Wachtschepen van scouting.

Alles over binnenscheepvaart
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Die nummer 70 kende ik niet als wachtschip. Dit is ongetwijfeld een logementschip van defensie geweest. Ik vermoed met kempenaarafmetingen. Op de site van deze zeeverkenersgroep staat een foto in de originele defensiekleuren.

https://www.dewatergeuzen-vl.nl/index.ph ... e=nummer70

In het defensiehaventje tegenover Hedel lag begin jaren 90 nog het schip op onderstaande foto. Als ik de foto's vergelijk dan lijkt het erop dat dit hetzelfde schip is.
Wie kan dit bevestigen?

Afbeelding

gr.marco
recht zo die gaat
waterscout

Wat leuk!

Bericht door waterscout »

Hallo hydra! Wat leuk dat je een foto van 'ons' wachtschip hebt! Aan de kleine details te zien gaat het vrijwel zeker om Nummer 70 die je op de foto hebt. Als je nog meer foto's hebt, zou ik het wel leuk vinden als je dit even laat weten. Hier is te zien hoe afgelopen zomer de Nummer 70 verhuisd wordt.

Edit: Kijk maar eens naar de verfschade, het gaat wel degelijk om hetzelfde schip.

Afbeelding
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Ja hoor ik ben er ook zeker van.
Mooi om te weten dat het schip bij een scoutinggroep terecht gekomen is.
Toen het schip verkocht werd door defensie ben ik op de kijkdag in Empel geweest.
Vervolgens heb ik daarna contact opgenomen met de nieuwe eigenaar of hij het schip getransporteerd wilde hebben.
Deze man woonde in Dokkumer Nieuwezijlen en wilde het schip daar hebben. Ik dacht om te gebruiken als zeilmakerij.
Ik heb de nummer 70 van Hedel naar Lemmer gebracht langszij mijn kempenaar Jason.
Wat er daarna gebeurd is weet ik niet want volgens mij had hij nog geen vergunning.
Op de foto's liggen we afgemeerd op het ARkanaal in Utrecht.


Afbeelding

Afbeelding

gr. marco
recht zo die gaat
Marco007
Berichten: 962
Lid geworden op: 02 feb 2006 11:41
Locatie: Delft

Bericht door Marco007 »

In Delft ligt ook een omgebouwd binnenvaartschip.
Het gaat om de Corbulo die tot 1987 van Ph. Tetteroo is geweest.
De Corbulo had als vrachtschip thuishaven Delft, na de ombouw is dat zo gebleven.

Corbulo
De Corbulo is in 1922 gebouwd bij De Haan & Oerlemans in Heusden en werd in januari 1923 als sleepschip opgeleverd.

De afmetingen van de Corbulo zijn:50 x 6.58 x 2.27 met (destijds) een nuttig draagvermogen van 548 ton. Op een diepgang van 1 .90m kon 430 ton worden meegenomen. Oorspronkelijk had het schip drie ruimen.

Het schip is in de Tweede Wereldoorlog gevorerd geweest door de Duitse bezetters. Het schip werd in 1943 weer teruggegeven aan de oorspronkelijke eigenaar.

Al in 1955 werd besloten om tot motorisering over te gaan en een motor in het schip te plaatsen. In de zomer van dat jaar is er toen bij de werf van H. Boot & Zn. in Delft een 6 cilinder MAN diesel van 150 pk. ingeplaats waarmee op de proefvaart op 14 september een snelheid van 15 km werd behaald. Eenmaal geladen, bleek er op diep water 11.9 km behaald te worden.

Na de motorisering werd het tonnage vastgesteld op 512 ton.

In de jaren ´80 kwam het schip in aanmerking voor de sloopregeling, maar dat is uiteindelijk voorkomen, doordat de Corbulo het wachtschip is geworden van de Nautilus in Delft.

Bij de Corbulo is geprobeerd alles zo autenthiek te laten.
Het schip is op een aantal punten aangepast zodat het nog wel voldoet aan de eisen om te mogen varen met passagiers.

Het voorruim is voor een groot gedeelte in gebruik als werkplaats en opslagplaats de kano´s en achterin zitten de wc´s en de keuken met allerhande faciliteiten.
Het voormalige achterruim is verbouwd tot 2 opkomstlokalen, voor de Dolfijnen en de Zeeverkenners.

