Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ik ben helemaal 'in the picture', John en ook Ben bedankt!

Afbeelding
De Zwaluw, vastgelopen ter hoogte van de Reitemakersrijge...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
visje

Bericht door visje »

Hierbij een raadplaat voor het weekend. Een lokatie in de stad Groningen, gefotografeerd op 1 maart 1957. Heeft iemand een idee waar dit kan zijn. Zelf heb ik een vermoeden maar ben benieuwd of oudere Stadjers dit nog weten,

gr. Harry

Afbeelding
Onbekende lokatie in Groningen, op een pand recht op de foto staat de naam Ozinga.[/quote

waar ik aan denk is aan het hoendiep het laatste stukje net voor de westerhaven ook wel het dooie endje van harkema genoemd
dat laatste stukje was ook erg smal als dit zo is moet het nog te zien zijn aan de huizen

gr marten
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ben en John hebben het denk ik nij het rechte eind Marten. Als dit het dooie eindje van Harkema zou zijn dan zou je de Westerhaven moeten kunnen zien en daar lijkt het hier niet op. Zal er morgen wel een foto van het Hoendiep opzetten,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
visje

Bericht door visje »

harry de westerhaven is verschillende jaren eerder dicht gegaan
als dit stukje hoendiep
wij hebben daar een jaar overwinterd vandaar dat ik daar aan denk
maar ik twijfel ook wel maar wij gaan er uit komen

heel erg mooi die foto van mijn overgrootvader harry

gr marten
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

In een ander topic plaatste ik deze foto al eens eerder met de vraag: waar ligt de kustvaarder Oldambt hier in Groningen?

Afbeelding
en Wrijfhout kwam toen met de oplossing:
zij ligt in het Balkengat bij Van Calkar & Penon aan het Reitdiep. De ingang van dit houtstek lag aan de Frieschestraatweg.
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Nou Harry als je zo doorgaat dan zit je zo aan de 100 pagina's.! Je hebt duidelijk de smaak te pakken.

Alhoewel ik nauwelijks in Groningen bekend ben is het prachtig om al dat moois te zien. Maar ook triest om te merken dat er veel water is gedempt.
Wel heb ik zo'n 15 jaar geleden eens een woonboot in Groningen gehad.
Het was een steilsteven die aan het Oosterhamrikkanaal lag. Ik kan dat trouwens niet op de kaarten van Ben terugvinden.
Ik ging op de advertentie af omdat er een steilsteven MET opduwer werd aangeboden. En ik ben nu eenmaal gek op die kleine bootjes. Toen ik ging kijken waren de oude bewoners, de fam. Boekhold, net verhuisd naar een nieuw appartement.
Wat een verschil moet dat geweest zijn met het leven aan boord. Ik heb mij toen echt verbaasd hoe er geleefd werd.
In de luikenkap waren verhogingen gemaakt waar je kon staan maar in het overgrote gedeelte moest je je bukkend verplaatsen.
Omdat de ligplaats er ook bijzat heb ik het geheel gekocht. In de opduwer stond dacht ik een mercedes maar die heb ik helaas nooit aan de praat kunnen krijgen.
Achteraf was het toch niet zo'n goed idee om het te kopen dus na een half jaar was ik weer eigenaar af.
Ik ben wel benieuwd of het schip daar nog ligt.
In het laatste blad van de LandelijkeVBHB, de bokkepoot, staat een artikel over ene schipper Boekhold met de steilsteven Hoop op Zegen. Zou dit dezelfde kunnen zijn? Wie kan me uitsluitsel geven?
Hier een foto van het schip in het Oosterhamrikkanaal


Afbeelding

gr. marco
recht zo die gaat
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

hydra schreef: Het was een steilsteven die aan het Oosterhamrikkanaal lag. Ik kan dat trouwens niet op de kaarten van Ben terugvinden.
@Marco, op de kaart heb in het Oosterhamrikkanaal een rode streep getrokken, daar kon je wel eens gelegen hebben.

Afbeelding
visje

Bericht door visje »

ik vind die kaart wel een heel gepuzel ben maar wel heel erg mooi
en volgens mij klopt die ligplaats wel
ik ken mij nog vaag herrinneren dat hij er lag
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Om te beginnen; Ben's foto van het houtstek van Van Calkar & Penon.

Afbeelding
Dit is dezelfde plek gefotografeerd vanaf de Wilhelminakade. Er tegenover lag scheepswerf Bos...

Afbeelding
De fotograaf heeft ongeveer gestaan waar de coaster Meteoor op deze foto ligt. Op de achtergrond zie je de bomen van het Noorderplantsoen.

Afbeelding
De werf van Bos kun je op deze foto goed zien. Het Reitdiep buigt rechtsaf naar het noorden, de weg naar zee. Links op de voorgrond het balkengat van de eerder genoemde houtstek. De werf is later nog de helling van Botje & Ensing geweest als ik het goed heb.

Dan het 'dooie eindje van Harkema' zoals Marten het noemt.

Afbeelding
Van een 'dood' eindje is hier nog geen sprake, dat kun je zien aan de richting waarin de schepen liggen afgemeerd. Ter hoogte van schoenhandel Torenbeek lag vroeger een brugje.

Afbeelding
Op deze ansichtkaart kun je die brug goed zien. Zelf kan ik mij dat niet herinneren. Hier is waarschijnlijk in de twintiger jaren een dam gelegd toen het verbindskanaal met Eendrachtskade is gegraven.

