Holland - Amerika Lijn.
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 22 mei 2008 21:22
- Locatie: Hoek v Holland
Het gaat dan toch gebeuren.
Onderstaand bericht is afkomstig van rtv rijnmond
ss Rotterdam maandagavond in Rotterdam
De ss Rotterdam keert maandagavond 4 augustus terug naar zijn oude thuishaven Rotterdam. Dat heeft 'De Rotterdam' bevestigd, het bedrijf dat het voormalige vlaggeschip van de Holland Amerika Lijn gaat exploiteren.
De ss Rotterdam ligt nu nog in Wilhelmshaven in Noord-Duitsland, waar het volledig is gerenoveerd. Het schip komt permanent te liggen aan het Derde Katendrechtse Hoofd.
De komende maanden gaat de verbouwing tot hotel en congrescentrum door. Er komen ook restaurants aan boord.
De Holland Amerika Lijn verkocht de ss Rotterdam eind jaren negentig aan de Amerikaanse rederij Premier Cruises, dat het schip omdoopte tot de 'Rembrandt' en er nog een paar jaar cruises mee deed, totdat de rederij op de fles ging.
In 2000 werd het schip naar de Bahama's gebracht om te worden gesloopt. Van den Nieuwenhuyzen voorkwam dat door het schip aan te kopen, maar zijn bedrijf RDM ging niet snel daarna ook failliet.
De ss Rotterdam werd na het faillissement van RDM eigendom van het Havenbedrijf Rotterdam, dat het schip in 2005 verkocht aan woningcorporatie Woonbron, de huidige eigenaar.
Onderstaand bericht is afkomstig van rtv rijnmond
ss Rotterdam maandagavond in Rotterdam
De ss Rotterdam keert maandagavond 4 augustus terug naar zijn oude thuishaven Rotterdam. Dat heeft 'De Rotterdam' bevestigd, het bedrijf dat het voormalige vlaggeschip van de Holland Amerika Lijn gaat exploiteren.
De ss Rotterdam ligt nu nog in Wilhelmshaven in Noord-Duitsland, waar het volledig is gerenoveerd. Het schip komt permanent te liggen aan het Derde Katendrechtse Hoofd.
De komende maanden gaat de verbouwing tot hotel en congrescentrum door. Er komen ook restaurants aan boord.
De Holland Amerika Lijn verkocht de ss Rotterdam eind jaren negentig aan de Amerikaanse rederij Premier Cruises, dat het schip omdoopte tot de 'Rembrandt' en er nog een paar jaar cruises mee deed, totdat de rederij op de fles ging.
In 2000 werd het schip naar de Bahama's gebracht om te worden gesloopt. Van den Nieuwenhuyzen voorkwam dat door het schip aan te kopen, maar zijn bedrijf RDM ging niet snel daarna ook failliet.
De ss Rotterdam werd na het faillissement van RDM eigendom van het Havenbedrijf Rotterdam, dat het schip in 2005 verkocht aan woningcorporatie Woonbron, de huidige eigenaar.
Groet,
Hans.
Hans.
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Deze beide HAL-schepen hebben "iets" met Vancouver.
De bovenste, de Dongedijk, die van 1929 tot 1966 voor de HAL heeft gevaren, vaart hier onder de Lion's Gate Bridge door bij Vancouver (BC).
Het tweede schip, de Schiedijk, gebouwd in 1949 is op 4 januari 1968 in dichte mist op de rotsen gelopen bij Vancouver en daarna gezonken.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Holland Amerika Lijn
Geplukt van de site van vereniging De Lijn:
Quote:
Nieuw Amsterdam (4) (10 september 2008)
Vandaag maakte de Holland America Line bekend dat het nieuwste Signature Class schip, dat in 2010 opgeleverd zal worden, de naam Nieuw Amsterdam zal krijgen. Het wordt het vierde schip met die naam in de geschiedenis van de HAL.
