Waarom ben jij gestopt met varen?

van: www.kustvaartforum.com
marten

Bericht door marten »

Kees Fonken schreef in een nieuw topic:
kees fonken schreef:ik ben gestopt met varen,in het jaar dat ik 26jaar werd.
want ik vondt het vreselijk als ik in het weekend op wacht stond,dan dacht ik aan mijn vrienden aan de wal die lekker aan het stappen waren met de meisjes.
en vooral als ik in het weekend een paar dagen thuis was geweest,en ik s,avonds weer met de trein naar de boot moest.
dus na tien jaar vond ik het welletjes,ik heb daarna nog lekker kunnen stappen.ben op mijn eenendertigste getrouwd,maar de zeevaart is altijd nog wel bljiven kriebelen. :lol: :lol: :lol:


Kees Fonken
Eric

Bericht door Eric »

Zoals beloofd zou ik iedereen hier op de hoogte houden van mijn vaar-plannen.
Wel, de boel is zo goed als rond.
Voor mijn bedrijf heb ik een overnamekandidaat, voor mijn huis en honden een meer dan goede oppas, mijn vaarbevoegdheidsbewijs is in juni verlopen, maar door drie maanden als 1e stuurman te varen krijg ik mijn bevoegheid tot "master all ships" terug (en ben nog nooit ouwe geweest... en wil sowieso eerst even rustig als 2e inslingeren, het is wel 7 jaar geleden...) en aan verlopen STCW cursussen hoef ik alleen "Medische Zorg aan boord" te doen, eventueel aangevuld met ISPS.

Ik blijf in Portugal wonen, maar aangezien ik steeds minder lol had in mijn werk hier (zag tot mijn schrik dat ik hier al in 2006 sprak over weer varen) voelt het als een opluchting om weer naar zee te gaan. Al van jongs af aan wilde ik varen, en door allerlei toevalligheden ben ik aan de wal terecht gekomen.
Geen spijt, dat niet, wel dat ik gestopt ben met varen, en dat ga ik nu recht zetten.

Mbt een werkgever: Ik ben er nog niet helemaal uit, ga in juni hier en daar eens solliciteren. Ik voel veel voor het idee van Theo, freelancen bij b.v. Redwise. De ene keer een ship delivery, de andere keer uitzendwerk op een ander schip. Afwisseling. Verandering van spijs doet immers eten.
Maar ook CEC Shipmanagement (vroeger Genchart) heeft mijn interesse, puur omdat mijn oude liefde (Marissa Green) daar in beheer is.

Meer nieuws volgt, voor suggesties sta ik altijd open.

Mvg,
Eric
Jaap H
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jan 2005 21:31

Bericht door Jaap H »

Moi Eric,

Is keuze zat, weet niet precies wat je zoekt. Ben zelf via via in de `partikuliere sector `(kapitein eigenaren) terecht gekomen en bevalt mij prima.
Als je openstaat voor nieuwe/huidige situatie en niet teveel in het verleden blijft hangen kun je nog steds prima varen. De tijden van veel binnen en veel nederlanders is echter wel over.
Iedereen wijst naar elkaar, wie de schuldige is, volgens mij combinatie van o.a. niet meer willen (kijk maar om je heen, men wil tegenwoordig liefst in mooi pakje van 9 tot 4 werken op kantoor en vooral niet vies worden), als makkelijker. factor goedkoop wordt steeds kleiner, zag laatst wat filipino kapt. krijgt dat is niet veel minder als jan kaas, hij blijft echter wel 8 mnd aan boord.

Succes met vinden van nieuwe/plezierige werkgever

groeten

Jaap
Roy-

Bericht door Roy- »

Hallo Jaap,

Is je stellingname niet een beetje kort door de bocht ?.
Het is waar dat iedereen naar elkaar loopt te wijzen als schuldige, maar er zijn toch duidelijke voorbeelden op te noemen van een mentaliteit "voor jou een Flip of een Rus !".
Ook is het waar dat een Flip net zo vrolijk 8 a 9 maanden aan boord blijft, terwijl je daar bij Jan Kaas niet mee aan hoeft te komen. Maar waarom zou een Hollander ook !. Er bestaat ook nog zoiets als een sociaal leven.
Het walpersoneel van een rederij ligt ook elke avond achter Kaap Kont, ( bij hun wettige echtgenote dan wel een bijzettafel ).
Ik weet wel, het is een keuze die je maakt, maar het moet, qua vaartijd, wel in het redelijke blijven.
Dat de zeevarende Jan Kaas een 9 to 5 mentaliteit zou hebben bestrijd ik ook. Er zijn veel praktijkmensen die echt niet op een uurtje kijken hoor !. Het zijn m.i.z. juist de mensen aan de wal die zich vrijwel alleen druk maken om de continuiteit van hun vrijetijds besteding. Of dat nu een billard avond is, dan wel elk weekend met de familie naar dezelfde camping, dit zie je bij een varens mens veel minder.
Ik kijk hier dus totaal anders tegenaan.

m.v.g. Roy
Eric

Bericht door Eric »

Beste Jaap,
Zó lang geleden is het voor mij ook weer niet.
In 2001 hadden we de discussie met Tineke Netelenbos over het toelaten van buitenlandse kapiteins op de Nederlandse Koopvaardij, ik voer toen nog. Heb toen eens een artikeltje geschreven in de Schuttevaer, de 2e stuurman deed hetzelfde in die editie met wat praktijk voorbeelden.
Tineke antwoorde ook nog in de volgende editie, ik zal je de reactie onthouden, maar die was dusdang dat ik pas stom verbaasd was toen ik vernam dat ze voorzitster werd van de KVNR.

Mbt buitenlanders: Er zijn ook werkgevers die wel liever met Nederlanders varen, maar door personeelsgebrek (hoe die dan ook ontstaan is) niet alle posities met Nederlanders kunnen invullen.
Dat een Flipje 8 maanden aan boord blijft is leuk en aardig, maar na 4 maanden is die net zo afgemat als een Hollander, en dan moet die man nog eens 4 maanden. En dat zie je terug in de kwaliteit van het werk.
Dat zag je al toen ze nog als matroos of kok voeren. (een aantal uitzonderigen daargelaten)
Het is waar dat de Nederlander veeleisender en duurder is dan een Rus of Phillipijn, maar daar staat wel tegenover dat de Nederlander iets meer kwaliteit levert dan de buitenlandse collega, dat zit gewoon in het verschil in cultuur. Ik voer destijds met een 1e klas bootsman, en ik hoop echt dat die inmiddels 3e stuurman of zelfs 2e is. Uitzonderingen zijn er dus altijd. Maar ik heb ook met bootsmannen gevaren die voorbijgelopen werden door één of meerdere matrozen. (En er zijn ook Nederlanders die minder presteren dan de gemiddelde Flip of Rus.)
Hoewel ook ik liever met een Hollandse crew vaar, althans als officieren, ontkom je er heden te dage niet aan om met buitenlanders te varen.
Wel.....ik woon in Portugal.
Hier ben IK een buitenlander. Dan veranderd je kijk op de wereld toch wel een beetje.

Ik heb ondertussen enkele reacties gehad van werkgevers, w.o. van mijn favoriete. Nu dus naar de volgende fase: Solliciteren.

Ik hou u allen op de hoogte,
Mvg,
Eric
Jaap H
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jan 2005 21:31

Bericht door Jaap H »

Hallo Eric en Roy,

De discussie komt zo leuk opgang. Probeer zo van andere hun ervaringen met het varen met gemixte bemanning te horen. Heb zelf alleen uit de praktijk ervaring met filpijnen, indonesiers en cabo verdes als matr./ass. wtk/motormannen en off. ned. of cabo verdes.
In mijn kantoor periode ook nog wel eens wat oost europeanen aan boord laten gaan, met wissellend succes (wat ook geld voor nederlanders, trouwens)

Wat ik probeerde te zeggen is dat het moeilijk is om jonge nederlanders te motiveren om te gaan varen.
De mentalitiet veranderd bij hun, dat bedoelde ik met geen vieze handen/9 tot 5.
Kreeg zelfs een keer en stag. aangeboden die wilde alleen maar van maandag t/m vrijdag varen en dan naar huis.

Heb als ik hier zo het een en ander lees en ex zeevarende spreek vaak toch de indruk dat men het met de jaren 50/60 vergelijkt. Dan is het verschil erg groot.

betreft de stelling voor jouw liever een rus of filipijn, weet ik dat er zo door sommigen gedacht wordt. die denken inderdaad alleen maar als schip maar vaart en ik om 5 uur in de auto naar huis zit.
Gelukkig zijn er nog steeds werkgevers die er anders over denken.

Vaar nog steeds met veel plezier, het liefst met Nederlanders natuurlijk, dat lijkt me logisch.

Hoop dat het zo duidelijker is.
m.v.g.

Jaap
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Jaap zegt:
Vaar nog steeds met veel plezier, het liefst met Nederlanders natuurlijk,
Waarom natuurlijk het liefst met Nederlanders, Jaap? De scheepvaart is van oorsprong - en per definitie - een internationaal bedrijf en gemengde bemanningen zijn er altijd geweest.

Nu zitten we hier op een kustvaartforum en ik weet ook wel dat de kustvaart het heel lang met alleen maar Nederlanders heeft kunnen redden, maar op de grote vaart heeft men altijd al met buitenlanders gevaren.

Ook weer toegegeven: dat gold dan niet voor alle functies en rangen, maar aanvankelijk vooral voor bepaalde diensten zoals de hele civiele dienst of alle stokers, maar hoe het ook zij, er werd toch mee gevaren en goed ook. Bovendien - en dat wordt nog al eens vergeten - hebben al die Chinezen, Goanezen, Laskaren, Klingalezen, Javanen en noem nog maar een aantal nationaliteiten op, tijdens de Tweede Wereldoorlog ook gewoon doorgevaren en een groot aandeel geleverd om de bevoorradingslijnen open te houden. Hoeveel er zijn gesneuveld is nauwelijks in te schatten en of ze op 4 mei op de Dam ook worden herdacht en of er ook voor hun een krans wordt gelegd, weet ik eigenlijk niet.
Maar, van oudsher hebben we met buitenlanders gevaren. Een meer internationale bemanning dan die van een schip tijdens en vooral tegen het eind van de zeilvaart, was nauwelijks denkbaar.

Waarom werd en wordt er met buitenlanders gevaren? Dat is nooit in de eerste plaats een centenkwestie geweest, maar vooral een kwestie van beschikbaarheid. Dat er op de kustvaart Portugezen, Spanjolen en later vooral Kaapverdiërs verschenen, was ook geen centenkwestie, maar kwam eerst en vooral omdat er geen Nederlanders meer te krijgen waren. Wat was het bij Wagenborg niet voor een ellende en een geknoei omdat daar strikt werd vastgehouden aan uitsluitend met Nederlanders varen. En dat in een tijd toen je een goeie Nederlandse matroos met een lantaarnje en een vangnet moest gaan zoeken. Toen ik twee keer bij Piet Pot afloste op de Edda en daar opeens met vier Kaapverdische matrozen, plus een bootsman en een Kaapverdische kok voer, wist ik niet wat me overkwam. Wat een rust. Nooit ellende. Alles liep als een uurwerk. Zonder gedoe.

Er is maar één criterium dat je in aanmerking moet nemen en dat is kwaliteit. Mensen moeten voor hun vak, voor hun werk staan. Wat voor nationaliteit en wat voor kleur ze dan hebben, is onbelangrijk.
Okay, het sociale leven aan boord zal misschien wat aangenamer zijn met alleen maar Nederlanders, maar of dat werkelijk zo is, betwijfel ik ook nog. Is er met de tegenwoordige kleine bemanningen nog wel sprake van de gezelligheid die we vroeger inderdaad hadden? Dat kan bijna niet, zou ik denken. En dus moet je dat dan maar vergeten en met de tegenwoordige riante verlofregelingen kún je dat ook vergeten. Je zult het aan boord in je werk en bij jezelf moeten zoeken, denk ik.

Ik maakte eens een reis met 11 man die van 8 verschillende nationaliteiten waren en waarbij ik als kapitein de enige Nederlander was. Ik had een Koreaanse eerste stuurman en een Saudische tweede stuurman, twee Indonesische en een Sri-Lankaanse matroos, een Engelse hoofdmachinist - het was zelfs een Geordie - een Singaporese tweede machinist en een Nieuw-Zeelandse derde machinist. De kok was eveneens een Koreaan. Het was voorwaar een internationaal gezelschap. Die Koreaanse eerste stuurman had bij het toneel moeten gaan, want het Engels dat hij sprak toen ik hem in Singapore via een crewing agent aannam, bleek een ingestudeerde rol te zijn. Eenmaal op zee, bleek zijn Engels zeer beperkt. :)
Maar het was wat navigatie en wachtlopen in het algemeen betrof een uiterst bekwame en betrouwbare vent en daar ging het tenslotte maar om, nietwaar? Ik zei het al: dat is het enige criterium - kwaliteit en vakbekwaamheid.

Met minder moet je nooit genoegen nemen, ook tegenwoordig niet. Neem geen genoegen met slechte, onbekwame mensen. Doe je dat wél, dan mag je ook niet klagen over gebrek aan kwaliteit en bekwaamheid. Als ik morgen weer zou moeten varen - en dan bedoel ik vast bij een rederij, want voor een enkele reis of een afzienbare periode kan alles - zou ik het weer net zo doen als in de tijd dat er geen fastoenlijke Nederlanders te krijgen waren: snel wisselen. Niet goed? Opsodemieteren. Volgende ook weer niet goed? Ook weer rap wegezen. De goeie mensen vasthouden en steeds maar selecteren tot je een goeie ploeg bij elkaar hebt. En of dat dan Hollanders zijn of Russen of Fillipino's zal mij worst wezen.

Ik praat natuurlijk vanuit het standpunt van de kapitein, maar ook als stuurman moet je geen genoegen nemen met slechte mensen en de verantwoordelijkheid daarvoor neerleggen bij de kapitein. Die moet dan op zijn beurt weer aankloppen bij degene die deze mensen aan boord plaatst. Maar als niemand iets doet en idereen alleen maar klaagt, gebeurt er nooit iets.
En zo gaat dat vaak: wel kankeren en klagen, maar niet handelen. Geen verantwoording durven te nemen, want daar schort het nogal eens aan.

Ik heb het voordeel dat ik het ook nog van de walkant heb kunnen bekijken, in de tijd dat het echt heel moeilijk was om Nederlanders te krijgen. Toen ik de bemanningszaken deed en moest proberen 40 schepen die om de paar weken weer terug in Nederland waren telkens weer bemand naar zee te krijgen. Ook toen zou ik nooit tegen een kapitein klagen als hij de een of andere waardeloze kloetzak na een week alweer van boord schopte en ik moest zien dat ik een volgende vond. Ze konden me niet kwader krijgen dan tegen me te zeggen: "Die vent is niks, die moet je de zak geven." Nee, hij moest er mee varen en als hij vond dat die vent niet geschikt was, moest hij hem de zak geven en niet ik. Daarna was het dan aan mij om weer een ander te vinden. Daar hadden veel mensen moeite mee. Ik heb daar voorbeelden van. Hoe zou dat tegenwoordig zijn?
Rob Niezing
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 sep 2006 11:03
Locatie: Eindhoven

Bericht door Rob Niezing »

Hallo mensen,

Ik heb meegelezen ,en voor een groot deel ben ik het daar ook wel mee eens.
Ik ben als 15 jarige direkt van de Lts gaan varen op de kustvaart, en daar
heb ik toch veel geleerd, op menselijk vlak vooral, ik heb het vak machinist gelukkig geleerd van een serieuze hoofdmachinist.
Daarom ben ik op de zeevaartschool terecht gekomen.
Er zaten toen alleen Nederlanders a/b en ik kon goed van me afbijten
dat is mijn geluk geweest, want er zaten etters tussen, ik was zelf ook geen schatje.
Maar ik heb altijd goed kunnen aanpappen, later bij de Shell waar ik zo'n
beetje alle rangen heb doorlopen, en op verschillende schepen met buiten
landers toen behalve de Off.

Nou ik geef het je te doen , daar zaten ook galbakken tussen.
Later toen het Stasco Shell werd kwam er langzaam de klad in, de meeste off. bleven tot hun pensioen en werden vervangen door allerlei oosterlingen .

De laatste tanker waar ik opzat was ik de enige blanken, was Shell ook blij.

Wat was ik blij dat ik met pensioen ging :D Wel als H- wtk kon er ook niks aan doen :wink:Maar ik voer toch het liefst met gewoon Hollanders
,dat wou ik toch even kwijt, dat heb ik in die jaren ondervonden :wink:


Gr. Rob
Animo libero Dirigimur
scholtens

Re: Waarom ben jij gestopt met varen?.

Bericht door scholtens »

Heb na de schipbreuk met de Angela Smits nog een een reis gemaakt en daarna, op aandringen van mijn vriendin, maar 's gesolliciteerd aan de wal. Dat was binnen een week bekeken en ben nu alweer dik 20 jaar een walslurp, maar het kriebelt nog steeds. Zouden mijn papieren nog geldig zijn? Wie kan mij daar wat over vertellen?
Van looT
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 mei 2006 14:29
Locatie: Hattem

Re: Waarom ben jij gestopt met varen?.

Bericht door Van looT »

Wat ze mij op school (zeevaart) altijd verteld hebben verloopt je bevoegdheid naar 5 jaar als je die niet gebruikt, maar met een een bijscholing kun je ze wel weer geldig maken of een nieuwe bevoegdheid aanvragen.

Ik kan het mis hebben maar dit is wat ze mij verteld hebben.
Met vriendelijke groet,


Jeroen
Plaats reactie