Even Apeldoorn bellen?

Alles over binnenscheepvaart
Mennojan

Bericht door Mennojan »

Nick schreef:Afbeelding
Afbeelding
Is dit niet die Chemgas bak die 14 dagen in de brand heeft gestaan in Godorf?
Nick

Bericht door Nick »

Ahoy Mennojan
Klopt moest zelf weer even kijken
Deze foto's stonden al een tijdje op me cd
weet niet eens meer waar ik ze vandaan hebt
vandaar ook geen bron vermelding en beschrijving
Deze komen van mijn oude pc af voor dat die totaal
vast liep heb ik ze op een cd gezet maar geen beschrijving
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Heb die foto's hier een keer geplaatst,foto's heb ik toen van Ben Blom gekregen die kaptein was op de Hekla toen de brand uitbrak

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Roy-

Bericht door Roy- »

Relatief kort na die brand in Godorf zat ik ook bij de Chemgas.
Er moest zeer regelmatig met een snuffel apparaat in de ruimten naast de tanks en m.k. gecontroleerd worden of er geen gas aanwezig was. Dit moest ook in een boekje aangetekend en ondertekend worden. Dus voor het starten van een hulpset ook weer snuffelen.
Dit blijkt toen niet gebeurd te zijn. Resultaat een explosie die aan een machinist het leven kosten en een bootsman die een eind weg geslingerd werd. De laaste schijnt er uiteindelijk alleen blijvend gehoorletsel aan overgehouden te hebben.
Dat de brand zo lang heeft geduurd had er mee te maken dat men hem gecontroleerd heeft uit laten branden. Door constant stikstof onder druk in de tank te persen, kon de vlam niet naar binnen slaan. Anders was een nog grotere klap hierna beslist niet uitgebleven.

Dit is het verhaal bij de geplaatste foto's zoals het mij eens op de "Vatna" uitgelegd is.

m.v.g. Roy
fata morgana

Re: Even Apeldoorn bellen ........?

Bericht door fata morgana »

Ik heb nog een stukje informatie kunnen vinden over het ongluk met de Avanti


Bij de ontploffing van de Nederlandse tanker Avanti, vrijdag 7 mei bij EC Erdölchemie in Dormagen, is vrijwel zeker ook de vermiste zoon Jeffrey (20) van schipper/eigenaar Mijnie Keizer uit Barendrecht om het leven gekomen. De echtgenote van de schipper ligt nog met ernstige brandwonden in coma in het ziekenhuis. Twee opvarenden van de Duitse tanker LRG 23 kwamen meteen al om in de vlammenzee. De oorzaak wordt nog onderzocht, maar die zou ook best buiten het schip gelegen kunnen hebben, meldt Weekblad Schuttevaer twee weken na de ramp in Ooggetuigen verklaren vuur op laadarm EC te hebben gezien.
In het VAART!Forum komt de informatie over de ramp snel op gang, Rhein Zeitung en Rheinische Post berichten uitgebreid online. EC komt met een persbericht en heeft op de eigen site al informatie over de explosieve lading EC Blend 77 voorhanden. In het VAART!Forum wordt een link gelegd naar de eerdere discussie over laden onder stikstof. In Weekblad Schuttevaer brengt Jos Hoffmann een aangrijpend ooggetuigeverslag; verder klinkt in de krant de roep om meer goede vluchtwegen.


Treurige geschiedenis. Daarna kwam al snel de discussie op gang over goede vluchtwegen. Er word weleens gezegd er moeten eerst doden vallen voor er iets gebeurt, dit bewijst het maar weer eens.

Groetjes Teunis.
Kor Heidinga
Berichten: 334
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:51
Locatie: Raalte

Re: Even Apeldoorn bellen ........?

Bericht door Kor Heidinga »

Midden jaren zeventig moesten er brugdelen vervoerd worden van Hoogezand. Alleen ging het niet zo als gepland

Afbeelding

groeten van Kor
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Even Apeldoorn bellen ........?

Bericht door JC »

Ook eens wat gevonden in het archief, maar ik meen dat ik er al eens eerder foto's van op het forum heb zien staan...kan even niet vinden wanneer de aanvaring was (begin jaren 90?)
Echt scherp is het niet, ik dacht dat de coaster SUSANNE heette. De aanvaring vond plaats voor Terneuzen, het wrak ligt hier op de Oostbuitenhaven. Wie weet meer?


Afbeelding

Afbeelding
Roy-

Re: Even Apeldoorn bellen ........?

Bericht door Roy- »

Heeft die "Susanne" niet op een pijpleiding van de DOW gelegen ?.
Ik meen dat de motor, een Caterpillar later in de sleepboot "Seahawk" van Leo Visser gekomen is. Dit moet dan bij Grevestein in Krimpen a.d. Lek gebeurd zijn.
Kan iemand hier misschien uitsluitsel over geven ?.

m.v.g. Roy
Kor Heidinga
Berichten: 334
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:51
Locatie: Raalte

Re: Even Apeldoorn bellen ........?

Bericht door Kor Heidinga »

Harry, ik denk de Schuttevaer.

Afgelopen zondag zag ik in Zwartsluis de Koophandel 1:
Afbeelding
Datum en plaats van gebeurtenis mij niet bekend.

groeten van Kor
Ketelbinkie

Re: Even Apeldoorn bellen ........?

Bericht door Ketelbinkie »

Kor Heidinga schreef:Harry, ik denk de Schuttevaer.

Afgelopen zondag zag ik in Zwartsluis de Koophandel 1:
Afbeelding
Datum en plaats van gebeurtenis mij niet bekend.

groeten van Kor
Hij is in de Waalhaven tegen pier 2 aangevaren. :?: :?:
Plaats reactie