Laden en lossen

Alles over binnenscheepvaart
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Laden en Lossen

Bericht door Jan van der Doe »

Ik denk, dat er in Woerden gezwaaid wordt voor het lossen in de voormalige haven waar de Singel en de Oude Rijn samenkomen.
(Heb daar als kind veel gezworven als wij er waren. Mijn vaders familie woonde daar. Hij is er ook geboren)
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: Laden en Lossen

Bericht door hydra »

In Woerden word inderdaad gezwaaid in de singel. Op de foto dezelfde nooit gedacht 2.
Maar mijn vraag betrof eigenlijk de hollandse ijssel bij Hekendorp.

Afbeelding

gr. marco
recht zo die gaat
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Re: Laden en Lossen

Bericht door Evert CadIJ »

In Oudewater kun je met een spits wel zwaaien.
Daar is een klein haventje waar je de kop in kan steken.

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: Laden en Lossen

Bericht door hydra »

Ja, inderdaad Evert nou weet ik het weer.

marco
recht zo die gaat
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Laden en Lossen

Bericht door Fluks »

Afbeelding
Erts lossen uit het KV Loetschental/Rhonetal uit Bleckede te Richemont.
Groeten,Arie.
Groeten,Arie.
jando
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 jan 2009 15:29

Re: Laden en Lossen

Bericht door jando »

de Floris ligt stookolie te laden bij Nustar Terminals in Amsterdam

Afbeelding
jando
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 jan 2009 15:29

Re: Laden en Lossen

Bericht door jando »

In Rotterdam hebben we de Samskip Express van 500 ton stookolie voorzien .Daarna de Imke volgegooid en het restant in de Voorst en terug naar Amsterdam

Afbeelding
jando
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 jan 2009 15:29

Re: Laden en Lossen

Bericht door jando »

Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Laden en Lossen

Bericht door Kees Keijzer »

Afgelopen maandag hebben we in Wanze, net boven Hoey, ethanol liggen laden voor Herentals en Gent, er staat daar net boven die grote brug een hele nieuwe fabriek, Bio Wanze, die van graan ethanol maakt een soort alcohol, die weer als toevoeging voor benzine wordt gebruikt,. Zelf vind ik het zonde van die tarwe omdat er elders in de wereld nog altijd honger wordt geleden en zo de grondstofprijzen stijgen, door het voor die dingen te gebruiken, maar dat gaat boven onze pet zullen we maar denken.
Hier liggen we te laden en voor de kop lost een schip tarwe;
Afbeelding
Hier een opslagtank van het bedrijf met het logo;
Afbeelding
En hier een foto van de vorige keer dat we er geladen hebben;
Afbeelding
Het bedrijf achter de kont is de suikerfabriek van Wanze, daar net boven staat het oude kiepsteiger van Bas Oha waar steentjes geladen werden, verder hogeraan buiten beeld is de veevoederfabriek van Java-Seilles
Hier een Google Earth opname van de omgeving;
Afbeelding
Zo, dit topic is ook weer op gehaald.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Laden en Lossen

Bericht door Tim76 »

Afbeelding

(Ik heb even je foto van het 'Waar is dit'-topic gejat voor nog een verhaal, Kees...)

Bij het zien van deze foto komen de koude rillingen weer bovendrijven.

We hadden bij Swarttouw fosfaat geladen, volle bak, zowat 800 ton. De reis verliep (in tegenstelling tot wat reizen eerder, toen de den zomaar vanuit het niets naar binnen vouwde) voorspoedig, en na melden konden we in mijn herinnenring ook vrij snel onder de kraan.

Ik memoreerde al dat de kraanmachinist geen punten scoorde bij de schippers en er een sport van maakte hoeveel deuken hij nu weer in de stalen vloer kon krijgen. Toen er nog azobé in lag, konden we na elke reis fosfaat weer strippen lassen en/of nieuwe planken erin leggen. Een klapje meer of minder maakte daar dus niks uit. Tot een wel erg harde klap, en geschreeuw er achteraan. Blijkt die grijperaar een heel gebint (stalen pijp) uit de kommen te hebben gegooid, en daar stond precies een bijscheppend mannetje onder. Nou, commotie alom, iedereen van de fabriek kwam kijken, een piewie-tatu-autootje van de bedrijfshulpverlening erbij, en een brancard het ruim in. Mannetje erop vast geknoopt, twee ladders tegen de schuine afloop van fosfaat, en proberen naar boven te krijgen. Nadat de kerel een keer of drie de buikdenning wel heel snel op zich af zag komen, was hij toch boven en werd hij afgevoerd.

En toen begon de heisa... De pijp was niet geborgd, en hoe die schipper het wel in zijn hoofd haalde om zoiets te laten. Verzekeringsexpert erbij, gelukkig iemand die rad Frans én Nederlands sprak, want Frans kende ik wel een beetje, maar niet voldoende om de rappe tong van menig Waal te kunnen volgen. Uiteindelijk werd een schikking getroffen, wat krabbels gezet en konden we verder. Dat dit enige uren in beslag nam, moge duidelijk zijn.

Naderhand, na veel uitzoek- en puzzelwerk, bleek alles in scène te zijn gezet. Ofwel: de kraandrijver had bewust die pijp uit de kommen gelicht en dat mannetje deed net of hij eronder stond. En dat alles in het kader van een oefening, waarbij Prayon niet voor de kosten op wenste te draaien. Een naderhand ingediende schadeclaim kwam op niets uit.

Later werd Engis nogmaals het toneel voor veel schrik en ellende, toen firma Voets met een bootje met 300 pk Stork erin even een duwbak met 2000 ton calquaire rond zou gooien tijdens vloedregime. Hij prikte 'm zo in de zij. Gelukkig waren we leeg, maar het schip was wel zo krom als een banaan geworden en eigenlijk total-loss. Het heeft 3 maanden Bocxe in Delft gekost om 4,5 meter zij, 9 meter kimmen en gangboord en 4 nieuwe raamspanten te zetten...

't Is niet alles goud wat er blinkt... :(

Groeten van Tim
Plaats reactie