Baquets de Charleroi

Alles over binnenscheepvaart
Lemoine Pierre
Berichten: 345
Lid geworden op: 12 jan 2007 14:12
Locatie: Nossegem Belgium

Bericht door Lemoine Pierre »

De gekende baquet de Charleroi "Chauve-Souris" jaren in Seneffe, Bellecourt insteekdok aangemeerd . Nu ligt ze Vaartdijk, kanaal Charleroi Brussel, in het dok voor Anderlecht sluis (opvarend)
Afbeelding
Groeten, Pierre
absolute beginner
Lemoine Pierre
Berichten: 345
Lid geworden op: 12 jan 2007 14:12
Locatie: Nossegem Belgium

Bericht door Lemoine Pierre »

Koos_F schreef: In de de arm in Seneffe vind je nog steeds 3 bakeetjes (info meer dan 1 jaar oud)



In Anderlecht ligt, net ten noorden van de Chauve Souris, nog de Handgrenaad, in gebruik als woonark.
Ik heb daarvan zelf geen foto, maar hier is de satellietopname
Je moet maar vragen
Afbeelding
In, Seneffe zijn er maar twee die overbleven. Over enkele maanden is er een gesloopt geweest .

Afbeelding
De licht blauw bestaat niet meer, wat een schande.
Afbeelding
Gr Pierre
absolute beginner
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Ik denk dat Koos deze bedoelt.

Afbeelding

Afbeelding
Lemoine Pierre
Berichten: 345
Lid geworden op: 12 jan 2007 14:12
Locatie: Nossegem Belgium

Bericht door Lemoine Pierre »

Ik denk van niet. Vroeger in Seneffe waren 4 baquets: de Chauve-Souris (foto wat hoger op in deze rubriek, nu tegen Anderlecht Sluis: de cobalt blauw is de originele kleur van de eertse baquet in 19 eeuw) de licht blauw ( ceruleum blauw dat we hier in Seneffe "Belgacom" noemde, bestaat niet meer. De twee die overbleven moeten naar "Musée de l'eau" in Seneffe centrum. Ik ga alle weken naar de insteekdok van Bellecourt en zijn openbare droge dok. Het is het jachthaven "Snef" waar mijn kajuit ligt.
links ,de Chauve-Souris
Afbeelding
Gr , Pierre
absolute beginner
Bertus

Bericht door Bertus »

Afbeelding
Afbeelding

Ben in begin september met de motor langs
div kanaaltjes en oude sluizen gereden van
het oude Brussels kanaal en heb deze foto's
genomen van het scheepje wat daar lag.
Nu zie ik bovenaan deze pagina van dat zelfde
"bakje' oon enkele foto's staan, alleen was deze
nog niet zo afgetakeld als nu.
Wil ze toch hier even bij plaatsen. Welk sluisnummer
dat is ben ik vergeten te noteren,
maar dat zal de ter plaatse bekenden
wel weten en dat zou ik heel graag horen.
Deze sluis zijn ze aan her restaureren er er
is een sumier museumpje bij.

Groeten bertus.
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Bericht door KVM »

Hoi,

Die Deux Soeurs ligt beneden Ascenseur nr 1 op het oude centrumkanaal.
Er was ooit een begin gemaakt om op dit kanaal ergens tussen de eerste en tweede lift een soort scheepvaartmuseum te maken. In de collectie zat ondermeer dit scheepje, maar ook een nog drijvende houten waal. Het museum was dacht ik privé initiatief en is nooit echt van de grond gekomen, mede omdat de bezieler ervan overleden is. Ik moet nog ergens foto's hebben van dat baqueetje in goede staat. Triest als je het nu ziet liggen. De houten waal is het kanaal uitgesleept en ligt nu beneden lift nr 4, gezonken, of wat had je gedacht. Men had wat dekzeilen over de luiken getrokken zodat het niet door de verrotte luiken binnen kon regenen, maar die zijn uiteraard al lang vergaan. Er lag ook nog een gezonken spits achter. Vorig jaar is de oude cementfabriek beneden lift 4 gesloopt, en ik weet niet of ze die schepen ook niet door de shredder gedraaid hebben.
Kijk.....zo gaan wij nu in Belgie om met ons erfgoed.......schande.

Groeten, Kurt
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Lemoine Pierre schreef:Ik denk van niet. Vroeger in Seneffe waren 4 baquets: de Chauve-Souris (foto wat hoger op in deze rubriek, nu tegen Anderlecht Sluis: de cobalt blauw is de originele kleur van de eertse baquet in 19 eeuw) de licht blauw ( ceruleum blauw dat we hier in Seneffe "Belgacom" noemde, bestaat niet meer.
Gr , Pierre
Ik ga hier niet in discussie over wat wel of niet klopt. Seneffe is buiten mijn bekendheidsgbied. Ik denk alleen dat Koos deze foto's bedoelde omdat ze op zijn weblog staan, en omdat in de naam van de foto Seneffe voorkomt.
Lemoine Pierre
Berichten: 345
Lid geworden op: 12 jan 2007 14:12
Locatie: Nossegem Belgium

Bericht door Lemoine Pierre »

KVM schreef: Er lag ook nog een gezonken spits achter. Vorig jaar is de oude cementfabriek beneden lift 4 gesloopt, en ik weet niet of ze die schepen ook niet door de shredder gedraaid hebben.
Kijk.....zo gaan wij nu in Belgie om met ons erfgoed.......schande.

Groeten, Kurt
verwijderd
En een franstalige verslag met foto's(volledig beneden kliken op "Cliquez ici") van een ongeluk lift n°1 met een spits in 2002
https://users.swing.be/canal-du-centre/B ... 20117.html
Gr, Pierre
absolute beginner
Lemoine Pierre
Berichten: 345
Lid geworden op: 12 jan 2007 14:12
Locatie: Nossegem Belgium

Bericht door Lemoine Pierre »

Deze baquet, nu vernietigd, was Belgacom genoemd want hij had de zelfde kleur dan de Belgische Telecom maatschappij . Zijn echte naam is niet gekend. Door het klein gebroken raam heb ik mijn arm met mijn Fuji ingestoken . Dus nam ik blindelings deze foto’s
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gr, Pierre
absolute beginner
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Nog wat "bakskes" in Seneffe.

Afbeelding

Afbeelding

Kaarten verstuurd in 1907
Plaats reactie