Mevr. A. Steenbergen-Smit zond mij een serie foto's van kustvaarders e.d., waar haar vader en haar opa op gevaren hebben.
Deze van de Veritas passen mooi bij dit topic.
In Lübeck.
In Travemünde.
In de zuidelijke Oostzee 1957 om 's morgens 4 uur.
In Zweden, Trolhättankanaal?
Oude haven foto's, ansichtkaarten, papieren e.d.
Re: Oude haven foto's, ansichtkaarten, papieren e.d.
Helena op zee.
Jakob Oorburg.
Foto's: collectie A. Steenbergen-Smit.
Re: Oude haven foto's, ansichtkaarten, papieren e.d.
Nog twee foto's uit de "schoenendoos", de Westerhorn van 1946.
Foto's: collectie A. Steenbergen-Smit.
Foto's: collectie A. Steenbergen-Smit.
Re: Oude haven foto's, ansichtkaarten, papieren e.d.
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: Oude haven foto's, ansichtkaarten, papieren e.d.
Mooie foto van de Johan van OldenbarneveltDouwe schreef:Poststempel 1963
In maart van datzelfde jaar 1963 werd ze verkocht naar Griekenland en herdoopt in LAKONIA, maar een lang leven onder die naam was haar toen niet meer beschoren.
Op 22 december 1963 raakte ze op de Atlantische Oceaan in brand. Ze is nog brandend en wel richting Gibraltar gesleept, maar zonk een week later, op 29 december 1963 op 36 N en 10 W, dat is grofweg 250 mijl bewesten Gibraltar.
Ze was in augustus 1929 van stapel gelopen als bouwnummer 194 van wat toen nog de Nederlandse Scheepsbouw Maatschappij (NSM) was. Na de oorlog, in 1946, fuseerde deze werf met de Nederlandse Dok Maatschappij (NDM) waarna ze samen verder gingen als de NDSM - de Nederlandse Dok- en Scheepsbouw Maatschappij.
Ze had 2 Sulzer diesels van samen 14.000 pk, goed voor een hoogste snelheid van 19 en een dienstsnelheid van 17 knopen.
366 passagiers 1ste klasse
280 passagiers 2de klasse
64 passagiers 3 de klasse en zelfs nog een 4de klasse voor 60 passagiers.
Bemanning van in totaal 360 man en vrouw.
Ze werd op 3 februari 1963 in Sydney uit dienst gesteld waarna ze via Singapore, Aden, Suez en Port Said naar Genua voer waar ze op 7 maart 1963 arriveerde en aan de nieuwe Griekse eigenaars werd overgedragen.
Zo liep het af...
Ze had toen in totaal 1020 mensen aan boord waarvan er 120 omkwamen en velen zwaar werden gewond. Een droevig einde van een mooi en beroemd schip.
Re: Oude haven foto's, ansichtkaarten, papieren e.d.
Speciaal voor Roy , een ansichtkaart van Den Helder, gepost in 1956.
Re: Oude haven foto's, ansichtkaarten, papieren e.d.
Toch aardig van je Ben .
Mare, ik zie deze fraaie slepertjes liever met een ander kleurenschema .
m.v.g. Roy
Mare, ik zie deze fraaie slepertjes liever met een ander kleurenschema .
m.v.g. Roy
Re: Oude haven foto's, ansichtkaarten, papieren e.d.
Mooie nostalgie, aan de onderzeebootkade op de voorgrond waar die sleepbootje liggen is nu een offshore kaai gesitueerd.
Groeten, Harrie.
Groeten, Harrie.
No woman no cry.
-
- Berichten: 5305
- Lid geworden op: 01 mar 2006 15:04
- Locatie: 's-Gravenzande
Re: Oude haven foto's, ansichtkaarten, papieren e.d.
Met het populairste schip van de Marine in die jaren, Hr. Ms. Schorpioen, het Marva schip.
Frans
Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
( Ik worstel en Groet u )
Re: Oude haven foto's, ansichtkaarten, papieren e.d.
Een mooie kaart uit de begin 30er jaren van de haven van Gdynia met op de voorgrond het stoomscheepje NORDÖST. Dit schip is in 1919 als LIFLAND
voor Deense rekening gebouwd bij Scheepswerf De Haan & Oerlemans te Heusden.
mvg
Leo
voor Deense rekening gebouwd bij Scheepswerf De Haan & Oerlemans te Heusden.
mvg
Leo