Rijnsleepvaart

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Gast

Bericht door Gast »

De boot in het Cauber vaarwater is de Damco 9. De Damco 10 had een zwarte schoorsteen en het Damco-embleem stond hier op de zijkant van de roef.

Denk dat op de zwaaiboom de fiets en de loods zitten. Deze keer gelukkig geen zware en onhandelbare brommer.

Voor de wacht houdenden bootsman was het minder leuk bij het ochtengloren tot de ontdekking te komen dat de klepel door van kroegentocht terugkerende bemanning uit de scheepsbel was gehaald. Bij het ten anker gaan was het nog altijd "das wunderschöne Glockengeläute" van de boot maar het in de ochtend was het mooi meegnomen als je "das verdammte Geklingel und Geklangel" een ½ uurtje kon uitstellen.
greetje uit de polder

Bericht door greetje uit de polder »

dat het een zwaaiboom was had ik al wel door..........
zelf ken ik dat gegeven niet uit mijn jeugd
uit welk jaar is deze foto dan????

grt greetje
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ik denk dat de foto's eind jaren vijftig, begin jaren zestig gemaakt zijn Jelly. Komen uit een diaserie welke op scholen werden vertoond en van kommentaar werden voorzien door de schoolradio.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
greetje uit de polder

Bericht door greetje uit de polder »

? :shock: jelly?????
ik dacht toch echt dat ik greetje was.............!!! :lol:
elstoplo
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 apr 2005 16:14
Locatie: Santpoort

Vervolg rijnsleepvaart

Bericht door elstoplo »

Greetje

Men noemde dit geen zwaaiboom maar een "zwierboom". Vrijwel alle schepen waren hiermee uitgerust.
Het ging ook wel eens fout hoor om de wal te bereiken. Ik zelf ben wel eens in het water gevallen met een goede afloop.

Elstoplo.
greetje uit de polder

Bericht door greetje uit de polder »

ik herinner me die zwierboom niet.........
wij gingen met de roeiboot aan wal.........
Afbeelding

met soms de jongste "skipper" aan boord van de damco 100!
en dan inderdaad....
[/img]
greetje uit de polder

Bericht door greetje uit de polder »

stappen aan wal........
of gewoon aan boord.............
Afbeelding

foto van ijn jongste broertje en de laatste van mijn oudste broer........
met een van de... van de weijde's.......leden van de damco-familie dus!

grt greetje
elstoplo
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 apr 2005 16:14
Locatie: Santpoort

Vervolg ri9jnsleepvaart

Bericht door elstoplo »

Hoe romantisch was het niet als de sleep in de winter in de vroege ochtend het anker lichtte en de bemanning op de sleepboot angstvallig wachtte totdat de lantaarns omhoog werden gehesen!
Dat was het sein waarop alle ankers in de kluis waren gedraaid en de telegraaf op volle kracht vooruit kon worden gezet.

Was altijd wel een mooi moment, vervolgens luidde de bel "God zij met ons"

Bij het ten anker komen in de avond zag je dezelfde lantaarns op halfstok gaan ten teken dat de ankers hielden en het bier op tafel kon!
Bij daglicht gebeurde hetzelfde met de vlaggen.

Elstoplo.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Hallo Gup

Jelly is drilpudding, ik heb het even teruggelezen, zal het in 't vervolg op G.U.P. houden,

groet Wrijfhout
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
eefh
Berichten: 353
Lid geworden op: 31 dec 2004 09:57
Locatie: maassluis

rijnvaart

Bericht door eefh »

Hallo Elstoplo,
Wat een aardig onderwerp is dit,ik heb omstreeks 1957 op de binnenvaart gezeten,reederij Koppe (stroombootjes) Blauwe Ster (amsterdam-Rotterdam) later naar het opleidingschip Batavier van de NRV in Rotterdam,brienenoord,toen naar de gelfrat ,een rein-herne schip en wat later op de Mitropa en de Meeuw 1,jammer genoeg zijn daar nergens meer foto,s of documentatie meer van,wel heb ik van de batavier foto,s.
dus dat wat je beschreef van de vlag heen en weer halen en het toplicht
kwam me bekend voor ,ook was het toen sport om met de strangendreg of brettelhaak de sleepdraden binnen te krijgen,wel heb ik het als negatief ervaren dat sommige vrouwen van schippers niet zulke vriendelijke mensen waren(mischien een leuk onderwerp de kapitein en de kapiteinse)moest veel wasjes draaien met de handwasketel met een pompstang er op,verder als ik terugkijk toch wel leuk en leerzaam geweest,hoop nog veel te zien in dit onderwerp
groeten
Eef Hendriks
luctor et abortus(ik worstel en drijf af)
Plaats reactie