Holland - Amerika Lijn.

van: www.kustvaartforum.com
Jos Linders

Bericht door Jos Linders »

Over de Schiedyk kan ik wel iets vertellen want ik was erbij, het was wel degelijk een navigatie fout. Het schip is gewoon uit de bocht gevlogen. Wat ik heb gehoord had de loods nog nooit in het donker daar ter plaatse gevaren. Ik had de hondewacht enlag te slapen toen het gebeurde en ben gewekt door de leerling. Na een tijdje moesten we in de sloep en bleven een aantal mensen met de kapitein aan boord die later met wat geredde spullen in de motorsloep bij het schip bleven. De mensen in de eerste sloep zijn s'nachts opgepakt door de ijsbreker Camsel en terug gebracht naar Gold River.

De laatste foto van de Schiedyk
Afbeelding

Groetjes, Jos Linders
Roy-

Bericht door Roy- »

Jos is een bewezen insider wat betreft de LIJN en de "Schiedijk" in het bijzonder. ( Zelf kom ik niet verder dan dat ik er eens reserve voor gestaan heb om mee te gaan. Dat was in maart 1967. Het feest ging niet voor mij door en kreeg de "Maasdam" toegewezen................).

Wat ik nu zo graag zou willen weten; waarom zijn de "Schiedijk" & "Soestdijk" als s.t.s. gebouwd maar later toch verbouwd tot m.s. De H.A.L. had in die tijd toch vrij veel s.t.s. in de vaart.
Voor de W.O.II had de LIJN geloof ik maar 4 m.s. in de vaart, de rest was s.r.s. of s.t.s. Er waren dan wel minimaal 2 m.s. in aanbouw, maar toch de LIJN was in feite een rederij die lang in het stoomgebeuren geloofde.
Dat na de W.O.II de 2e hands aankopen allemaal s.s. schepen waren, is niet zo vreemd. Immers, zowel Uncle Sam als de Britten waren nog steeds vervente aanhangers van stoom als voorstuwing. Uitzonderingen weer daar gelaten natuurlijk !.
Kortom; waarom eerst stoom en later toch gemotoriseerd m.b.t. de S-dijk schepen!.

m.v.g. Roy
Jos Linders

Bericht door Jos Linders »

Roy, ik weet dat de Schiedijk in 1960 bij Wilton-Feijenoord is omgebouwd tot ms. er kwam een prachtige Sulzer in. Het zullen wel economische motieven zijn geweest om deze schepen om te bouwen tot ms.

Evert, paniek is er niet geweest, daar was ook geen reden voor het schip lag stil en dicht bij de kant. Toen besloten werd het schip te verlaten kon de stuurboord sloep nog maar net tussen wal en schip door.

Nog een foto van de motorsloep met de achter gebleven mensen.

Afbeelding

Helaas is de kwaliteit niet best het is een 40 jaar oude kranten foto.

Groetjes, Jos Linders
Roy-

Bericht door Roy- »

Bedankt voor je antwoord Jos.
Persoonlijk denk ik dat er meer achter stak, maar dat is alleen maar een suggestie die ik niet kan onderbouwen. De H.A.L. had immers in het zelfde tijdsbestek meer s.t.s. als vrachtschip in de vaart.
Eigenlijk wel jammer, zo blijf een mens altijd met een vraagtekentje achter.....................
Zou het misschien iets temaken kunnen hebben met de hermotorisering van de "Kamperdijk" & "Korendijk" ?.
Ik bedoel; een goede deal met Sulzer als er in eeen opdracht meerdere motoren afgenomen werden ?.
't Is maar een probeerseltje hoor !.

m.v.g. Roy
Jos Linders

Bericht door Jos Linders »

Hallo Roy,

de Korendyk en Kamperdyk zijn pas in 1968 gehermotoriseerd bij De Schelde, dat is acht jaar later dan de Schiedyk en Soestdyk. Op de Korendyk ben ik begonnen toen nog met die mooie Werkspoor Lugt.

Groetjes, Jos Linders
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Holland Amerika Lijn.

Bericht door Ben »

Veendam was in 1979 op de alaska route over rotsformatie als het ware gehobbeld,deze rots formatie was waarschijnlijk verplaats door het toedoen van mount st,Hellen die toen echt goed actief was.De veendam heeft die cruise gewoon afgemaakt en na deze zelfs nog een nieuwe cruise vanuit Vancouver naar Glacier bay,bij terug komst in Vancouver waren de inspecteurs met duikploegen in Vancouver en de volgende passagiers moesten weer terug naar huis ,de reis werd afgelast.
De griekse kapitein kreeg onstlag en de veendam moest van Vancouver naar Portland in droogdok,in Portland wachte een enorme klus want zo bleek waren maar liefst 30 platen buitenwand gerafeld en moesten worden vervangen.

In allereil werden 200 speciale lassers uit heel Amerika opgetrommeld want de klus moest in 3dagen geklaard zijn zodat niet nog een cruise moest worden overgeslagen.

Het was dan ook een klus die tot volle tevredenheid werd geklaard
Dit uit het relaas de SS Veendam vroeger Argentina.
Afbeelding

reactie Henk:

Hier dan maar een afbeelding van de " VEENDAM " voordat deze beschadigd werd en alles nog goed ging

Afbeelding

Groetjes
Henk

reactie Theo Horsten:

Oorspronkelijk gebouwd bij de Ingalls Shipbuilding Corporation in Pascagoula, USA, als BRASIL, tesamen met het zusterschip Argentina, voor Moore McCormack. Opgeleverd in december 1958.
In 1971 koopt de HAL beide schepen, doopt ze Veendam en Volendam en laat ze verbouwen, eerst bij Hapag in Bremen, later bij de RDM. Een succes zijn deze schepen nooit geweest. Ze waren te duur in exploitatie omdat ze veel te veel brandstof verbruikten en als je er dan ook nog eens mee over de stenen rammelt, is de lol er helemaal af, natuurlijk. :)

De Veendam was dus ook niet de voormalige Argentina, dat was de Volendam. Van de Veendam weet ik het niet zo onmiddellijk, maar de Volendam voer in die tijd met Griekse officieren. In 1983 werkte ik in Piraeus met een van hen samen, zodoende weet ik dat. Die hadden een gouden tijd op die schepen, zo zei hij. :wink:

In 1981 verkoopt de HAL de Veendam naar Hong Kong. Ze werd in 2004 in India gesloopt.
De aankoop van deze beide schepen wordt wel eens de grootste miskoop van de HAL genoemd.

reactie Jos Linders:

Uit de vlootlijst van de HAL.

De derde Veendam is oorspronkelijk gebouwd als Argentina voor Moore McCormack Lines. Samen met haar zuster Volendam (2), de voormalige Brasil, werd het schip in 1972 aangekocht door de HAL. Na een verbouwing in Duitsland vertrekt de Veendam op 6 juni 1973 uit Rotterdam voor haar eerste cruise. Het schip heef tot 1983 gevaren voor de HAL en is toen verkocht om als Bermuda Star verder te varen. In 1990 werd het schip wederom verkocht en omgedoopt in Enchanted Isle. In november 1994 heeft dit voormalige HAL-schip nog gediend als logementsschip in Hamburg voor het het personeel dat aan de Queen Elisabeth II werkte. De Enchanted Isle, eigendom van Commodore Cruise Line, is momenteel opgelegd te New Orleans.

Ik was net met verlof thuis in '72 en werd gebeld of ik naar New York wilde vliegen om de Veendam op te halen voor verbouwing in duitsland, heb ze verteld dat ze maar iemand anders moesten zoeken. Een paar weken later mocht ik naar Lissabon de Nieuw Amsterdam uit dok halen en op weg naar de Caribien voor een aantal cruises. Dit betekende voor mij einde vaartijd bij de HAL.

Groetjes, Jos Linders.

reactie Douwe-J:

Dit zijn de Moore McCormack schepen die later de Veendam en de Volendam werden.
Afbeelding
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Passagiersschepen "OLDIES".

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding

"VOLENDAM'
Holland Amerika Lijn.
4 november 1922
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding
Afbeelding
De Blommersdijk voer van 1922 tot 1957 voor de HAL.
Op de website van het Scheepvaartmuseum vond ik dit, n.a.v. een artikel in de Blauwe Wimpel:
Het vrachtschip ss. 'Blommersdijk' (1922) van de Holland-Amerika Lijn (HAL) komt op de Westerschelde in aanvaring met het Turkse vrachtschip ss. 'Sapanca', dat ter plaatse zinkt. Op 22 februari 1957 zal het schip, de gehele Tweede Wereldoorlog als geallieerd vrachtschip te hebben overleefd, worden verkocht aan Italië en als 'Vivara' weer in de vaart worden gebracht. In 1959 zal het schip in Triëst worden gesloopt.

Bron: P. van Dijk: 'De 'Blommersdijk' en haar zusterschepen' in: 'DBW' jrg. 61 nr. 5 (2006)

Duivendijk iin 1930 in Duitsland gebouwd als Vancouver, werd in 1940 door Nederland in beslag genomen toen ze in Willemstad lag. Tijdens de oorlog heeft ze als Curacao gevaren voor de KNSM. In 1946 is ze over gegaan naar de HAL waar ze tot tot 1959 heeft gevaren.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: GHV schepen "OLDIES".

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding
Almdijk, HAL, 1948 - 1965

In de gegevens die ik bij de foto geschreven heb staat dat ze tot 1965 voor de HAL gevaren heeft.
Op een of andere website vond ik dat het schip gebouwd is in 1942 (naam HMS Hunter), dat het in 1948 naar de HAL ging en dat het in 1963 in Valencia gesloopt is.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Hans
Berichten: 7615
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: "Holland-Amerika Lijn".

Bericht door Hans »

Onderstaand de link naar de eerse fotos van de Nieuw Amsterdam

https://www.verenigingdelijn.nl/index.ph ... ste_nieuws
Groet,
Hans.
Plaats reactie