Afbeelding
Toen de zeetjalk Pirifreja hier lag was er wel degelijk sprake van een 'dood eindje' van Harkema...

Afbeelding
In mijn beleving is dit kanaal gelijktijdig met de Westerhaven in 1964 gedempt. Volgens Marten is dat later geweest, dat bestrijd ik niet. Zal het eens nazoeken. Ik kan mij nog goed herinneren dat in 1962, op de plek waar hier de tjalk Viod ligt, een houten tjalkje lag. Als kind van een jaar of tien speelde ik daar op en in met mijn vriendjes, dat was ons schip. Het stond weliswaar vol water maar dat mocht de pret niet drukken. Toen kwam de strenge winter van 1963. Toen de dooi in viel kwam een ijsbreker en was het gedaan met ons 'Punky', zoals wij dat scheepje hadden gedoopt. Nog zie ik die ijsbreker half op het ijs klimmen. Een van de bewoners van een woonboot die tegenover de huishoudschool lag liep over het ijs de sleepboot tegemoet om de kapitein te vragen het wat kalmer aan te doen omdat hij bang was dat zijn schip onze Punky achterna zou gaan...

Op de achtergrond zie je de Pirifreja nog liggen.

Dan de 'handel' die Marco heeft gedaan. Ik ben blij met zijn foto van de Hoop op Zegen en reken op een HR :lol: :wink:
Gek genoeg heb ik wel foto's van de opdrukker gemaakt maar niet van het schip. Waarschijnlijk vond ik dat de steilsteven te weinig origineel was :oops:

Afbeelding
een net opdrukkertje...

Afbeelding
In 1987 kwam ik Boekholt nog tegen in Zwartsluis, toen draaide de Mercedes in ieder geval nog wel...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

'Speciaaltje' Westerhaven.

Afbeelding
Zo zag het mooiste stukje Groningen er tot 1962 uit. Van hieruit voer vroeger de doorgaande vaart door het Hoendiep naar Friesland. De aanleg van het 'nieuwe kanaal' - het Van Starkenborghkanaal met Oostersluis- was voor de scheepvaart een belangrijke impuls tot schaalvergroting. Bij het Noordhorner Tolhek werd het kanaal in oostelijke richting doorgetrokken langs Zuidhorn, Aduard, Dorkwerd en Paddepoel naar Groningen. De Westerhaven restte niets dan een lokale funktie. Vooral in het najaar was het een wachthaven voor de honderden kleine schepen die de aanvoer van bieten verzorgden voor de suikerfabrieken in Groningen en Hoogkerk.

Afbeelding
Rondom de Westerhaven werden pakhuizen gebouwd die vanzelfsprekend werden bevoorraad door verschillende beurtvaartdiensten. Links in beeld ligt het beurtschip Amstel X. Even verderop liggen enkele zeeschepen. Onder anderen de eerste motorcoaster Gideona van Fekkes, gebouwd op de werf Gideon.

Afbeelding
Dit zou, gezien het tijdsbeeld, de winter van 1929 kunnen zijn. Op de Westerhaven werden schaatswedstrijden uitgeschreven. Van heinde en ver kwamen hier 'scheuvellopers' op af die probeerden prijzengeld in de wacht te slepen. Onder de schaatsers bevonden zich veel schippers die door de vorst zonder inkomsten zaten en zo toch wat probeerden te verdienen. Achter in de haven liggen verschillende stoomsleepboten.

Afbeelding
Binnenvaart geboeid in het ijs. Het pakhuis op de achtergrond is jarenlang gebruikt als kaaspakhuis, nu is het opgedeeld in appartementen met uitzicht op.... hoogbouw winkelunits :(

Afbeelding
De funktie van de Westerhaven werd uitgehold tot wachthaven. Men lag daar op loopafstand van de schippersbeurs die ik dacht in die tijd aan de Westerbadstraat was gevestigd.

Afbeelding
Soms lag de Westerhaven stampvol met wachtende bietenschepen. Als je daar even over nadenkt dan moet dat toch wel een interessante 'logistieke' operatie zijn geweest. Wie weet nog hoe dat allemaal werd geregeld. Hoe werden de schippers opgeroepen om te komen lossen?

Afbeelding
Het gemeentebestuur heeft beslist dat de marktkooplui uit de binnenstad moeten worden geweerd. De marktkooplui van Grotemarkt en Vismarkt zullen in de toekomst moeten verhuizen naar de gedempte Westerhaven. Dom, dom, dom... Protesten alom, de markt is al jaren terug in de stad en dat wat er nu staat, daar zaten we echt op te wachten...

Afbeelding
Zo als het was wordt het nooit meer. De steilsteven op deze ansicht is het ouderlijk schip van 'Visje', de Risico van Abel en Siepie Valkema-Bakema.

Afbeelding
Er was geen ontkomen aan, tegen de Museumbrug kwam een pompstation waarmee de haven werd opgespoten. Voor dat er opgewerkt kon worden heeft er heel lang een bordje gestaan: Verboden toegang, levensgevaarlijk DRIJFZAND

Afbeelding
Het gekke is dat voor de haven werd gedempt er eerst werd gebaggerd. Toen moest het woord bodemsanering nog worden uitgevonden...

Afbeelding
Januari 1962 was het zover, het werk ging van start. Westerhaven over en uit, een historische vergissing...

Afbeelding
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie