Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Klippers...

Bericht door Kees Keijzer »

Nog even een foto van de "Anjo" van J.M. Mookhoek van voor 1939 toen het schip nog op de zeilen voer;


Afbeelding
Het schip is hier met een dikke bries opvarend aan Grieth, je kan zien dat die lekker wegloopt, kijk maar eens naar het zeetje voor de kop en bij het zwaard, de sloep hangt ook achterover. Daar had je de zijschroef echt niet nodig.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Klipper Irene

Bericht door vaerdereij »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gespot te Garnwerd op 20-01-2008. De kwaliteit van de foto's is slecht. Gleed tijdens het fotograferen ruggelings van de vette, natte, kleiige dijk. Klei ook in de lensen. De camera communiceert nu regelmatig met de boodschap: E18, E18, E18 .......

Deze klipper is/was de Irene. Was een kraanschip van aannemersbedrijf de Vries in Werkendam. Bron: Marco (Hydra).

Moi,
Anne
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

De Bestemming, ex-Zuid-Holland

Bericht door Gert Schouwstra »

Afbeelding

In Leeuwarden ligt op 200 meter van mijn werk, deze klipper DE BESTEMMING (02306969). Bouwjaar 1907 bij van der Adel in Papendrecht. Ik heb haar al een jaar geleden gekiekt, maar vandaag trof ik eindelijk iemand aan boord en nu weet ik een groot deel van haar historie, maar niet alles.
Hier volgt het verhaal, ik zoek nog om aanvullingen/verbetering.
De afmetingen waren 28,50 x 5,81 x 2,13 en 184 ton groot.
Volgens oude aantekeningen zou het schip al in 1918 verlengd zijn naar 33,34 meter en een tonnage van 223 ton.

Afbeelding

Gebouwd in 1907 bij van den Adel in Papendrecht als WILLEMPJE voor C de Boom in 's-Gravendeel. Al gauw werd de thuishaven Strijen.
In 1918 heet het schip DRIE GEBROEDERS van Cornelis de Keijzer in Heerjansland. (Soms familie van onze Haring-Kees?)
In 1924 staat de naam ZUID-HOLLAND op het schip. Eigenaar is onbekend.
In het IVR van 1935 kan ik het schip niet vinden.
In de oorlog wordt het schip tot zinken gebracht in IJmuiden. Na de oorlog wordt het gelicht en in 1947 opgeleverd als motorschip. Het krijgt dan het brandmerk 6969 B Rott 1947. De 1e motor is onbekend. De eigenaar is dan A. Grinwis in Ouddorp.
In 1957 wordt de motor vervangen door een 3 cyl Kromhout van 190 pk, die er nu nog in staat.
In 1969 wordt de meetbrief verlengd in Brussel.
In 1985 komt een einde aan de vrachtvaart en koopt de Engelsman Samsom de ZUID_HOLLAND als woonschip.
In 1987 verkoopt hij het door aan de Amerikaan T.G. Music die het schip in Parijs neerlegt en er op woont.
In 1997 wordt het schip verkocht aan de huidige eigenaren: C.A.P. Botman & T.A. Huisman in Leeuwarden. Zij zetten de naam PASSIVA op het schip en nemen de restauratie ter hand.
In 2006 doopten ze het schip om naar DE BESTEMMING.

Wie vult dit verhaal aan?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Zuid-Holland

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik werd net gebed door Kees Keijzer met waardevolle extra informatie over DE BESTEMMING, ex-ZUID-HOLLAND.

Rond 1924 is het schip gekocht door K, Grinwis in Ouddorp. Er kwam toen een 18 pk liggende Deutz aan boord te staan met een zijschroefinstallatie.
Later is er een motorschip van gemaakt met een 90 pk Industrie gloeikopmotor.
In afwijking van wat ik hier boven schreef heeft de ZUID-HOLLAND niet gezonken gezeten in Ijmuiden, maar in het beruchte schepenkerkhof van Maasbracht. Verder is het schip pas ca 1964 overgenomen door de zoon: A. Grinwis.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers

Bericht door Kees Keijzer »

Hallo, Gert;
Vanmorgen thuis gekomen en kan ik voor het eerst op het vernieuwde forum in loggen.
Hierbij de beloofde foto's van de ex "Zuid-Holland"van de familie Grinwis uit Ouddorp;
Afbeelding
Het kiekje hierboven is in de zestiger jaren te Antwerpen op nr 43 in het Kattendijkdok geschoten,de
"Zuid-Holland" ligt tegen de wal, daarop zij de "Spes-Salutis"van neef C. Grinwis, dan de "Geja"van W. [loep] Grinwis en daar op zij de "Norma"van A. Grinwis, de laatste drie waren broers.
Laatst genoemde is een van mijn hulplijnen, de man wordt binnenkort tachtig, maar weet nog heel veel en daar maak dan ook weleens dankbaar gebruik van.
Nu nog twee foto's van de "Zuid-Holland" toen het schip nog actief was in de vrachtvaart';
Afbeelding
Anders als boven de foto vermeld staat is het schip hier in de eind vijftiger jaren afvarend voor de sluis in Weurt, met een lading cokes voor de cichoreifabrieken van de thuishaven Ouddorp, op het voordek staat de toenmalige eigenaar K. Grinwis.
Hier een plaatje uit het begin van de zeventiger jaren, na een tijd verhuurd te zijn geweest bij de Scaldis lijn, tussen Rotterdam en Antwerpen is het schip weer in de vrije vaart belandt;
Afbeelding
De "Zuid-Holland" afvarend in het Zijpe met een lading graan voor Merksem, bij Antwerpen, schipper eigenaar was toen A. Grinwis Kzn.
Alle drie de foto's komen uit de privé collectie van de familie Grinwis waar ik dankbaar gebruik van mag maken. De laatste twee foto's staan ook in het boek De blijde aankomst van D. Hoogzand over de schippers en schepen van Goeree-Overflakkee.
Gert, ik stuur de foto,s in HR wel naar je E-Mail adres.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers

Bericht door Wrijfhout »

Aan de Hofstede de Grootkade in Groningen ligt deze klipper, de schipper zou Lei of Ley heten. Zijn weduwe woont nog aan boord. De naam van het schip is mij helaas niet bekend.

gr. Harry

Afbeelding

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers

Bericht door Wrijfhout »

Zijn jullie ook zo gek op 'klipperkoeken' met spek en stroop...

Waarom zouden toch zoveel klippers omgebouwd zijn tot pannenkoekschip, zouden ze dan lekkerder smaken???

Hier een paar van die luilekkerbootjes.

gr. Harry

Afbeelding
Destinatie in Almelo. Toen wij er deze zomer bij lagen was er geen leven meer aan boord...

Afbeelding
De Liberté in Meppel...

Afbeelding
En het Groninger pannenkoekschip waarvan ik de naam even niet weet. Hij schreef vroeger van Werkendam, dat weet ik nog wel.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers

Bericht door Binnenvaart »

Als het goed is, is het de Verandering
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers

Bericht door Wrijfhout »

Natuurlijk het is/was de Verandering. Het schip heeft destijds lange tijd in het Eemskanaal gelegen voordat ze met de ombouw begonnen. Jammergenoeg heb ik er toen maar twee fototjes aan gewaagd, dat zouden we vandaag de dag heel anders doen... :wink: Afbeelding

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Klippers asl restaurantschip

Bericht door Gert Schouwstra »

Inderdaad Harry, nu je het zegt..... Klippers zijn populair als restaurantschip.
Het zal wel zijn omdat de mooie kop een nostalgie oproept.
Je zou er een apart topic van kunnen maken. (maar dat doen we niet :lol: )
Ik heb er ook nog een paar, waar ik ook de historie nog niet van ken. Het zijn allemaal grote rivierklippers.

Afbeelding
Pannekoekenschip in Leeuwarden. Bouwjaar 1926, 215007.

Afbeelding
Afbeelding
Pannekoekenschip De Klipper in Heerenveen. Gebouwd in 1896 bij Boot in Alphen, 35,04 x 6,08 mtr.
Sinds 1989 in gebruik als restaurantschip.

Afbeelding
Afbeelding
Schipper Bosch in Amersfoort. ex-Ambulant, lengte = 43 meter. Verder niets bekend.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie