Reddingwezen.

van: www.kustvaartforum.com
PiebeJanMan
Berichten: 218
Lid geworden op: 29 mar 2007 16:52
Locatie: Tzummarum
Contacteer:

Bericht door PiebeJanMan »

Ik zit nu een weekendje op Vlieland.

ongeveer 2 uur geleden kwam de Christien terug op station, ze had geassisteerd bij een zeilrace op het wad:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

meer foto's op mijn site:

Afbeelding
/
/
/
/
'Thuishaven': Harlingen
Golven op zee Fotografie
Frans de Lijster
Berichten: 5328
Lid geworden op: 01 mar 2006 15:04
Locatie: 's-Gravenzande

Reddingswezen

Bericht door Frans de Lijster »

Uit mijn archief:

Afbeelding
Afbeelding
Mijn Grootvader en naamgever: Frans Willem van Geest.

Afbeelding

Afbeelding




Frans Willem de Lijster
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Wybe_M

Bericht door Wybe_M »

Een fraai stuk historisch materiaal. Heb je de medaille zelf ook ?
Frans de Lijster
Berichten: 5328
Lid geworden op: 01 mar 2006 15:04
Locatie: 's-Gravenzande

Reddingswezen

Bericht door Frans de Lijster »

Hallo Wybe,
De medaille en de oorkonde heb ik samen met een wasbak voor strijkgoed, (gemaakt uit het orginele wrakhout van de Berlin), geschonken aan het Reddingsmuseum "Jan Lels" in Hoek van Holland.
Mijn opa was n.l. ook betrokken bij de reddingspogingen van de Berlin in 1907.
Bij hun huwelijk ontvingen mijn grootouders van de Zuid-Hollandse, een linnenkast met een plaatje met inscripitie, en een Statenbijbel.
De kast is er niet meer, het plaatje heeft een neef.
De Statenbijbel ligt op de kansel van een kerk in 's-Gravenzande.
Wel bezit ik nog het orginele gedenkboek van 100 jaar Zuid-Hollandse, wat ook uit zijn nalatenschap kwam.
Ik kwam in contact met de oprichters van "Jan Lels" omdat ik als Gemeentebode/marktmeester in 's-Gravenzande werkte.
Hoek van Holland was tot in de eerste helft van de vorige eeuw grondgebied van 's-Gravenzande, tot Rotterdam het inpikte.
Dus vele archiefstukken zaten bij ons in het archief.
Na de fusie van vijf gemeenten op 1 januari 2004 tot de gemeente Westland, is het verhuist naar het Historisch Archief in Naaldwijk.
Gerrit van Veldhoven is één van de oprichters en kwam veel kopiëeren.
Ook ik heb tijdens avonddiensten veel voor hun gekopiëerd.
Jaren geleden waren wij op bezoek in het oude museum "Doris Rijkers"en daar stond een uitvergrootte foto van de Strandreddingsboot van 's-Gravenzande/Vlugtenburg, waarop ik naast de paarden, het silhouet van mijn opa zag.

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
ron b
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:19
Locatie: Zaanstreek- Waterland

Bericht door ron b »

Deze vondt ik in mijn archief, voor de liefhebbers, een RNLI strandboot;

Afbeelding
SIR JAMES KNOTT
Ik weet niet het jaartal van de foto, wel dat ie gemaakt is door de beroemde Beken & Son , Cowes.

groet

Ron
groet,
Ron
Afbeelding
marten

Bericht door marten »

"Nieuwe" reddingboot Harlingen
Harlingen, 29 januari 2008

Dinsdagavond is een aantal bemanningsleden van KNRM-station Harlingen naar de werf van Habbeke om daar een nagenoeg nieuwe reddingboot te bekijken van het station.

De Wiecher en Jap Visser-Politiek van Harlinger KNRM-station was toe aan een werfbeurt en wordt momenteel een zeer grondig en uitgebreid onderhanden genomen. De afgelopen weken is zij compleet gestript en gestraald en nu wordt zij weer opgebouwd. Over circa een maand beschikt station Harlingen weer over een nagenoeg geheel vernieuwde en ge-update reddingboot.