"De Signature Class is onze nieuwste serie schepen. Het bevestigt, met een capaciteit van 2106 gasten, onze doelstelling om te opereren op de markt voor middelgrote schepen. De naam Nieuw Amsterdam heeft een rijke geschiedenis in het 135-jarig bestaan van ons bedrijf. We zijn er trots op deze scheepsnaam weer toe te voegen aan onze vloot," aldus Stein Kruse.
De eerste Nieuw Amsterdam kwam in 1906 in de vaart en had, naast stoommachines, ook zeilen. Ze mat 17.149 ton en vervoerde 2886 passagiers, waarvan 2200 in de derde klas. Ze was het enige HAL schip dat tijdens de Eerste Wereldoorlog doorvoer op de Trans-atlantische dienst naar New York. In 1932 werd ze gesloopt in Japan.
De tweede Nieuw Amsterdam kwam in 1938 als vlaggeschip bij de vloot. Het 38.287 ton metende schip, ook wel bekend als de "Lieveling van de Nederlanders" werd gedoopt door Koningin Wilhelmina en had een zeer stijlvol interieur. In de Tweede Wereldoorlog vervoerde ze gedurende 44 reizen 400.000 mensen, voor het merendeel troepen. Een silhouet van het schip is nu nog te zien achter de Half Moon van Henry Hudson in het HAL logo. In 1974 werd ze in Taiwan gesloopt (zie ook HALLO 4 van dit jaar).
De derde Nieuw Amsterdam, 33.900 ton, kwam in 1983 in de vaart. Ze voer 's zomers vooral op Alaska en in de winter in het Caribisch gebied. In 2000 verliet ze de vloot en vaart nu in charter voor Thomson Cruises.
De Nieuw Amsterdam (4) zal, net als de Eurodam, 86.000 ton meten, en worden gebouwd bij Fincantieri's Marghera Shipyard. Het interieur en en de kunstcollectie aan boord zullen de geschiedenis en glamour van New York, het voormalige Nieuw Amsterdam, weerspiegelen. Aan boord is plaats voor 2106 passagiers. Het schip zal worden voortgestuwd door Azipods
Unquote
Quote:
Nieuw Amsterdam (4) (10 september 2008)
Vandaag maakte de Holland America Line bekend dat het nieuwste Signature Class schip, dat in 2010 opgeleverd zal worden, de naam Nieuw Amsterdam zal krijgen. Het wordt het vierde schip met die naam in de geschiedenis van de HAL.
"De Signature Class is onze nieuwste serie schepen. Het bevestigt, met een capaciteit van 2106 gasten, onze doelstelling om te opereren op de markt voor middelgrote schepen. De naam Nieuw Amsterdam heeft een rijke geschiedenis in het 135-jarig bestaan van ons bedrijf. We zijn er trots op deze scheepsnaam weer toe te voegen aan onze vloot," aldus Stein Kruse.
De eerste Nieuw Amsterdam kwam in 1906 in de vaart en had, naast stoommachines, ook zeilen. Ze mat 17.149 ton en vervoerde 2886 passagiers, waarvan 2200 in de derde klas. Ze was het enige HAL schip dat tijdens de Eerste Wereldoorlog doorvoer op de Trans-atlantische dienst naar New York. In 1932 werd ze gesloopt in Japan.
De tweede Nieuw Amsterdam kwam in 1938 als vlaggeschip bij de vloot. Het 38.287 ton metende schip, ook wel bekend als de "Lieveling van de Nederlanders" werd gedoopt door Koningin Wilhelmina en had een zeer stijlvol interieur. In de Tweede Wereldoorlog vervoerde ze gedurende 44 reizen 400.000 mensen, voor het merendeel troepen. Een silhouet van het schip is nu nog te zien achter de Half Moon van Henry Hudson in het HAL logo. In 1974 werd ze in Taiwan gesloopt (zie ook HALLO 4 van dit jaar).
