Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Het Reitdiep, voor de oorlog. Links ligt het schip 'Goede Verwachting', daarachter de kustvaarder Cormoran.

Afbeelding
Een Duitse soldaat maakte deze foto in de bezettingsjaren van het Reitdiep, dichter bij de stad. De foto is vanaf de omgeving van de huidige Plantsoenbrug genomen.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Of ik het nog weet Harry?
ik zou liegen als ik ja zei
als je ergens een keer geweest bent ,en het is meer dan 20 jaar geleden dan ben je niet echt bekent
wat ik nog wel weet was dat het kanaal ophield voor de kop
ik kon daar niet verder

toen ik leeg was stonden er allemaal tenten rond om het schip aan de wal
ook diverse campers
het was namelijk de vooravond van de TT en dat wisten wij niet
toen zijn we toch maar even s'avonds de wal aan geweest
de Nacht van Assen
je weet niet wat je ziet
al de ruiten uit de cafe's gehaald en de vensterbanken waren de togen
bier pomp er op en tappen maar
ik had en heb nog nooit zo iets gezien
gr
leo
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

De oude Oostersluis vanuit de lucht.
Met rechtsonder het typische driewegsluisje.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Jan Kroes schreef:
De oude Oostersluis vanuit de lucht.
Met rechtsonder het typische driewegsluisje.
Ik heb nooit begrepen waarvoor dat zijkanaaltje, waarin jarenlang studentenwoonarken lagen, diende. Scheepvaart via het Damsterdiep had immer afgedaan en er lag een vaste brug.

Hierbij een raadplaat voor het weekend. Een lokatie in de stad Groningen, gefotografeerd op 1 maart 1957. Heeft iemand een idee waar dit kan zijn. Zelf heb ik een vermoeden maar ben benieuwd of oudere Stadjers dit nog weten,

gr. Harry

Afbeelding
Onbekende lokatie in Groningen, op een pand recht op de foto staat de naam Ozinga.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

@Wrijfhout, volgens mij is dit de Korfmakersrijge met op de achtergrond het Zuiderdiep. Kom maar op met de volgende :!:

Afbeelding

P.S. Bij de kaarten van Groningen heb ik nog een derde geplaatst, waar het Reitdiep beter op staat.
John 1001
Berichten: 370
Lid geworden op: 06 jul 2005 22:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door John 1001 »

ben schreef:@Wrijfhout, volgens mij is dit de Korfmakersrijge met op de achtergrond het Zuiderdiep. Kom maar op met de volgende :!:

Afbeelding

P.S. Bij de kaarten van Groningen heb ik nog een derde geplaatst, waar het Reitdiep beter op staat.
Hoi Ben, bijna helemaal goed, net even met google maps gekeken en ik kwam daar de naam Reitemakersrijge tegen

John
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ik heb geen idee waar het is Ben, zelf dacht ik aan het gedempte Boterdiep??? Zou ik niet weten wanneer die Reitemakersrijge is gedempt. We gaan eens even Google-en.

Mooie kaartjes trouwens.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Winters plaatje met een nautisch tintje. Op de achtergrond zie jet het imposante kantoor van rederij Wagenborg aan het Damsterdiep. Jarenlang een markant punt, vond ik zelf.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Een glimp van de oude Westerhaven, die hadden ze nooit mogen dempen.

Afbeelding
Nu rennen we al om een foto te maken als de Aunborg af en toe in Groningen komt laden. Toen er schepen zat kwamen deden we dat helaas veel te weinig. Een bomvolle Oosterhaven eind jaren vijftig.

Afbeelding
Het sluisje naar het oude Damsterdiep ligt hier links om de hoek.
Afbeelding
... dat was dit sluisje.
Afbeelding
Door de sluis bakboord op kwam je hier als ik het goed heb. De lokatie waar nu de parkeergarage wordt gebouwd.
Afbeelding
'Ee'm oetpoest'n, tied veur 'n proatje en een sloatje...'
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
John 1001
Berichten: 370
Lid geworden op: 06 jul 2005 22:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door John 1001 »

wrijfhout schreef:
Jan Kroes schreef:
De oude Oostersluis vanuit de lucht.
Met rechtsonder het typische driewegsluisje.
Ik heb nooit begrepen waarvoor dat zijkanaaltje, waarin jarenlang studentenwoonarken lagen, diende. Scheepvaart via het Damsterdiep had immer afgedaan en er lag een vaste brug.

Hierbij een raadplaat voor het weekend. Een lokatie in de stad Groningen, gefotografeerd op 1 maart 1957. Heeft iemand een idee waar dit kan zijn. Zelf heb ik een vermoeden maar ben benieuwd of oudere Stadjers dit nog weten,

gr. Harry

Afbeelding
Onbekende lokatie in Groningen, op een pand recht op de foto staat de naam Ozinga.
Afbeelding

Als je rechts kijk naar die houtenvlonders dat was in invaart van het haventje van de foto hier boven

John
Plaats reactie