Wachtschepen van scouting.

Alles over binnenscheepvaart
zoetwatermatroos
Berichten: 803
Lid geworden op: 04 aug 2008 22:34
Locatie: Loon op zand

Bericht door zoetwatermatroos »

Scoutinggroep jan willem friso uit krimpen aan den ijssel. Vaart ook al sinds jaar en dag met een wachtschip in de ronde. Een oude omgebouwde luxe motor. Ik ben er zelf een aantal jaar lid geweest en later ook vrijwilleger geweest in het onderhoud van het materiaal.

Hier ligt ze in krimpen aan den ijssel op haar eigen ligplaats.
Het is een niet hele duidelijke foto maar goed beter iets als niets.

Afbeelding

Ik zal binnenkort eens wat foto's gaan inscannen van het wachtschip.
De naam waar zij nu onderbekend is bornrif
Algemene gegevens van de bornrif

M.S. Bornrif

*Scheepsnaam : Bornrif
*Scheepstype : Luxe motor
*Bouwjaar : 1930
*Werf van aanbouw : C. Appelo NV
*Plaats van aanbouw : Zwartsluis
*Meetbrief : RN 3035
*Te boek stelling : 1942 B Amst. 1944

Maten
*Lengte : 37,95mtr
*Breedte : 5,31mtr
*Huidige grootste diepgang : 1,10mtr
*Tonnage : 241 ton

Voortstuwing
*Hoofdmotor : GM (General Motor)
*Type: 6029a 6 cilinder 185pk 1800tpm
*Koppeling : Reintjes hydraulisch 3:1
*Kopschroef : Perkins 70pK van Wijk 360˚ draaibaar (in uitvoering)

Energievoorziening
*Generatorset : Onan 4 cilinder 220/380V *15kVA watergekoeld 1500tpm
*Noodstroom installatie : 24V DC
*Verwarming : Centrale verwarming olie gestookte stuwbrander 28kW

Bunkers
*Gasolietank wit : 1.000 liter ( voortstuwing)
*Gasolietank rood : 2.500 liter (generatorset en centrale verwarming)
*Watertanks : 2 x 3.000 liter achter en 2 x 1.500 liter in het midden

Hijsinstallatie
*Hydraulische kraan : van Wijk 1.500Kg op 12mtr

Vervoerscapaciteit
*Aantal personen : 80 personen
*Aantal vletten zonder sleep : 6 stuks aan dek

Ankergerei
*Boegankers : 2 stuks 300Kg per st.
*Ankerlier : Oliebadlier aangedreven door dieselmotor Hatz 7pk
*Bouwjaar: 1930
*Lengte: 39 meter

EN nog een foto van de website van waterscouting.
Afbeelding
Schipper MTS Vosta
sjef

Werfbeurt ms. Veruna Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Bericht door sjef »

Op dit forum zijn veel mensen met kennis van zaken, daarom vond ik het leuk om onze werfbeurt door jullie te laten volgen. Misschien dat we meteen bruikbare tips kunnen meenemen.

De Veruna is het wachtschip (clubhuis/accomodatie) van de Dr. A.F. Philipsgroep waterscouting uit Eindhoven. Hier mee gaan we regelmatig op kamp, tevens is het de accomodatie voor de reguliere scoutingopkomsten op zaterdag.

Specificaties:

Type: Friese maatkast
Lengte: 40m
Breedte: 6,23m
Diepte: 1,40 bij diepste punt.
Bouwjaar: 1913
Europanr: 3030129
Motor: Volkswagen V6 TDI, 180pk sinds 2008, orgineel Deutz SA8M517 watergekoeld
Eigendom van de groep sinds 1990

De Veruna dient als wachtschip en clubhuis, in Eindhoven hebben we verder geen accomodatie, alles gebeurd aan boord.

Afbeelding

Hier zie je de Veruna op de terugvaart van Dordrecht naar Eindhoven, na aanleiding van de hermotorisering. Daarover is * hier * meer te lezen.

