Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door Wrijfhout »

wrijfhout schreef:
dbrons schreef:Geweldig mooi topic, dit is genieten.
Ik had niet gedacht dat ik ook nog een bijdrage kon leveren, als ik 's morgens de luikjes open doe zie ik dit:
Slaap jij op de Steentilbrug misschien? :lol:

Afbeelding
Heb jij je fiets hier laten staan? Ken je die Caltexpomp nog op het Kattendiep? Hij staat mij nog heel vaag bij...

gr. Harry
Hoi Harry

Ik denk dat het kattendiep in mijn tijd al gedempt was. Maar ik vind het
geweldige plaatjes, nog een bedrijfigheid in de stad.
Had nog een vriend Daniel Eisinga op een schip bij zijn ouders aan boord
die lagen achter het gasfabriek aan de Hamrikkanaal.

Mijn vrouw Tiny Stam en haar zus An en haar broer Jan Stam van de Emanuel gingen ook naar de zelfde schippersschool
" koningin Wilhelmina " aan de Sofhiastraat
Zij waren ondergebracht in het kindertehuis van het " Leger des Heils " aan de Jozef Israelsstraat. Op de hoek aan het Hoendiep zat een parlevinkerbedrijf waar ze snoep kochten van hun zakcentje.

Ben benieuwd naar je verdere borduursel Harry. :

Tunnis & Tiny
:roll:

Omdat al die mooie plaatjes in en rond Groningen toch wel erg ver van Leo's jeugd liggen ben ik er maar een apart onderwerp voor begonnen. Ik heb nog zoveel nostalisch materiaal van STAD dat ik dat hier beetje bij beetje zal plaatsen. Maar materiaal van anderen is net zo welkom.

Het heeft mij altijd verbaasd als ik bij schippers aan boord kwam die hoorden dat ik uit het 'noord'n' kwam vrolijk in het Gronings tegen mij begonnen te kletsen. Dan bleek dat ze hier een winter naar school waren geweest of lang vast werk naar het noorden hadden. Zo ken ik ook Stadjers die plat Brabants kletsen.

Maar hier een paar plaatsjes.

Harry

Afbeelding
In de winter van 1956 lag Salomons met zijn sleepboot Evenaar in de Zuiderhaven voor de Museumbrug.

Afbeelding
In een andere hoek van de stad lag de luxemotor Clasina in de Oosterhaven.

Afbeelding
Bij de Scholtenfabriek ligt de Gelria van Beukers.

Afbeelding
Toen het nieuwe gedeelte van het Winschoterdiep in gebruik was genomen kozen veel gepensionneerde schippers ligplaats aan het oude Winschoterdiep. Centraal ligt de bolle met boord De Stad Leeuwarden.

Afbeelding
Noorderhaven tijdens of na de oorlog.

Afbeelding
Twee Hunzeboten aan het Oosterhamrikkanaal, vlak bij de gasfabriek.

Afbeelding
Familie Valkema van De tijd zal 't leren, gefotografeerd in het sluisje op de scheiding tussen Boterdiep en Oosterhamrikkanaal. Op de achtergrond de muren van de gasfabriek.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Bericht door Eemspoort »

Moi Harry, al goud?

Dit ga ik zeker volgens, zal vast een prachtig topic worden!
Misschien dat ik nog wel plaatjes zie van de scheepjes waar mijn opa nog op gevaren heeft. :) Ik kan alleen niet op de namen van die scheepjes komen.... :oops:

Groeten,

Ed
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

GRONINGEN!!!
Breek mie de bek nie oop'n
ik had Rogge geladen in Pogny voor Groningen
we kwamen op Sinterklaas avond in de" stad" aan
snel de wal aan om te winkelen
en koud dat het was...ongekent
we liepen in de stad en Anja wilde wel een plant kopen voor in de roef
dus wij naar binnen in een planten winkel
ze kiest daar een plant uit van een kleine 60 centimeter hoog
een caktus achtig iets
met allemaal kleine blaadjes aan de zij takken
de verkoopster draaid er een papiertje om en wenst ons veel geluk met onze aan koop
we lopen door de vries kou naar boord
je zit in het hoge noorden per slot van rekening
aan boord gekomen wikkel ik het papier van de plant
en zet hem im de hoek van de roef
binnen 24 uur vallen alle blaadjes van de takken af
de schok van uit de kou naar de warmte was te groot geweest
nee het was maar goed dat we ook nog een krente wegge gekocht hadden
zo eentje die zwart van de krenten is
dat verzachte de smart van onze mislukte aan koop nog een beetje
dat was traditie
in Deventer kochten we de koek
en in Friesland het suikerbrood
en in Groningen het krenten brood
nee Groningen daar heb ik goeie herinneringen aan...
maar geen foto's,jammer daar kan ik je niet aan helpen
gr
leo
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Flevo in Groningen

Bericht door Gert Schouwstra »

Mooi Harry, ga zo door.
Mijn opa lag met de bevrijding op 16 april 1945 met zijn schip de Flevo in de stad Groningen in het Eendrachtskanaal met vijf andere schepen en een Hunzeboot. Dat kwam zo:

Eind januari werd het schip in Amsterdam gevorderd. Het moest naar IJmuiden waar het zou worden ingezet als moederschip voor éénmanstorpedo's. Met wat overredingskracht en een fles jenever kon de officier ter plaatse worden overtuigd dat het schip niet geschikt was. Een schip met een gasgenerator op zee, dat kon niet.

Terugvarend naar Amsterdam werd het schip opnieuw opgevangen en na een paar dagen gedwongen om 100 ton staalplaten te laden voor Emden of eventueel verder. Die platen waren eigenlijk bestemd geweest voor Oving in Batvaia, dus voor de Binnenhaven in Rotterdam, maar inbeslaggenomen door de bezetter. Het was een "Eiliche Sache" dus er mocht niet op eigen kracht gevaren worden, er moest worden gesleept. Nou ja, zei mijn opa, ik heb geen sleepdraad en we hebben ook geen proviand meer aan boord. Geen probleem, ze moesten bij een proviandschip maar een staaldraad ophalen en ook wat eten inslaan. Vervolgens werd er een staaldraad toegewezen van 80 meter en 23 mm dik! Voor een luxe motorschip van 140 ton. Je kunt je voorstellen dat die draad ongebruikt in het vooronder op voorraad werd gelegd, voor later.

De sleepboot die moest komen was een motorboot van fa Kooiman uit Harlingen die ook in beslag was genomen. Maar dat duurde nog even. En daarna moest ook nog veel worden geregeld. Ze hebben zo eerst 14 dagen voor de Oranjesluizen gelegen voordat aan de oversteek met meerdere schepen in de sleep begonnen kon worden. Er werd natuurlijk alleen 's nachts gevaren vanwege Fliegergefahr en er voer een WSP-boot voor de sleep uit. De sleepboot stuurde op het heklicht van de WSP-boot, want de schipper was verder ook niet bekend op het Ijsselmeer. O, ja zei de schipper, als ik drie stoten op de hoorn geef, is mijn motor uitgevallen en dan moeten julliie direct voor anker gaan.
Dat gebeurde tot ieders verrassing al direct dwars van Marken. Wat bleek: De sleepboot kampte voortdurend met verstopte filters. Net voor de inbeslagname waren de gasolietanks nog even vol met rotzooi gegooid. SABOTAGE DUS.
Omdat de WSP-boot gewoon door was gevaren, keerde de sleep dus maar weer terug naar Amsterdam. Wachten op het volgende konvooi, drie dagen later.
Uiteindelijk kwamen ze in Lemmer aan, vandaar moest op eigen kracht worden gevaren, met twee schepen in sleep er achter. Dat ging natuurlijk ook op zijn elfendertigst (dat is een Friese uitdrukking): een dag om kolen te bunkeren voor de vergasser, een dag om een leidinkje te repareren wat al drie maanden kapot was, geregeld Fliegeralarm, enz. Elke dag werd een klein stukje gevaren. Op het kanaal waren wel WSP-boten die de schepen constant probeerden op te jagen: Naar Duitsland, naar Duitsland. Maar het hielp niet veel.
Begin april kwam de Flevo aan in Groningen. De orders waren inmiddels gewijzigd en er moest worden gelost bij het pakhuis van Stokvis in het Eendrachtskanaal. Er lagen nog 5 schepen, een motorsteilsteven van Simon Visserman, Arend Vlietstra, een motorschip van gebr. Krikke, en nog twee anderen. Een Hunzeboot moest deze schepen met zijn tuig lossen. Maar er gebeurde begin april niet zoveel meer. Na 14 dagen stonden de Canadezen voor Groningen. Op last van de Duitsers werden de schepen nog wel overgehaald naar de stadskant. De gezinnen gingen van boord en zochten hun heil in de kelders van de huizen in buurt. Een dag later waren de Canadese troepen er al. Toen is van deze schepen een schipbrug gemaakt, want de bruggen waren opgeblazen. Mijn vader en zijn broer, toen 16 en 17 jaar oud, wezen de troepen de weg. In de kelders is toen een groot feest gegeven. Groningen was bevrijd!

Dit is mijn bijdrage aan oud Groningen. Het verhaal staat. Nu maar hopen dat iemand er foto's bij heeft.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
dbrons
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 jan 2008 15:00

steentilbrug.

Bericht door dbrons »

dbrons schreef:
Geweldig mooi topic, dit is genieten.
wrijfhout schreef:
Slaap jij op de Steentilbrug misschien? :lol:
Heb jij je fiets hier laten staan? Ken je die Caltexpomp nog op het Kattendiep? :roll:
gr. Harry

Ha ha, nee ik slaap daar niet, maar ben daar wel een fiets kwijt geraakt. :twisted: en mijn onschuld. :oops:
En de Caltex pomp herinner ik me goed, echter er zaten al wel etalage ruiten in het hoekpand, Ford showroom. :)
Gr. David.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Het Schuitendiep, of is het Damsterdiep, vlak voor of vlak na de oorlog denk ik zo. De snikken met hun jaagmasten zijn verdwenen, wat overbleef zijn de beurtmotorscheepjes. Dat moet een mooi geluid geweest zijn als dat hele spul hun boeltje oppakte en vertrok. Of de omwonenden er toen ook zo over dachten is natuurlijk maar de vraag.

Afbeelding
Deze foto is in ieder geval wel van het Schuitendiep en als ik hem vergelijk met bovenstaande opname zou die toch van het Damsterdiep moeten zijn.

Bij het lezen van het interessante verhaal van Gert moest ik direct aan onderstaande foto denken.

Afbeelding
Een stoomsleepboot komt met zijn sleep van Friesland en is juist de draaibrug van Paddepoel gepasseerd. Op de eerste lengt hangt de luzemotor Alida. Deze foto is clandestien genomen tijdens de bezettingsjaren heeft men mij verteld.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Een krantenartikel uit 1951 over het Damsterdiep, daar waar nu een ondergrondse parkeergarage wordt gegraven.

Afbeelding

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Zeehaven Groningen ....

Afbeelding
Een vooroorlogs plaatje van het Eemskanaal, net voor brug één, die toegang geeft tot de Oosterhaven. De Spes Salutis van de familie Pilon komt in Groningen lossen.

Afbeelding
Bij houthandel Kunst liggen drie coasters op een rij: Oldambt, Aegir en Metropole.

Afbeelding
Oosterhaven in 1939. Nog dacht men buitenschot te blijven. Zeeschepen met neutraliteitskenmerken...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
fré
Berichten: 236
Lid geworden op: 17 jan 2005 13:12
Locatie: scheemda

Bericht door fré »

Harry,

De coaster "Oldambt", is die van Roelof Haan geweest uit Nieuw Scheemda? Die Haan heb ik nog wel gekend, hij heeft vlak bij ons in Scheemda gewoond. Hij had toch een ongeluk gehad, in een ruim gevallen of zoiets?

Gr. Fré
"De tijd zal 't leren"
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Dat kustertje is inderdaad van Roelf de Haan, nog voordat hij is verlengd. Van dat ongelukweet ik niets. Weet wel dat de man staf oud is geworden, ondanks het ongeluk,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie