Varen bij Wagenborg
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Door de scheren varen was niet alleen mooi en korter. Maar ook gevaarlijk en je moest goed de weg weten.
Van Sandhammaren tot Understen was helemaal buitenom 383 mijl. Ging je door de Kalmarsund en de Scheren, dan was het 356 mijl, een verschil van 27 mijltjes. Daar hoefde je het niet echt om te doen; het voordeel werd pas van belang bij slecht weer.
De Scheren zelf, van Landsort naar Simpnasklubb is 90 mijl.
Je moest het vaak doen, vooral bij mooi weer, zodat je er goed bekend raakte, zowel bij dag als bij nacht. Dat was een groot voordeel als je door slecht weer gedwongen was erdoorheen te gaan. Liep het zicht dan terug, dan zat je niet meteen met je handen in het haar - want radar hadden we uiteraard niet.
Je moest altijd je kaarten gebruiken en nooit op je geheugen vertrouwen, telkens weer checken. De meeste ongelukken gebeurden met mensen die er elke week doorheen gingen en op zekere dag onverschillig werden.
Mijn eigen zeilaanwijzingen voor de vaart door de Scheren bij nacht...
Ik zou het best nog eens willen doen.
Na de Scheren kon je de Oregrundsgrepen ook nog meepakken. Dat waren maar 15 mijltjes binnen, maar het telde allemaal mee. Van Simpnasklubb naar Svartklubben was 19 mijl, net twee uurtjes slapen.
-
- Berichten: 5319
- Lid geworden op: 01 mar 2006 15:04
- Locatie: 's-Gravenzande
Varen bij Wagenborg
Ab,
De Engelse rivier is dat niet de River Colne naar Colchester?
Die kronkelt in ieder geval ook zo.
Frans
De Engelse rivier is dat niet de River Colne naar Colchester?
Die kronkelt in ieder geval ook zo.
Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
( Ik worstel en Groet u )
Theo mooi die gegevens. Zou er ook nog wel eens door willen varen.
Die 27 mijl was met een 500 tonner van 8 mijl 3en1/2 uur korter. En naar boven nog meer. Dan vonden kapt.Reybroek en ook Jan Windt het zelf mooi om erdoor te varen. Op de 500 tonners kon ik mooi boven meekijken. Maar op de 700 tonners moest je vaak standbij zijn voor manouvreren.
Frans, best mogelijk ben er wel een paar keer geweest. Vr gr Ab
Die 27 mijl was met een 500 tonner van 8 mijl 3en1/2 uur korter. En naar boven nog meer. Dan vonden kapt.Reybroek en ook Jan Windt het zelf mooi om erdoor te varen. Op de 500 tonners kon ik mooi boven meekijken. Maar op de 700 tonners moest je vaak standbij zijn voor manouvreren.
Frans, best mogelijk ben er wel een paar keer geweest. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Goed ontmoet