Koenigsfeld

Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Koenigsfeld

Bericht door Westeind »

Ik denk dat deze hier ook wel kan :roll:
Afbeelding
Met een wel heel dubieuze duwsteven :(
Afbeelding

gr Bram
vaar om te leven (niet andersom)
reijmloop
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:17
Locatie: Ravenstein
Contacteer:

Re: Koenigsfeld

Bericht door reijmloop »

Helaas Bram,
De Anna Valentina is in 1957 gebouwd als Honingen voor van Nievelt Goudriaan (RRB)
Het type schepen van Koeningsfeld lijkt er veel op maar zijn iets vlotter hebben een andere achteropbouw
De ex jenny-z was een Koeningsfeld en het grappige was dat de serie van koeningsfeld harder liep dan de RRB schepen.
ZE komen wel allemaal van dezelfde werf vandaar dat er kans op verwarring bestaat.

Groeten
Jan
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Koenigsfeld

Bericht door Kees Keijzer »

Bram;
Dit was een R.R B. er, die had ook vier of vijf van die schepen, Honingen , Kralingen , Millingen, Harlingen, Vlissingen. Waren ook bij Worst gebouwd net als die Koenigsfelders .maar ze hadden geen verhoogt voor en achterdek.Waren denk ik 25 cm dieper als de Koenigsfelders.
Die R. R. B., Rotterdams Rijnvaart Bedrijf was een dochteronderneming van Van Nieveld, Goudriaan en Co een zeerederij.
Zelf heb ik vier jaar op de "Lemna" van Zwaans en v.d. Heuvel in Dordrecht gevaren, een bitumentanker met losse tanks er in, de ex Millingen.
Hier een foto van het schip in het Groningerland;
Afbeelding
Gr, Kees.
p.s. We hadden gisteren een mooie dag, het weer werkte dan ook goed mee.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
pschroth
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jul 2007 11:36
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

Re: Koenigsfeld

Bericht door pschroth »

Hallo medeforummers,


Mijn vader en oom hebben bijna hun hele werkzame leven bij de rederij koenigsfeld doorgebracht. Zelf heb ik er ook een aantal jaren gewerkt. Het langst bij mijn vader aan boord op de Helvetia. (van 1966 - 1972) Omdat er vrij weinig bekend is van Koenigsfeld en er volgens mij best wel geinteresseerden zijn heb ik een klein beginnetje gemaakt om een aantal foto's op internet te zetten. Het meeste is uit de oude doos. Zwart wit dus. Ik heb zelf ook nog een aantal dia's en die zal ik bij gelegenheid ook eens inscannen en de mooiste ook uploaden.

https://picasaweb.google.com/philip.schroth/Koenigsfeld#

is de link om ze te bekijken. Ik hoor wel als er vragen zijn.

gr,

Philip
ronnie
Berichten: 189
Lid geworden op: 19 feb 2005 15:30
Locatie: Cuijk

Re: Koenigsfeld

Bericht door ronnie »

Zijn dat later geen Hanielers geworden?

Bij de Beijer hadden we ook een oud Koenigsfelder kapitein, zijn achternaam was Bonnes

Gr Ronnie
pschroth
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jul 2007 11:36
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

Re: Koenigsfeld

Bericht door pschroth »

Klopt bij Koenigsfeld zaten twee Bonnessen. Een voer in begin 70 er jaren op de Lombardia dacht ik en de andere op de Westfalia. Als het goed is heb ik daar ook nog wel ergens een foto van. Zal die tzt wel bij de andere zetten.

Philip
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Koenigsfeld

Bericht door Jan van der Doe »

In de jaren eind '50 en begin '60 stonden er op de werf van Schram in Papendrecht drie scheepsroefen, waar het gezin van het schip waar aan gewerkt werd kon gaan wonen. Ze hadden de kleur van Koenigsfeld, en mij werd verteld, dat ze van de stoomboten waren gekomen toen die zijn gemotoriseerd. Mijn vrouw en ik hebben er daar o.a. ingewoond.
Wie weet van welke schepen deze afkomstig waren.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
pschroth
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jul 2007 11:36
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

Re: Koenigsfeld

Bericht door pschroth »

Hoi Jan,

In mijn jonge jaren (1951-1959) voeren mijn ouders op de Palatia. Die was in 1951 of 52 omgebouwd naar motor en mijn vader zei wel eens dat bij schram de oude roef stond. Voordat hij op de omgebouwde Palatia ging voer hij op de Borussia en die is volgens mij ook daar omgebouwd. Zou het eens op moeten zoeken.

Philip
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Koenigsfeld

Bericht door Jan van der Doe »

Philip,

Dank voor je antwoord.
Weer wat wijzer geworden. Misschien komen de foto's van de schepen nog onder stoom ook wel boven water.
Ik weet nog, dat het grote woningen waren met twee slaapkamers en je kon er prima in huizen.
Naast ons woonde een gezin met twee kinderen, een schipper van Oosterwijk.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
pschroth
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jul 2007 11:36
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

Re: Koenigsfeld

Bericht door pschroth »

Hoi Jan,

bedankt voor je antwoord. Ik heb de nodige foto's van die schepen onder stoom. Er staan er al een paar onder deze link.

https://picasaweb.google.com/philip.schroth/Koenigsfeld#

Als ik wat tijd over heb doe ik er weer een paar inscannen en erbij zetten, dus kijk af en toe of er wat nieuws is.

gr,

Philip
Plaats reactie