Rijnsleepvaart

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding

De 'PELVOUX" achter de "NOORDZEE" naar Constanza.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
ossebaar.j
Berichten: 1445
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door ossebaar.j »

Even een reactie op de vraag van pieter 53 ,over het te voeren heklicht .
Het binnenaanvaringsregelement van 28-8-1926 spreekt in hoofdstuk 2 ,lichten voor varende stoomvaartuigen ,Art 10.3 Ten behoeve van het sturen op het gesleept wordende vaartuig mag het heklicht vervangen worden door een achter de schoorsteen of de achtermast geplaatst helder wit licht ,zie art8lid d.
Het reglement van politie voor de rijnvaart spreekt over het volgende ;
Vaarlichten voor sleepboten Art 29 lid b ; in plaats van een heklicht,bedoelt in art 28 (wit) , een geel gewoon licht ,zichtbaar over dezelfde boog van de horizon als het heklicht en geplaatst op een geschikte plaats tenminste 3 Meter boven het dek .
Het zeeaanvarings reglement spreekt over een wit licht achter de mast of schoorsteen ,ten behoeve van het sturen van de sleep .
Toen ik ben gaan varen op de rijn en binnenvaart ongeveer 44 jaar geleden moest diegene die bij het KOF leerde , het BAR en het RPR uit het hoofd leren .
Thans bestaat het oude BAR niet meer .
Misschien brengt dit nog wat duidenlijkheid .
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Brittelhaak »

Is BAR (BinnenAanvaringsRegelement) in 1967 niet in zijn geheel overgegaan in het
RPR (RijnvaartPolitieRegelement) ? of omstreeks.

Buiten het heklicht, diende men op het Marsdiep 3 rood rondomschijnende lichten te voeren als men een schip sleepte die een diepgang had van 5 mtr of meer.

groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door pieter53 »

Bedankt voor het zeer duidelijke antwoord over de vraag betreffende de heklichten.
1926 dat is lang geleden! Geldt dat ook voor het aangehaalde RPR.

Voor Brittelhaak.
Het BAR is, met uitzondering van de Westerschelde, in 1965 vervangen door het Vaarreglement. Pas met de invoering van het regelement voor de Westerschelde is het BAR geheel verdwenen. Het VR werd rond 1984 vervangen door het BPR.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Roy-

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Roy- »

Tsja, de "draadvang". Persoonlijk had ik nog nooit van de uitdrukking gehoord maar ken het scheeps- / sleepboot onderdeel wel.
Havensleepboten hadden zo'n "draadvang" niet. Om te voorkomen dat de sleepdraad voordelijker dan dwars kwam te staan, ( hetgeen een groot risico om omgetrokken te worden opleverde ), zette men er een draad met een sluiting op de sleepdraad, die middels een z.g. speelbeting of springbeting op het achterschip al dan niet door kon halen dan wel slacken via een kaapstander. Als er geen kaapstander aanwezig was moest de draad op de hand doorgehaald dan wel gevierd worden.
Ik denk dat om reden van bestuurbaar blijven een riviersleper of slepend vrachtschip zo,n haak op de reling dan wel overloop had zitten.
Let wel, ik heb geen ervaring met slepen op rivieren, m.u.v. het gezeul met bagger materieel. Maar dat is dus een heel ander verhaal.
Het bovenstaande is dus alleen een suggestie, ontsproten uit een zondagavond gevoel............

m.v.g. Roy
Gert Schouwstra
Berichten: 4590
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Wij hadden vroeger een kempenaar, de Drechtstad, met een sleepinrichting. Op de overloop, zaten aan beide zijden inderdaad die tuimelaarpennen met een contragewicht, die er voor moesten zorgen dat de sleepdraad bij slack niet van de overloop afgleed. Zo voorkwam je schade aan de roef en de zijkant van de kont. Maar als er spanning op de draad kwam dan gleed hij gewoon over die tuimelaars heen.

De draadvangen stonden een heel stuk naar voren, op 90 of 100 graden ten opzichte van de sleephaak/kaapstander. Die vingen de draad op dat punt echt op met een haak, want als je hem nog verder naar voren liet komen, werd een motorschip onbestuurbaar. Bovendien wilde je graag je stuurhut op het schip houden. De draadvang werd vooral intensief gebruikt bij tornen, waarbij het motorschip zich dan haaks op de stroom liet vallen.

Bij opdraaien of kop voor nemen was een draadvang niet echt nodig omdat de strang dan nooit meer dan 45 graden uitstond.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door pieter53 »

Ik dank jullie hartelijk voor alle toelichtingen.
Ik geloof dat ik "tuimelaars" maar aan mijn woordenlijsten toe moet voegen of weet iemand er een ander woord voor?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
elstoplo
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 apr 2005 16:14
Locatie: Santpoort

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door elstoplo »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Weer een paar als aanvulling van boven naar onder de Rhenania V, de Herman Luwen en Grossherzog Friedrich von Baden.

Elstoplo
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Afbeelding
maarpol
Berichten: 7274
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door maarpol »

Een plaatje uit de jaaren 60.
Bijlagen
haffor.jpg
haffor.jpg (121.74 KiB) 2310 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rijnsleepvaart

Bericht door pieter53 »

Daar ben ik weer :D

Allemaal foto's om van te smullen......

Afbeelding
Bij diverse stoomsleepboten ziet men boven het voordek een soort zonnetentje. Ik neem aan dat dit niet was om de bemanning tegen zonnebrand te behoeden, dus waarvoor was het dan wel?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie