1948 SCH 32 Jupiter Eig. Verre Viss.Mij
1969 SCh 32 Jupiter niet meer in gebruik in de Visserij
1969 sportvisser "De Gouden Karper" te IJmuiden
SCH310 Excelsior
De logger SCH310 is gebouwd in 1917 bij A. Pronk te Vlaardingen voor rekening van Zuid-Hollandse Handelsvereniging. Het schip heette toen: ‘De Jonge Albert’ .
Inhoud: 166,79 bruto ton netto 98,55 ton
Afmetingen: 33,90 (lengte) x 6,65(breedte) x 2,90 m(holte)
Motor: 80 pk Steijmel/250 pk Werkspoor TMAF 274m, 4 cil. Bouwjaar 1947
Geschiedenis:
1925 SCH 310 De Jonge Albert motor ingezet
1925 SCH 310 Excelsior eig. Joh. Jac. de Niet
1947 SCH 310 Excelsior eig. J.J. de Niet en J.J. v/d Toorn verlengt en hermeten
1952 SCH 310 Excelsior eig. N.V. Verre Visserij Mij. dir. J.J. van der Toorn
1960 SCH 310 Excelsior dir. J.J. & A.C. van der Toorn
1962 SCH 310 Excelsior dir. J.J. van der Toorn
1964 SCH 310 Excelsior verkocht voor sloop aan N.V. Koophandel te Nieuw-Lekkerland
SCH 22 Magnolia
De Magnolia is in 1962 onder bouwnr. 636 gebouwd bij Scheepswerf Fa. S. Seymonsbergen te Amsterdam voor rekening van Jaczon Redrij en Haringhandel te Scheveningen.
Het schip kwam 21 juli 1962 in de vaart.
Inhoud: 343 BRT
Afmetingen: 48,34/45,53 x 7,54 x 3,85 m
Hoofdmotor: 8 cil. Industrie 1000 pk
In 1973 is het schip overgenomen door J. de Ridder en werd toen SCH1 Johanna Louisa.
Het schip is uiteindelijk in 1975 afgevoerd.
SCH23 Jacob van der Zwan
Begin zeventiger jaren bouwde de Sleephelling Mij Scheveningen een serie hektrawlers. Tot die serie behoorde ook de SCH23 Jacob van der Zwan.
De andere schepen uit serie waren:
SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
SCH81 Frank Vrolijk Gz (1971)
IJM36 Egmond (1972)
SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
SCH120 Poseidon (1973)
SCH90 Onderneming I (1973)
SCH21 De Hoeker (1974)
VL89 Monica (1974)
SCH108 Onderneming II (1974)
SCH22 De Buis (1975)
De Jacob van der Zwan is onder bouwnr 1474/220 gebouwd bij Scheepswerf Boot-Leiden in opdracht van de Sleephelling Mij. Scheveningen voor rekening van Jaczon & Rederij en Haringhandel uit Scheveningen.
Inhoud: 450 bruto ton
Lengte: 54 m
Breedte: 9,22 m
Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor een vermogen van 2000 pk.
In 1984 is het schip verkocht naar Nigeria en toen onder de naam Ekirose gaan varen voor de rederij Apapa Trawlers Ltd uit Lagos.
Jan