Dit bezoekje aan de werf was voor de vrijwilligers een interessante ervaring om de Wiecher eens op een andere manier te bekijken...

Afbeelding

Bron + foto: KNRM station Harlingen
PiebeJanMan
Berichten: 218
Lid geworden op: 29 mar 2007 16:52
Locatie: Tzummarum
Contacteer:

Bericht door PiebeJanMan »

Bij 'De Haas' in Maassluis lagen de KOOPMANSDANK en de GRAAF VAN BYLANDT:

Binnen de KOOPMANSDANK:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En buiten de GRAAF VAN BYLANDT±
Afbeelding
'Thuishaven': Harlingen
Golven op zee Fotografie
Wybe_M

Bericht door Wybe_M »

Wellicht zal het een aantal mensen opvallen dat het hier wat rustig is geworden op deze draad.
Er is een nieuw forum opgezet waar de meeste vaste posters van deze draad aan meedoen: https://www.knrmweb.nl/reddingbotenforum/


Overigens is het op zaterdag 26 april a.s. REDDINGBOTENDAG.

Alle stations van de KNRM houden open huis en donateurs kunnen meevaren op de boten: https://www.knrm.nl/05Reddingbootdag/
John79Scheveningen
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 jan 2006 18:32
Locatie: Scheveningen
Contacteer:

Bericht door John79Scheveningen »

Jaja, ze is er, klaar voor het kantelen morgen in Scheveningen:

Afbeelding
Kom ook eens kijken op: https://scheepvaartfoto.blogspot.nl/
Mark

Bericht door Mark »

Ter info...

IJmuiden, 21 mei 2008

Doop nieuwe reddingboot station Scheveningen

Op zaterdag 24 mei wordt de nieuwste reddingboot van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij gedoopt. Om 11.15 uur is de officiële doop in de haven van Scheveningen door mevrouw M.M.E. Roosmale Nepveu-Louis-Dreyfus. Daarmee zal ook de naam van de negende reddingboot van het type Arie Visser onthuld worden.

Het schip wordt genoemd naar de moeder van de schenker. De schenker en zijn echtgenote zijn altijd verwoed watersporters geweest. Zomers met daarin een afgelegde afstand van 5000 mijl op zee waren geen uitzondering. Meneer vertrouwde onlangs oud KNRM directeur Sip Wiebenga het volgende toe: “We hebben geen boot meer, maar zouden er best wel weer eens een willen hebben.” Na de doopplechtigheid richten de voorzitter van de KNRM, de heer C. Van Duyvendijk en de voorzitter
van de plaatselijke commissie, de heer mr. H.C. Grootveld het woord tot de genodigden van deze feestelijke gelegenheid.
Schipper Jaap Pronk is trots en blij. “We hebben er als station lang naar uitgekeken. Ik heb de periode van de bouw met veel plezier meegemaakt. Van de kiellegging op de werf tot de kantelproef vorige week in onze eigen haven. Ik ben enorm trots om met zo’n schip te mogen varen.”

Beschrijving reddingboot
De nieuwe reddingboot is gebouwd door de werf Aluboot in Hindeloopen. Het schip heeft een aluminium romp en opbouw. De boot is met zijn 18,8 meter lengte de grootste reddingboot van het type ‘rigid inflatable boat’ in de wereld. Het schip wordt ongeschilderd opgeleverd.
De huidige reddingboot van station Scheveningen, Jan van Engelenburg, gaat na een grote onderhoudsbeurt, naar het nieuwe station Hansweert, dat eind 2008 operationeel wordt.

Achtergrondinformatie reddingstation Scheveningen
Het reddingstation Scheveningen was in 2007 een van de vier drukste stations. Zij voeren in 2007 meer dan 100 keer uit voor mensen in nood. Het reddingstation is veel actief voor kitesurfers die de kust bij Scheveningen vooral bij stormweer bezoeken en daarbij regelmatig in de problemen komen. Met uitzondering van beroepsschipper Jaap Pronk bestaat de bemanning van reddingstation Scheveningen uit vrijwilligers. Het reddingstation telt 28 personen.

EINDE PERSBERICHT
Plaats reactie