Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: WIE WEET ....

Bericht door mastodont »

volgens mij is het vaar gedrag goed
tenminste bij mij wel
het rendement zonder tunnel is optimaal te noemen
dit blijkt ook wel uit het feit dat je vroeger bij veel spitsen de tunnel af kon bouten
dat deden we vlak voor het laden
de aanstroom van het water naar de schroef is dan optimaal
het nadeel van geen tunnel is dat je met manoevreren geen maximale druk op je roer krijgt ,vooral als het schip leeg is
dus als de kont even snel af of bij moet ,dan doet hij weinig
de snelheid zal langzamer hand toe nemen als je roer(en) recht liggen ,hoe meer gang
hoe meer rendement
sterker nog ,we hebben al eens bij een buurman zonder tunnel ,(met het schip leeg) zijn steekend gepakt en er aan getrokken (bochten)
hij draaide ongeveer 1200 toeren vooruit
we trokken het schip zo achteruit
gr
leo
careljan
Berichten: 87
Lid geworden op: 02 jan 2009 14:33

Re: WIE WEET ....

Bericht door careljan »

Op onze Johanna (beurtmotor van 23,95 x 3,90, diepgang plm 1,20) heb ik de eerste jaren zonder tunnel gevaren. Ging prima, maar achteruit was het een ramp, dan ging ze 45 graden bakboord weg. Een scheepslengte achteruit was vrijwel onmogelijk. 3 jaar geleden is er een halve tunnel boven de schroef gekomen. Vooruit gaat ze nu iets sneller (ongeveer 1 km/h, 14 in paats van 13). Achteruit is het een wereld van verschil. Ik kan rustig een stuk achteruit varen, en bij het rondgaan vlak voor mijn aanlegplaats moet ik nu ook achteruit roer geven. Voor de tunnel was het hard stuurboord geven, en als ik dwars in het kanaal lag volaan achteruit. Dan werd de kont weggetrokken, en kon ik vooruit zo voor de palen komen. Toe ik dat de eerste keer met tunnel deed lag ik na het achteruit slaan bijna weer op uitgangspositie terug. Ze luistert nu achteruit ook naar het roer, en vroeger helemaal niet.

groet, CJ
If you think education is expensive, try ignorance (Derek Bok)
Grijze Muis

Re: WIE WEET ....

Bericht door Grijze Muis »

Hartelijk dank voor de reacties,

Kees
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: WIE WEET ....

Bericht door Wrijfhout »

Wie heeft ervaring met prepaid mobiel internet. Als forum-verslaafde wil ik 's zomers op mijn bootje ook graag mee blijven kijken wat er zoal aan nieuws is. Een paar jaar geleden kon je nog wel eens meeliften op een onbeveiligd netwerkje maar dat lukt nu nog maar zelden. Een abonnement afsluiten heb ik eigenlijk geen zin in want buiten de zomermaanden om heb ik mijn vaste aansluiting. Voor digitale tv aan boord betaal ik ook al het hele jaar en gebruik hem eigenlijk maar een paar maanden.

Is er iemand die een suggestie heeft voor een prepaid abonnement?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: WIE WEET ....

Bericht door maarpol »

Hallo Harry.

Ik kocht een paar maanden geleeden en G3 Modum voor myn Laptop , dit werkt uitstekend als er dekking is. Dat kan je gemakkelyk uit vinden door op de Websites van de leverandeur van dit G3 modem te gaan . Die laaten zien waar er dekking is voor een G3 modum.
Maar als er geen dekking is werkt dit precies eender als in het begin van het Internet , dan is het precies als een ouderwets anoloog modum . Ik weet niet wat de pryzen zyn in Holland maar hier betaal ik 10 Euro per maand en dan is het van s avonds 5 uur tot de andere morgen 0700 gratis. Over dag moet ik er voor betalen maar gebruikt het alleen als ik op myn andre stekkie zit.
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Loek-44
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:54
Locatie: Alcoutim

Re: Wie weet...

Bericht door Loek-44 »

Hallo allemaal ;

Ik kreeg laatst een vraag van mijn zoon of ik de Sawa rivier kende , nee dus , maar dat zegt niets natuurlijk .
Nu zou ik wel eens willen weten ,of iemand van u daar ooit wel eens heeft gevaren of die rivier kent .
Hij is langer dan de Rijn en beter bevaarbaar en is een zij rivier van de Donau .
Groet Loek
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet...

Bericht door Gert Schouwstra »

De Sava is een zijrivier van de Donau. Hij is 995 km lang en ontspringt in de Alpen op de Slovenisch-Italiaanse grens.
Via Zagreb komt hij in Belgrado uit in de Donau. Er is in de bovenloop veel verval en daardoor wordt er veel elekriciteit gewonnen. In de Sava zitten hele diepe stukken, soms meer dan 25 meter diep. Maar vergis je niet, ook de Rijn kent diepe stukken, bijvoorbeeld in het gebergte.
Afbeelding
De eerste 600 kilometer zijn bevaarbaar tot aan Sisak.
Kleinere schepen kunnen dan nog zo'n 100 kilometer doorvaren naar Zagreb en er zijn voor dat riviergedeelte ook baggerplannen. (Vrij naar Wikipedia). De meest vergaande ideeën zijn om de Sava met een kanaal door te trekken naar Italië, naar de Po-delta. Mischien varen we ooit nog eens van Rotterdam naar Milaan of zo.

Afbeelding
Rivier Sava in Zagreb. De afvoer bij Zagreb is gemiddeld 255 m3/sec
Afbeelding
Rivier Sava in Belgrado. De afvoer is hier Belgrado is opgelopen tot 1725 m3/sec.
Vergelijk dit met de Rijn, die heeft normaal een gemiddelde afvoer van 2000 m3/sec.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Loek-44
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:54
Locatie: Alcoutim

Re: Wie weet...

Bericht door Loek-44 »

Gert ;
Bedankt voor de informatie , ik zie nu ook dat het niet Sawa is maar Sava .
Groet ,Loek .
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Wie weet...

Bericht door Fluks »

Hier nog wat rivieren in Bosnië en Kroatië.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groeten,Arie.
Groeten,Arie.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Wie weet...

Bericht door Fluks »

Hier nog een foto uit 1979 van de Sava in Beograd met een ex Beyca-tanker.
Afbeelding
Groet,Arie
Groeten,Arie.
Plaats reactie