De Maas en zijrivieren, vroeger en nu

Alles over binnenscheepvaart
ouzovd

Re: De Maas, vroeger en nu.

Bericht door ouzovd »

wrijhout schreef:Voor mij hebben ze een bijna emotionele waarde want ik herinner het mij als de dag van gisteren. Dat kwam omdat het voor mij iets heel bijzonders was. Wanneer kwam je als Gronings stadsjochie nou in contact met douaniers; nooit. Je kwam toch zelden over de grens... En dan dat Belgisch geld, dat zag er heel anders uit dan dubbeltjes en stuivers. En zo vliegt de ene herinnering na de ander voorbij, 'toen was geluk heel gewoon'... Jammer dat Jaap Kooimans met pensioen gaat dit jaar :lol:

gr. Harry
Ik kan me er nog vaag wat van herinneren. Het was in 1954 denk ik(ik was toen 6). Ik weet nog wel, dat we me met oud papier onderweg waren van Amsterdam naar Laneuveville en we lagen daar voor hoog water of zoiets. Het kan ook bij de sluis van St. Pieter geweest zijn. Toen moest ik met een buurjongen die even oud was als ik naar school, want we deden in die tijd ligplaatsonderwijs. Wij gingen de eerste morgen braaf naar school en gingen in dezelfde klas zitten. Bij het speelkwartier moesten we alle twee bij het hoofd komen. En moesten we een kruisteken en een weesgegroet bidden. De andere jongen was niet katholiek, dus moesten we na het speelwartier allebei in een andere klas. Een voor de katholieken en de andere voor de ongelovigen. Wij zijn dus na de middag niet meer terug gegaan, want we konden die lui amper verstaan. Ik kom van origine uit Brabant en hij kwam ergens van de Zuid-Hollandse eilanden. We hebben daar wel meer als een week gelegen, maar naar school zijn we niet meer geweest. We maakten onze lessen wel aan boord en lieten het dan nakijken als we weer in een streek waren waar we de mensen konden verstaan en geen onderscheid maakten in geloof.

Frans
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De Maas, vroeger en nu.

Bericht door Kees Keijzer »

Even dit topic weer nar boven halen;
Hieronder een bladzijde uit mijn logboek van 1966, waar in je ziet hoe druk het op de Maas kon wezen voor dat de nieuwe sluizen klaar waren;
Afbeelding
Zo als je kunt lezen waren we die maandag in Dongen aan het Wilhelminakanaal aan gekomen met een lading
looistof, een grondstof uit Zuid-Amerika, wat in die regio, de Langstraat, gebruikt werd voor de schoenindustrie aldaar. Dinsdag gaan lossen en leeg, die dag had mijn vader een reis grind aangenomen van de Hoop in Terneuzen via bevrachter Provoost voor een nog nader te bepalen losplaats. dus die dag nog naar Tilburg gevaren, de andere dag, het zal op de Zuid-Willemsvaart bij de kleine sluizen 9 en 11 wel druk geweest zijn want we kwamen niet verder dan de Half Twaalfse brug, tussen sluis 11 en twaalf. Dus zoals je ziet,donderdag om 15.00u aan de molen Noord-Holland in Maasbracht, de andere dag om 14.00u geladen en die avond en dat is toch wel vlug, want je moest over Linne en Roermond want het Lateraal Kanaal was er nog niet, maar het venijn zat, zoals meestal in de staart; Om 20.30 in Afferden ten anker, 160 schepen voor bij sluis Sambeek. De andere dag, zaterdagavond de laatste schutting af, dus om 24.00u beneden Sambeek en om, dus zondag 01.00 vast op de palen voor keersluis Heumen, die in die tijd van die oude brug die aan de Maaszijde over de sluis lag ging de sluis 's nachts dicht. Inmiddels was de bestemming bekent en moesten we in het Haringvliet in Rotterdam lossen die die zondag middag waren we daar.
Zo even een stukje dagboek over een reisje grind van de Maas 43 jaar geleden.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: De Maas, vroeger en nu.

Bericht door Jan Kroes »

Kees Keijzer schreef:Inmiddels was de bestemming bekent en moesten we in het Haringvliet in Rotterdam lossen....
Bij Befaro neem ik aan. Met cement moesten wij altijd bellen naar welke bestemming we moesten.

Haringvliet, Waalhaven pier 4, Krimpen, Botlek of Spaanse Polder (Alblashaven).
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De Maas, vroeger en nu.

Bericht door Kees Keijzer »

Meestal was het voor ons met dat vlakke schip Roosendaal, daar konden we afgeladen naar toe, je mocht daar 1.95 m. varen, wij gingen op de ijk 1.99 m., dus voor op de steven lagen we 2.05 diep, want een paar overtonnen moest kunnen en dat voor Fl. 4.50 per ton, over slechte tijden gesproken !
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: De Maas, vroeger en nu.

Bericht door Jan Kroes »

Afbeelding

Maastricht op 'n ansicht uit 1956. Aan het park de schepen die op de beurs lagen.
Botje
Berichten: 130
Lid geworden op: 15 feb 2009 14:41
Locatie: Roosendaal

Re: De Maas, vroeger en nu.

Bericht door Botje »

Maastricht op 'n ansicht uit 1956. Aan het park de schepen die op de beurs lagen.[/quote]

Hallo,
Mooie ansichtkaart Jan, Ik herinner me dat het een heel stuk drukker was daar, soms lagen ze daar 5 a 7 breed.
Ik herinner me ook dat er om het stadspark een hek stond , dat ging om 9 uur s'avonds dicht.
Er liep dan een parkwacht met een bel door het park om iedereen te waarschuwen dat het park dicht ging. Toen was het park privé bezit. Om bij de ligplaatsen te komen was er aan de noordkant van het park, langs de Jeker een pad dat uitkwam bij het lage klapbruggetje en aan de zuidkant was er een pad dat op de blekerij uitkwam.
In het park was ook een openlucht dansing, in de zomer bij mooi weer was de muziek aanboord heel goed te horen.

Later is dat hek verwijdert en was het park vrij toegankelijk, alleen mocht je na 9 uur s'avonds beneden de 18 jaar niet zonder begeleiding in het park verblijven. Ondanks dat hebben we daar veel plezier beleefd.
Gr. Kees
Drink geen vermout, als je vermoed, dat je ver moet.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De Maas, vroeger en nu.

Bericht door Kees Keijzer »

Op deze foto liggen ze beneden de bruggen in Maastricht ook erg breed, maar dat had een reden;
Afbeelding
De blokkade tijdens de acties van 1975.Op de rij net boven het bunkerschip , de tweede van buitenaf; De "Ropeja" waar mijn oom Maarten op voer in die tijd.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Botje
Berichten: 130
Lid geworden op: 15 feb 2009 14:41
Locatie: Roosendaal

Re: De Maas, vroeger en nu.

Bericht door Botje »

De foto van Harry is waarschijnlijk uit de jaren 60, want volgens mij staan er auto's in de zuidwillemsvaart en het bruggetje bij het stadspark is ook niet te zien. Dan moet je je voorstellen dat we enkele jaren eerder (voor 1960) in dat stukje kanaal nog gevaren hebben.
Gr. Kees
Drink geen vermout, als je vermoed, dat je ver moet.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: De Maas, vroeger en nu.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Nadat ik dit kaartje op de kop had getikt moest ik toch wel even Googelen waar Beegden ligt.
Ik vermoed dat hier de oude sluis van Linne te zien is, maar ik ken Linne niet anders dan dat daar een stuw zonder sluis ligt.
Nu zie ik naast de sluis van Heel in het Lateraal kanaal, iets verder naar het oosten nog een oude sluis liggen in een bochtafsnijding van de Maas, richting Roermond. Zijn mijn veronderstelling goed of zit ik er helemaal naast?


gr. Harry

PS

deze kaart werd in 1943 door P. van Gils aan zijn ouders in Geertruidenberg geschreven.
Hij meldt dat hij met drie schepen onderweg is naar Tilburg en dat de schippers op donderdag niet willen varen.
Daar is niets aan te doen, schrijft hij, want het staat op hun sleepbriefje. Ik veronderstel dat het om Hemelvaartsdag gaat...
Uit het schrijven is op te maken dat van Gils lang op een sleepje heeft moeten wachten.

Om welke boot zou het gaan vraag ik mij dan weer af.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: De Maas, vroeger en nu.

Bericht door Jan Kroes »

Met de sluis zit je helemaal goed Harry. Hoe ze op het idee komen om dat Beegden te noemen weet ik ook niet.
De nieuwe sluizen liggen in Heel, de oude viel onder Linne.
De brug op de foto is vervangen door een vaste over het benedenhoofd. Sluis wordt nog veel gebruikt door pleziervaart.
Bij ene P. van Gils denk ik gelijk aan Piet met de Mon Desir.
Z'n bijnaam was Pietje Surrogaat, iets uit de oorlog met surrrogaatkoffie e.d.
Het boek van Martin van de Geer, blz. 166.
Plaats reactie