Vanwege de geschiedenis met de laatste werfbeurt in 2005, waarbij we onaangenaam verrast werden door het slechte staat van het vlak, zijn we een weg in geslagen die we financieel niet meer ongedaan kunnen maken. We hebben erg veel financiële reserves gestoken in het dubbelen. Dat betekend dat we nu door moeten met de Veruna voor de komende 20 jr Gelukkig maar!! Daarom hebben we gekeken wat we aan de Veruna moeten doen, om ook zo lang nog te kunnen blijven varen. Ook hebben we gekeken naar de wensen van de groep, en hoe we die in kunnen vullen. Daaruit is er een wensenlijstje gekomen met projecten die we willen uitvoeren.

:arrow: Hermotoriseren Gedaan!
:arrow: Staat van het vlak bepalen (conserveren van binnen uit) Gaan we nu doen
:arrow: Opknappen en moderniseren autokraan met hydrolische lier Mee bezig
:arrow: Isolatie van het ruim. Waar verliezen we warmte in de winter, hoe voorkomen we dat, wat kunnen we gebruiken als warmtebron Nog doen
:arrow: Septictanks of vuilwatertanks, en het opknappen van de sanitaire unit Voor ons niet verplicht maar een must ivm vaargebied beperking Nog doen

Om al deze projecten te financieren hebben we zeer actief naar sponsors gezocht. Ook de gemeente heeft haar beste beentje voor gezet. Maar zoals men wel kan gissen gaat het hier niet om een kleine donatie. De gemeente heeft wel als voorwaarde gesteld dat men een gedeelte zou sponseren als we alle projecten zouden uitvoeren. Alles moet dus gedaan worden, anders participeert de gemeente niet mee. Een erg belangrijke regel.

Zoals velen hebben kunnen lezen hebben we inmiddels onze nieuwe VW, en het vaart lekker. Nu gaan we verder met het volgende onderdeel: De komende werfbeurt.

Werfbeurt 2008 Oktober 2008 geplanned

Wat moeten we doen:
:arrow: Lassen van sporen en spanten bij kopvlak van binnenuit In 2005 hebben we bijna het hele kopvlak moeten dubbelen, door alle lekke klinknagels en de grote hoeveelheid van extreme putcorrosie. Die oorzaak hebben we grotendeels opgelost door de aanschaf van een scheidingstrafo (Zie ook INFO20M nr 38). Omdat er een groot gedeelte gedubbeld is, maar veel spanten los van het vlak staan door het ontbreken van de klinknagels, is er aanbevolen om deze weer vast te lassen. Dat gaat op de werf gebeuren. Hierdoor is er weer een sterke verbinding tussen de oude en nieuwe delen van het kopvlak.
:arrow: Conserveren van binnen uit Een van de grote aanbevelingen van de expert van EFM en van de werf was het conserveren van de Veruna van binnen uit. Voor diegene die de Veruna niet kent, we hebben een vloer van stelconplaten, waardoor we ook wat balast aan boord hebben. Maar dat is ook ons nadeel, je kan niet even makkelijk conserveren.
:arrow: Dubbelen Indien nodig. We verwachten wel hier en daar een plaatje, maar niet zo exytreem als 4 jaar geleden. Dat was een doom-scenario van ons bestuur, en denken dat we er nu alles aan gedaan hebben om de galvanische en electrolytische corrosie te voorkomen.
:arrow: Conserveren van buiten Buiten twee maal in de primer zetten, en twee maal in de coating.
:arrow: Spoed van de schroef aanpassen We vermoeden dat de trilling van de schroefas voortkomt uit onbalans van de oude schroef. Daarom gaat deze er preventief vanaf en zonodig dat de spoed meteen aangepast wordt op aanbeveling van ADT. De reserve schroef laten we ook meteen doen. ADT denkt niet dat het komt door een gebrekkige lagering van de erg lange massieve schroefas
:arrow: Vetkoord vervangen Tja, is en blijft altijd een geinig klusje. De Gland open, en een nieuw koord er in, en dan maar weer afvullen en persen.
:arrow: Beunkoeler verwijderen De oude Deutz had een gesloten koelsysteem met een beunkoeler. Deze bloklandkoeler zit nu aardig in de weg. Tevens is het zo dat schepen vooral rotten op deze kasten, en het verstandig is om deze er uit te halen indien die niet nodig is. De standpijp voor de koeling van de nieuwe motor laat ik ook meteen dichter bij de motor plaatsen, zodat we meer ruimte in de machinekamer krijgen.
:arrow: Standpijp/aanzuig koelwater maken
:arrow: Boegroerkast preventief vervangen De boegroerkast is in alle jaren dat de Veruna al dienst doet niet vervangen. We vermoeden dat deze haar beste tijd gehad heeft en het verstandig is om deze preventief te verwijderen en vervangen. Mocht het zo zijn dat de kast nog heel erg goed is, dan doen we natuurlijk niets, alleen een dikke laag primer in soppen.
:arrow: Standpijp WC-unit maken De WC's gaan compleet op de schop. Dit ook vanwege de septic of vuilwatertanks. Zoals het er nu uit ziet moet er een directe buitenboordaanzuig gemaakt worden. Hier zijn we het er nog niet helemaal over uit.
:arrow: Achterankerlier vervangen door draadlier (optioneel) Nu hebben we nog een echt traditioneel achterankerlier. Dat is heel erg mooi en fijn, maar uiterst slopend als het blijkt dat we weer eens 50 m ketting hebben uitgegooid. Tevens is deze lier al aardig op, en staat eigelijk al de laatste 10 jaar op de planning om te vervangen. Daarom is deze nu optioneel, als we genoeg geld overhouden doen we deze vervangen. De werf adviseerde een draadlier, wat schijnbaar regulier was in de binnenvaart?!
:arrow: Machinekamer schot weer waterdicht maken Spreekt voor zich toch?

Enfin.......

Een van de grootst en ingrijpendste ding wat aan boord moet gebeuren is de vlakconservering van binnen uit. Twintig jaar geleden hebben we een middel (Emaline oid) op gezet. Na twintig jaar heeft deze het aardig volgehouden, maar langer uitstellen is niet zinvol. Omdat we graag met de Veruna door willen tot 2030 moeten we het nu eens goed aanpakken. Uitstel is geen optie, aanpakken het devies. Daarom moest het hele ruim leeg. En voor de bekenden van de Veruna, die weten hoe permanent alles aangelegd is.

Afbeelding

Ook de noodtrap moet het ontgelden, die wordt een stukkie ingekort  Daarachter zie je de natte cellen (onze toiletten). Vroeger hadden we plannen om een septictank of vuilwatertank onder dit dek aan te leggen. Uiteindelijk is dat er nooit van gekomen, en waarschijnlijk gaan we dit hele dek verlagen.

Afbeelding

Ons ruim is ingedeeld met stalen wanden. En die moeten wijken. Zo gaat hier de wand van het Wilde Vaerthok tegen de vlakte, maar ook de kombuis en de stellingen (slaapruimte) moeten er aan geloven.
Stelconplaten hebben we volgens een systeem liggen. Niet iedere plaat is even groot. Vandaar dat we alle platen gemerkt hebben zodat we ze ook weer goed konden terugleggen.

Afbeelding

Met verschillende kettingtakels aan de dikke H profielen hijsen. Dat had men vroeger wel goed bedacht, die dikke profielen. Die zijn ook zo aangelegd om de vletten veilig aan dek te laten liggen, zonder druk te maken over een maximale deklast oid.

Afbeelding

De Stelconplaten doen we op stapels leggen. Zo kan de werf onder de stelconplaten het vlak schoonspuiten. De platen liggen op dikke balken van 10 bij 10 cm, die de last goed kunnen dragen. Voor diegene die zich afvraagt waarom we die nog aan boord laten liggen? Anders komen we Eindhoven niet uit, dan zijn we te hoog voor alle vaste bruggen. Ook met stilliggen voor en extra gas geven bij de brug heeft dan geen zin meer.

Afbeelding
Afbeelding

Het schoonspuiten gaat met grof geweld, voor zover ik begrepen heb gaan ze dat met een kleine 200 bar doen, zodat alle roest en vuiligheid er af gaat. Ons plafon hoefde er niet uit, maar om te voorkomen dat we alles opnieuw kunnen schilderen, wat afdekken met landbouwfolie. Dat scheelt wat met het opspatten.

Afbeelding

Een van de grote problemen die we aan het vlak geconstateerd hebben is dat het vlak niet of nauwelijks kan luchten. Condens en vocht hopen zich op, en mede door het zwarte zeil onder de stelconplaten (zie je op sommige foto’s) kan het vlak niet ‘ademen’. Daarom heb ik wat gaten laten boren, waar ik ventilatiepijpen op ga maken. Op 8 plaatsen brengen we een pijpje met knik aan, zodat het vlak kan blijven ademen. Dit zou in de toekomst veel ellende kunnen voorkomen.

Word vervolgd!
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Werfbeurt ms. Veruna Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Bericht door Westeind »

Hoi Sjef
leuk om te zien dat ik niet alleen aan het verbouwen geweest ben :wink:
Maar ik las o a dat je van plan was om de boegroerkast te verwijderen,
Als die verder niet in de weg zit zou ik hem lekker laten zitten en alleen vanonder een plaatje er op laten lassen ,dan komt er geen zuurstof meer bij dus roest dat niet verder .
En het bespaart een hoop kosten en troep, want anders moet je alle sporen aan elkaar verbinden ,en omdat te doen moet je daarvoor eerst alle vuil en roest weghalen anders last het zo slecht :wink:
Wij hebben dat destijds bij m`n Pa aan boord ook zo gedaan toen we de kopschroef geplaatst hebben.
mischien een tip :D

grts Bram
vaar om te leven (niet andersom)
sjef

Re: Werfbeurt ms. Veruna Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Bericht door sjef »

He Bram, dat is een goede tip van de boegroerkast! Maar deze wordt vervangen door een nieuwe, om te voorkomen dat we daar op doorrotten. De beunkoeler wilde ik wel verwijderen, daar zou ik dan wel een plaatje over kunnen zetten. Maar omdat onze machinekamer niet bepaald groot is, vind ik het ook jammer van de ruimte die de beun nu inneemt. De ontluchtingspijp loopt nu ook dwars door de machinekamer, en daar ben ik dan ook vanaf.

De condens, dat is een groot probleem. Zeker weten we dat we geen zeil meer onder de stelconplaten aanbrengen. Anti-Worteldoek oid was misschien nog een optie, maar waarom zouden we een zeil er onder doen. Dit was in eerste instantie ivm vuiligheid wat door de hijsgaten in de platen naar beneden zou vallen. Deze hebben we al lang geleden dichtgesmeerd, en de voegen tussen de platen zijn ook netjes afgedicht met cement en een speciale verf bovenop.

Wat gaan we wel doen: Ik heb dus acht gaten in de platen laten boren, die in wat hoekpunten van het ruim liggen. Daar maken we ventilatiepijpen op, met een rooster er voor (anders gooien de kinderen het eten wat ze niet lussen er in :stupid: . Op deze manier hoop ik voldoende te kunnen ventileren.

Stand van zaken op dit moment:

:arrow: We zijn zaterdag bij Nederlof aangekomen, en hebben nog een lekkere relaxdag gehouden.

:arrow: Het vooronder hebben we leeggehaald. Dit waren we vergeten te doen in Eindhoven, dus hebben we nu net gedaan. Boegroerkast onder de vloer in het vooronder moet vervangen worden, en er moet natuurlijk ook lekker geconserveerd worden met vet.

:arrow: Zondag ben ik samen met Moenja begonnen met het roefdek te schuren. Deze moest namelijk na de hermotorisering in Juni nog steeds geschildert worden. Het resultaat is dit. Verschillende restjes verf bij elkaar gekieperd, bijna een echt Epifanes kleurtje!

Afbeelding

En we liggen nu op de helling!

Eerste indruk is goed, vlak ziet er goed uit, kimmen zo op het oog ook, en de mosselen genieten van droge voeten ;)

Even wat kodak-momentjes die ik jullie ook niet wil onthouden:

Afbeelding

Op zes hellingwagens gaan we de helling op. Blijft een gaaf moment. Je voelt langzaam je schip scheef en droog vallen. De heren van Nederlof deden dit zeer vakkundig. Achter bij de kont nog geen 2 meter over met de muur. Hoezo lekker krap.

Afbeelding

Even benieuwd naar de schroef. Grote vreemde plekken?! Iets wat de trillingen van de schroefas kan verklaren?!, niet echt. Wat wel zichtbaar is op bovenstaande foto is de cavitatie van de schroef in de tunnel. De hoeveelheid van de putten en diepte is vrij normaal, het dubbelplaatje kan zonodig vervangen worden. Nu hoeft dit nog niet te gebeuren, dat kan de volgende werfbeurt gedaan worden.

Afbeelding

Voordat de werf echt aan de gang gaat, wacht ik eerst op de expert van EFM, om te kijken wat er aan de Veruna moet gebeuren. Omdat dit schip van onze stichting is, moeten we zorgvuldig omgaan met de financien. Nederlof weet dat we voordat we echt geld uitgeven, even moeten overleggen. We kunnen net niet zo snel schakelen als echte schippers.
zoetwatermatroos
Berichten: 803
Lid geworden op: 04 aug 2008 22:34
Locatie: Loon op zand

Re: Werfbeurt ms. Veruna Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Bericht door zoetwatermatroos »

Sjef goed bezig ik ga dit zeker volgen ik ben benieuwd. Veel foto's daar worden we blij van :lol:
Schipper MTS Vosta
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Werfbeurt ms. Veruna Dr. A.F. Philipsgroep Eindhoven

Bericht door Gert Schouwstra »

Helemaal mee eens, Maak maar lekker foto's terwijl je op de expert wacht.
Kun je nog iets meer over de historie van het schip vertellen?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Binnenvaart
Berichten: 28547
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: wachtschepen van scouting

Bericht door Binnenvaart »

HEILOO - Dat er aan de rand van het Heilooërbos een waterscoutinggroep zit, weet niet iedereen. En wat nog minder mensen weten, is dat een aantal leden van deze groep druk bezig is met de bouw van een eigen sleepboot. Na drie jaar lassen, bouwen, passen en meten nadert de eerste fase zijn voltooiing.

Op zaterdag 24 januari vanaf 13.00 wordt de boot naar buiten getrokken en op een vrachtwagen geladen. Hiervoor moet een deel van het dak van de botenloods worden verwijderd. Nieuwsgierig naar de boot en de vorderingen van de bouw? Kijk op https://www.stam.nu/sleper.
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
nielsbos

Re: Wildevaer II

Bericht door nielsbos »

Hallo!

Leuk om ons schip tegen te komen wanneer ik Wildevaer II intyp bij google!
Hier misschien nog een leuk verhaaltje!

Deze 31,5 meter lange aak heeft in haar vroege jaren dienst gedaan als graanschip in Groningen. Door haar vlakke bodem en haar minimale diepgang was dit schip ideaal voor de ondiepe wateren aldaar. Daarna heeft zij nog een tijdje gediend als afvalschip in de Rotterdamse haven. In 1982 is ze door onze groep (Zeeverkenners Canisius) aangekocht. Vanaf die tijd is er door bestuur en ouders en de wat oudere leden hard aan vertimmerd om haar om te dopen tot een degelijk wachtschip voor onze groep!

Ik heb verder nog een klein toevoeging!
Van 1934 tot 1956 was dit schip 25,96 meter lang, en had het schip een Kromhout 44PK motor.
In 1956 is dit schip ca. 5 meter langer gemaakt. hij werd toen dus 31,5 meter. Ook is er toen een andere motor in gekomen die er tot op heden nog steeds in zit en perfect loopt!
De motor die er nu in zit is een Kromhout TS-117 105PK.

Met vriendelijke groet,

Niels Bos


Gert Schouwstra schreef:Hier de Wildevaer II in de sluis van Lemmer, zomer 2007. Het schip is gebouwd in 1935 als Semper Spera II van Ridderbos in Stavoren. Eigenaar is nu de Canisius Scoutinggroep in Nijmegen. Motor is 44 pk Kromhout.

Afbeelding

Afbeelding
Lemoine Pierre
Berichten: 345
Lid geworden op: 12 jan 2007 14:12
Locatie: Nossegem Belgium

Re:

Bericht door Lemoine Pierre »

Hieronder de situatie in Thom Samson net onder Sclayn.

Afbeelding

gr. marco[/quote]

Hello Marco,

Eindelijk eens naar Namen gefietst en deze foto in Thon Samson

Afbeelding

Ik lees juist dat je al reageerde op "Waar is dit". Sorry

Groeten Pierre
absolute beginner
jan pont
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 jul 2007 19:40
Locatie: gorinchem

Re: wachtschepen van scouting

Bericht door jan pont »

Afbeelding
de zeefakkel te hellevoetsluis op 20-5-09

Afbeelding
tsjerk hiddes te breda op 23-4-09

jan
varen is een manier van leven
Plaats reactie