De derde Nieuw Amsterdam, 33.900 ton, kwam in 1983 in de vaart. Ze voer 's zomers vooral op Alaska en in de winter in het Caribisch gebied. In 2000 verliet ze de vloot en vaart nu in charter voor Thomson Cruises.
De Nieuw Amsterdam (4) zal, net als de Eurodam, 86.000 ton meten, en worden gebouwd bij Fincantieri's Marghera Shipyard. Het interieur en en de kunstcollectie aan boord zullen de geschiedenis en glamour van New York, het voormalige Nieuw Amsterdam, weerspiegelen. Aan boord is plaats voor 2106 passagiers. Het schip zal worden voortgestuwd door Azipods
Unquote
Groet,
Hans.
Hans.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Jan, ik zie op de foto van de Schiedijk de radar, maar het is ondertussen ruim 40 jaar geleden dat ze op de rotsen voer en de radar zal toen nog wel een ietsie pietsie anders geweest zijn dan nu.
Of men heeft zitten slapen natuurlijk, of het radarbeeld verkeerd geïnterpreteerd, dat kan ook.
PS Roy, jij moet in je hoofd een complete scheeps-encyclopedie hebben zitten. Het valt mij steeds weer op dat je zoveel weet van heel verschillende schepen (GHV, KHV, slepers, offshore, binnenvaart enz. enz.). Knap hoor.
groeten
Evert Sikkema
Of men heeft zitten slapen natuurlijk, of het radarbeeld verkeerd geïnterpreteerd, dat kan ook.
PS Roy, jij moet in je hoofd een complete scheeps-encyclopedie hebben zitten. Het valt mij steeds weer op dat je zoveel weet van heel verschillende schepen (GHV, KHV, slepers, offshore, binnenvaart enz. enz.). Knap hoor.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
[quote="evert sikkema"]Jan, ik zie op de foto van de Schiedijk de radar, maar het is ondertussen ruim 40 jaar geleden dat ze op de rotsen voer en de radar zal toen nog wel een ietsie pietsie anders geweest zijn dan nu.
Of men heeft zitten slapen natuurlijk, of het radarbeeld verkeerd geïnterpreteerd, dat kan ook.
groeten
Evert Sikkema[/quote
Evert,
Wat ik heb kune vinden is dat de stranding op Bligh Island is gekomen door een navigatiefout. (A course error caused the vessel to run hard aground)
Of men heeft zitten slapen natuurlijk, of het radarbeeld verkeerd geïnterpreteerd, dat kan ook.
groeten
Evert Sikkema[/quote
Evert,
Wat ik heb kune vinden is dat de stranding op Bligh Island is gekomen door een navigatiefout. (A course error caused the vessel to run hard aground)
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Een mooi schip, Willem, die Amerskerk.
Dus door een navigatiefout is de Schiedijk op de rotsen gelopen.
Toen in 1956 of 1957 de Zweedse Equator gestrand (en later gebroken) is benoorden Vlieland/Terschelling kwam dat ook door een navigatiefout of het elkaar verkeerd begrijpen.
De loods had gezegd dat ze ET 8 aan moesten houden (een ton in de mijnenvrije vaargeul boven de Waddeneilanden), maar de kapitein/stuurman/roerganger had begrepen koers eighty eight (88) en toen ging het goed mis.
groeten
Evert Sikkema
Dus door een navigatiefout is de Schiedijk op de rotsen gelopen.
Toen in 1956 of 1957 de Zweedse Equator gestrand (en later gebroken) is benoorden Vlieland/Terschelling kwam dat ook door een navigatiefout of het elkaar verkeerd begrijpen.
De loods had gezegd dat ze ET 8 aan moesten houden (een ton in de mijnenvrije vaargeul boven de Waddeneilanden), maar de kapitein/stuurman/roerganger had begrepen koers eighty eight (88) en toen ging het goed mis.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.