Afbeelding

Men heeft ook nog een ander wachtschip.
Hieronder het levensverhaal.

Energie
Aangeschaft op 22 oktober 1982. Het schip is in 1930 gebouwd in Alphen aan de Rijn. Bij de aanschaf zat er een 4 cilinder Lister 89 pk motor in. Het laadvermogen was 87 ton. De Energie is 26 meter lang en 4,20 meter breed. Dit schip wordt gebruikt als kampschip. De zeeverkenners gaan er elk jaar mee op zomerkamp. Ook met Kaagcup gaat hij elk jaar weer mee, maar dan als loodsenschip. In het ruim zijn 21 kooien (slaapplaatsen). Verder is er ook een keuken en een wc.
Ook met takelen wordt de Energie elk jaar weer gebruikt. Het takelen dient met de hand te gebeuren.
Op dit moment staat er een 6 cilinder MAN D0026M-1 in, met een vermogen van 80 pk. Ook staat er een 1 fase, 16 A aggregaat in.

Afbeelding

Voor meer info:

Scouting Nautilus

Bron en foto´s: Scouting Nautilus
bouk

Bericht door bouk »

zou wel wat verder willen kijken, maar de link werkt niet?
grt,bouk.
akwanaut
Berichten: 530
Lid geworden op: 18 dec 2005 11:48
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door akwanaut »

"BINNENVAARTSCHEPEN IN FOCUS" op www.akwanaut.com

Groet Frank

Afbeelding
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

December 1987 is het zover. De Nieuwe Zorg hoeft niet gesloopt te worden en krijgt een nieuwe eigenaar.
Stichting Scouting Vreeswijk word de nieuwe eigenaar en de familie Suiker vaart het schip, met een paar leden van onze stichting, van Rotterdam naar Vreeswijk.
Wij zijn er erg blij mee want schipper Suiker heeft tot het laatst het schip perfect onderhouden.
Wij kunnen ons nu volledig gaan concentreren op de ombouw tot varend clubhuis.

Hier nog een laatste foto in de Koninginnesluis in Vreeswijk.

Afbeelding

gr. marco
recht zo die gaat
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

En dan begint het echte werk pas echt. Eerst maar eens schoonmaken onder de buikdenning. Wat een aangekoekte troep kwam er onder vandaan.
We kregen van de plaatselijke zeilmaker een oude oliedrum met speciaal vet om erop te smeren.
Achterin het ruim worden 2 standpijpen gelast met ieder een toiletpot erop.
Daarna met de hulp van ouders het ruim verder inrichten. Dus de toiletgroep toegangstrap, keuken bouwen etc.

Afbeelding

Afbeelding

gr. marco
recht zo die gaat
ijsselmeer

Bericht door ijsselmeer »

Leuk topic Marco,als het kan doorgaan met de foto`s van het verbouwen?
Groeten Henk.
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Ik ga toch nog even terug in het verhaal hoe we tot de aankoop van de Nieuwe Zorg zijn gekomen. Er was zoals eerder gezegd een regeling van het ministerie van VenW waardoor organisaties met een maatschappelijk belang een schip uit de sloopregeling konden kopen.
Dit kon zijn scoutinggroepen, zeekadetkorpsen, kerkelijke organisaties etc.
Toen onze aanvraag goedgekeurd was kregen we van de Rijksverkeersinspectie een aantal namen van schepen door. Maar er waren ook schippers die zelf contact zochten met scoutinggroepen omdat zij hun schip liever niet gesloopt wilde hebben.
Er waren eind jaren 80 nog een flink aantal kleine schepen die naar de sloop gingen. Wij zochten iets van max. 35 meter.
Vervolgens moest je zelf met de schipper om de tafel gaan zitten om een prijs af te spreken.
We zijn eerst in IJmuiden nog gaan kijken naar de verlengde tjalk Vriendentrouw van schipper van Putten uit Harderwijk. Deze schipper benaderde ons of wij zijn schip wilde kopen.
Maar het schip was 40 meter en maar 5 meter breed. Wij hadden liever kortere lengte en een breder schip.

Afbeelding

Afbeelding

Weet iemand of dit schip daadwerkelijk alsnog gesloopt is??????

gr. marco
recht zo die gaat
Plaats reactie