Engelse bak

Alles over binnenscheepvaart
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Engelse bak

Bericht door Binnenvaart »

Ik zag van de week iets over Engelse bak,maar vindt het niet zo gauw,ik zag bij Shipbrokers de Broedertrouw te koop staan,die heb ik zelf nog zien varen,is dit nou ook een Engelse bak.

Broedertrouw

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Roy-

Bericht door Roy- »

Hallo Rene,

Volgens opgave van de makelaar zou het een Engelse bak zijn.
Zo op de foto van de boeg te zien kan het ook wel kloppen. Echter een rond achterschip bij een Engelse bak vind ik vreemd. Simpelweg omdat ik nooit een Engelse bak met een rond achterschip gezien heb.
Is er een forumlid die beter weet ?.

m.v.g. Roy
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Hier een ansicht van een Engelse bak die laat zien hoe die dingen destijds op het continent zijn gekomen. Vereniging Binnenvaart heeft enkele jaren gelden uitgebreid over dit scheepstype gepubliceerd. Die Broedertrouw heeft z'n ronde kontje niet vanaf zijn jeugd. Mij is verteld dat één van de eigenaren die er later aan heeft laten zetten omdat hij de platte kont niet mooi vond.

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
F.van.Gent

Bericht door F.van.Gent »

@wim
Hallo Wim :oops:
Die engelse bak, de foto dan he die is dus van mij hoor. :idea:
Die kont daar van is plat is nooit veranderd. :wink:
Ik ben op dat schip waarschijnlijk gemaakt :maar zeker geboren ben nu 72 jaar oud :roll:
In die engelse bak is even voor de oorlog omgebouwd bij van Vlaardingen in Gouderak
En is daar toen een m.w.m. in gekomen van 300 pk directomkeerbaar.
Het schip had de naam [ANNA] en mijn ouders waren daar zetschipper op.
Want de eigenaar was Dhr J. H .G. Gosau .vertegenwoordiger van de m.w.m. uit Mannheim
Op het naam plaatje Machinekamer stond motoren Werke Manheim A .G
En nog zo het een en ander.
En inderdaad er zijn er waar de kont van verbouwd zijn :D :D
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Lau Bos schreef:Ik zag pas een foto van een Engelse Bak op het Forum, maar kan hem niet meer terug vinden. Wie weet hoe die schepen eigenlijk in Nederland en Belgie terecht zijn gekomen? Is dit soms gebeurt na de 2e wereldoorlog? Een maat van mij (Marcus Brouwer) heeft er ook 1 gehad en weet de oorsprong ook niet.
Gr.Lau Bos.
onderwerp verplaatst
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Lau, de Engelse bak stamt uit de eerste wereldoorlog, zijn in Engeland gebouwd , over zee naar het continent versleept, dus Frankrijken België waar jaren lang het front lag om matriaal voor het leger te verplaatsen vandaar de spitsen afmetingen. Na de wapenstilstand van 1918 zijn die schepen hier gebleven. Maar ik dacht dat er al eens een thema op het forum opgestart was over dit scheepstype.
Gr, Kees.
_________________
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.

verplaatst
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
ziggy

Bericht door ziggy »

de engelse bak triton ligt sinds enkele weken in ruppelmonde op de werf om er een nieuw vlak onder te steken en alzo aan een tweede leven te beginnen.... heeft er iemand nog foto's van de triton in zijn vorige gedaantes ?

Afbeelding

grtz ziggy
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Engelse bak

Bericht door Kees Keijzer »

Die "Triton"heeft jaren in het Straatsburgdok in Antwerpen gelegen in deplorabele staat.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Engelse bak

Bericht door Wrijfhout »

Kees Keijzer schreef:Die "Triton"heeft jaren in het Straatsburgdok in Antwerpen gelegen in deplorabele staat.
Gr, Kees.
Afbeelding

Afbeelding

toch goed dat ik er nog een foto van heb gemaakt...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Welkom op ons Forum tom.

Klik HIER dan kun je lezen hoe je foto's op het Forum plaatst.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie