Gespot in en rond Overijsel en Drenthe

Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Gespot in en rond Overijsel en Drenthe

Bericht door Wrijfhout »

Vanmiddag een kleine stremming gehad bij de brug van Vollenhove, dat was niet erg want er was genoeg te zien. Bij de beroemde werf van Royal Huisman was men bezig de Juliet naar buiten te rijden en op een ponton te plaatsen. Een mooie klus voor Hebo Marine uit Zwartsluis.
Hierbij een paar foto's,

gr. Harry

Afbeelding
Dubbel rood, dus we hoeven ons niet haasten...

Afbeelding
Masten en verstaging liggen op de achterste bak en het schip zal op de voorste worden gereden...

Afbeelding
't Is dat zeilen niet mijn hobby is anders had ik wel willen ruilen :lol:

Afbeelding
Toen was het schafttijd, de brug werd bediend en wij mochten verder...

Afbeelding
Ik vermoed dat het schip naar Harlingen wordt gebracht om op te tuigen.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Gespot in en rond Overijsel en Drenthe

Bericht door Wrijfhout »

Vrijdag en zaterdag bood de haven in Zwartsluis voor de oude kolk een vrolijke aanblik.
Afbeelding

Afbeelding
Een oude traditie in ere gehouden...

Afbeelding
Op zaterdagavond zijn de vlaggen weg, maar de 'opdracht' van Eros bleef staan...

Afbeelding
De stuurhut is nog niet gebruiksgereed...

Afbeelding
Eerst een B.B.Q.-tje op het achterdek.
Ronald en Linda gefeliciteerd!

Afbeelding
Erg rustig in Zwartsluis, de Elsina onderweg naar Hasselt...

Afbeelding

Afbeelding
Vanmiddag kwam de lege Destinatie langs...

Afbeelding
Die zocht eerst een stekkie aan de Havendijk...

Afbeelding
Om het parkeerdek leeg te maken, en ging daarna naar binnen.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Gespot in en rond Overijsel en Drenthe

Bericht door Wrijfhout »

Dit koppel had ik nog niet eerder gezien, toen we vorige week van Kampen via Schokkerhaven en Ramspol voeren kwam ik ze tegen op het Zwartemeer bij de lichtopstand, de Linge en de Giessen.

gr. Harry

Afbeelding
Eerst dacht ik vanuit de verte dat het oplopen niet erg lukken wilde, maar dat zat een beetje anders in elkaar zag ik later. Voor ons uit ging de Lastage uit Harlingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Danny

Re: Gespot in en rond Overijsel en Drenthe

Bericht door Danny »

Koppelverband Giessen / Linge

kan op deze manier de polder nog in
Regelmatige klant bij ons op de Oranjesluizen
zoetwatermatroos
Berichten: 803
Lid geworden op: 04 aug 2008 22:34
Locatie: Loon op zand

Re: Gespot in en rond Overijsel en Drenthe

Bericht door zoetwatermatroos »

Lingen en giessen voer voorheen ook veel zoniet vast naar de lingen daar werdt de boel ontkoppeld en ieder ging naar z'n eigen losplek.
Schipper MTS Vosta
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Gespot in en rond Overijsel en Drenthe

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Terug van Zwolle, de Gersom van Van Tooren, de vroegere Poolster.
Toch wel even wat anders dan de schitterende luxemotor die hij eerst had :( :?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Gespot in en rond Overijsel en Drenthe

Bericht door Kees Keijzer »

Harry;
En toch is dit in zijn soort best een mooi schip en heeft jaren een goede baas gehad Henk Pasveer.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Gespot in en rond Overijsel en Drenthe

Bericht door Wrijfhout »

Je hoort mij niet zeggen dat het geen mooi schip is Kees,alleen vond ik hem als Poolster net nog even mooier :wink:

Afbeelding

Afbeelding
Deze Impresa kwamen we zondagmorgen tegen, ook mooi maar wel anders...

Afbeelding
"Heen en weer, heen en weer..." zong drs. P. Ik probeer altijd een stukje herkenbare omgeving mee te fotograferen en focus me niet alleen op het schip. Dit moet makkelijk te raden zijn, een weggevertje: 'Als het veer van Genemuiden...' zingen op de wijze van De Klok van Arnemuiden... Ben er nog niet uit wat moet gaan volgen. Heb er wel de tijd voor om over na te denken. Net als wij in Zwartsluis liggen moeten ze zo nodig de balgstuw in Ramspol controleren... :x

Afbeelding
Maar we liggen mooi, en goed bevlagd...

Afbeelding
en de havengeiten af en toe een pluk gras brengt de nodige afleiding...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Re: Gespot in en rond Overijsel en Drenthe

Bericht door Brittelhaak »

Enschede vanmiddag.

Afbeelding

Afbeelding

Groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Gespot in en rond Overijsel en Drenthe

Bericht door Wrijfhout »

Afgelopen donderdag zijn we vanaf de Paradijssluis in Meppel richting huis gevaren. Altijd een leuk tochtje vind ik zelf.
's Middags kwamen voor voor de Veenesluis en zagen van verre al dubbel rood. De sluiswachter kwam ons tegemoet lopen om te vragen of we geen lawaai wilden maken want er werden filmopnames gemaakt door RTV Drente.
Afbeelding
In de sluis lag de Wilnisseraak Vriendschap, gebouwd in 1897. Het schip zou van hier door een paard worden gejaagd.

Afbeelding
Het schippersechtpaar Gerard en Maartje Meijer werd uitgebreid bevraagd over het oude ambacht van zeilschipper.

Afbeelding
Aan boord werd de jaaglijn klaargemaakt en even verderop spande Auke Willems zijn paard in.
Dat had er duidelijk zin. Het paard heeft inmiddels zo vaak getrokken dat het alleen nog voor dit jaagwerk geschikt is.

Afbeelding
"Vort peerd..."

Afbeelding
Langzaam schuift de Wilnisser aak uit de sluis...

Afbeelding
Er stond een lekker briesje recht van voren, al suggereren de rokken van het schipperske anders, dan kan er natuurlijk niet worden gezeild.

Afbeelding
Afijn, de stremming was voorbij en de sluis werd snel leeg omgeschut zodat wij ook verder konden.
De sluizen op de Smildervaart worden nog niet electrisch bedient, op de rinketten na. Dan wil je wel even helpen bij het openen van de deuren, zoals hier op de Uffeltersluis.

Afbeelding
Als snel hadden we de filmploeg ingehaald, die liep zo'n 3 à 4 kilometer. Wij werden vriendelijk verzocht er achter te blijven.
Dat duurde nogal even en ik stond met kromme tenen mij af te vragen waarom die cameraman niet vroeg of hij even bij ons aan boord mocht om een paar mooie 'shotjes' te maken. Toen ik dacht dat ze klaar waren ben ik dichterbij gekomen en hebben we ze aangeboden over te stappen voor wat andere plaatjes.

Afbeelding
Dat vonden ze een goed idee en wij namen de cameraman over. We lieten ons eerst even achteruit zakken en daarna wilde ik er voorzichtig voorbij maar dat had het schipperske liever niet. Ik denk dat ze bang was dat het spul uit het roer zou lopen en het paard misschien in de vaart getrokken zou worden... Maar ja ik had er ook al naast gelegen en wat als ik toen vooruit was gegaan. Nu hebben ze alleen de kont van het paard maar op de film :?

Maar wij hebben er toch een leuke middag aan beleefd.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie