Wachtschepen van scouting.
Nou Harry,
Met pinksteren (wat valt het trouwens vroeg dit jaar) zie ik de ex Elly-B weer op het pinksterkamp in Maurik dus ik zal de slaapkameringang eens controleren
Het schip is nu eigendom van de Sint Joris Zeeverkennersgroep in 's Hertogenbosch.
https://www.zv-sintjoris.nl/content/view/25/64/
Mooie foto's van de Schelde Pierre, Ze hebben met de Nieuwe Zorg afgelopen zomer een rondje Antwerpen-Gent gedaan en zijn dus ook langs Wetteren gekomen. Jammer dat we toen nog niet wisten waar de eerste foto van dit onderwerp gemaakt was. Anders hadden ze een foto anno 2007 kunnen maken.
gr. marco
Met pinksteren (wat valt het trouwens vroeg dit jaar) zie ik de ex Elly-B weer op het pinksterkamp in Maurik dus ik zal de slaapkameringang eens controleren
Het schip is nu eigendom van de Sint Joris Zeeverkennersgroep in 's Hertogenbosch.
https://www.zv-sintjoris.nl/content/view/25/64/
Mooie foto's van de Schelde Pierre, Ze hebben met de Nieuwe Zorg afgelopen zomer een rondje Antwerpen-Gent gedaan en zijn dus ook langs Wetteren gekomen. Jammer dat we toen nog niet wisten waar de eerste foto van dit onderwerp gemaakt was. Anders hadden ze een foto anno 2007 kunnen maken.
gr. marco
recht zo die gaat
Die pontresina lijkt me wel een schip voor Henk "ijsselmeer". Ik weet dat hij wel van snelheid houd en dan ook nog eens met zo'n knots van een BRONS erin.
Ik kreeg van Harry nog 2 foto's toegestuurd van de Nieuwe Zorg. Zo te zien met een minimaal vrachtje want leeg is ie niet. Ik weet niet waar en wanneer de foto's genomen zijn.
gr. marco
Ik kreeg van Harry nog 2 foto's toegestuurd van de Nieuwe Zorg. Zo te zien met een minimaal vrachtje want leeg is ie niet. Ik weet niet waar en wanneer de foto's genomen zijn.
gr. marco
recht zo die gaat
Het is toch een heel compact blok en dat paste mooi onder de roef. Zowel de 6 cylinder van 116 PK als de 8 cylinder motoren zijn na WO II veel als gereviseerd blok ingebouwd in kleinere binnenvaartschepen en sleepboten.
Deze motoren van het type SA 8(6) M517 zijn medium snellopers van max. 1350 toeren.
Er draaien er nog heel wat in wat nu recreatieschepen zijn.
Ik denk dat ze veel uit de duitse dump kwamen.
gr. marco
Deze motoren van het type SA 8(6) M517 zijn medium snellopers van max. 1350 toeren.
Er draaien er nog heel wat in wat nu recreatieschepen zijn.
Ik denk dat ze veel uit de duitse dump kwamen.
gr. marco
recht zo die gaat
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Scouting...
Ja, inderdaad, Marco;
Die Klöckner-Deutz, zoals de S A M 517 vier, zes en acht cylinders , in de volksmond genoemd werden was de Duitse tegenhanger van de type 71 G M van 165 pk uit de Amerikaanse dump. Ik heb een schip gekent met een 116 pk zes cylinder, daar stond in het distributiehuis aan de achterkant van de motor aan de bedieningskant, achter de toerenteller op het plaatje, de swastika,het hakenkruis, van de nazi's in gehakt.
Dit is de orginele scheepsuitvoering van de zes cylinder met een Reijntjes oliedrukkeerkoppeling.
De in de vijftig en begin zestiger jaren ingebouwd dump motoren van dat type hadden net als de G M vaak en versnellingsbak van een tank , het z.g.varken als keerkoppeling, een K 16, als ik me goed herinner.
Hier nog twee foto's van schepen waar een 116 Klökner in stond en waar ik nog roots op had;
De "Catharina"van J.J. de Kurver uit Rotterdam uitvarend sluis 15 Nederweert.
De Rozina-Pieternella van J. den Breejen uit Hardinxveld aan het laantje in Weert.
Beide plaatjes met dank aan.... je raad het al,,,, Wrijfhout.
Grt, Kees
Die Klöckner-Deutz, zoals de S A M 517 vier, zes en acht cylinders , in de volksmond genoemd werden was de Duitse tegenhanger van de type 71 G M van 165 pk uit de Amerikaanse dump. Ik heb een schip gekent met een 116 pk zes cylinder, daar stond in het distributiehuis aan de achterkant van de motor aan de bedieningskant, achter de toerenteller op het plaatje, de swastika,het hakenkruis, van de nazi's in gehakt.
Dit is de orginele scheepsuitvoering van de zes cylinder met een Reijntjes oliedrukkeerkoppeling.
De in de vijftig en begin zestiger jaren ingebouwd dump motoren van dat type hadden net als de G M vaak en versnellingsbak van een tank , het z.g.varken als keerkoppeling, een K 16, als ik me goed herinner.
Hier nog twee foto's van schepen waar een 116 Klökner in stond en waar ik nog roots op had;
De "Catharina"van J.J. de Kurver uit Rotterdam uitvarend sluis 15 Nederweert.
De Rozina-Pieternella van J. den Breejen uit Hardinxveld aan het laantje in Weert.
Beide plaatjes met dank aan.... je raad het al,,,, Wrijfhout.
Grt, Kees
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.