Rederij Rijn Schelde onder stoom

johnnyneij
Berichten: 319
Lid geworden op: 04 sep 2005 18:03
Locatie: KRUIBEKE ( Belgie)

Re: Rederij RIJN SCHELDE onder stoom

Bericht door johnnyneij »

Onlangs heb ik vernomen als dat de ss. RIJN SCHELDE 2 en 8 heden ten dage nog altijd terug te vinden zouden zijn op het strand waar ze achtergelaten zijn door de Duitsers in 1945, maar natuurlijk als wrak.
fred kuyper

Re: Rederij RIJN SCHELDE onder stoom

Bericht door fred kuyper »

johnnyneij schreef:Onlangs heb ik vernomen als dat de ss. RIJN SCHELDE 2 en 8 heden ten dage nog altijd terug te vinden zouden zijn op het strand waar ze achtergelaten zijn door de Duitsers in 1945, maar natuurlijk als wrak.
Hoi Johnny ,lijkt mij best leuk om daar eens een kijkje te nemen.
Op de foto te zien lijkt het mij een prachtige omgeving.
Groetjes Fred
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rederij RIJN SCHELDE onder stoom

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik vond dit zo leuk Martin dat ik het even in een vertaalprogramma heb gegooid. Tor Edgar Olsen schrijft bij deze foto:
In mijn zomervakantie die ik zoals gebruikelijk besteed in Kongsfjord, kwam ik een foto van waarschijnlijk kort na de oorlog tegen. De foto nam ik met Solveig Dahl Bergersen op de bergader, daarna liet ze me door haar brede verzameling van foto's kijken. Deze afbeelding is genomen door fotograaf Ole Willumsen, die woonde vele jaren in Kongsfjord. De foto is waarschijnlijk genomen in het begin na de bevrijding van 1945-46, want men kan nog steeds de Duitse onderzeebootjager Új 1224 zien liggen met de bodem naar boven. Dit schip was in tegenstelling tot de meeste andere Duitse onderzeebootjagers geen walvisvaarder of trawler, maar gebouwd in 1943 als een korvet van 542 ton. Zij had ook de aanwijzing Kuj 10 (Krieg-Ujager). De boot is tot zinken gebracht door de Sovjet-IL-2 Shturmovik uit Noordelijke Vloot 46. SHAPE (46. Bakkeangrep Regiment) op 15 September 1944 om 15.21 uur. Een van de bemanningsleden die aan boord was ingenieur en is overleden toen hij werd getroffen door een bom die dwars door de brug ging en via de onderkant van de boot er weer uit zonder exploderen. Maar hij sloeg een groot gat in de romp, zodat de boot water maakte en zonk naar vijf meter diepte. Het schip is gelicht in 1948 en gesleept naar Ramsund, en dan later verder naar het zuiden.

Op de foto zie je ook het wrak van de "Hollander", die is gestrand op de kust. Het is de Nord 14, dat schip is oorspronkelijk Nederlands, en voer als "Rijn Schelde 8" voordat hij werd gevorderd door de nationale Commissaris voor de scheepvaart in Oslo en ondergebracht bij de eigenaar Nordreederei GmbH, Oslo. het vaartuig werd gebouwd in 1910 en was groot 555 BRT en 300 DWT. Zij arriveerde in Kongsfjord in de zomer van 1944 met motorschade en lekkage. Hier is ze lag de hele herfst en 22 Oktober 1944 vluchtte de Nederlandse bemanning naar Båtsfjord, waar ze werd ingeschreven door de Noorse autoriteiten. Het schip werd opgeblazen door de Duitsers 22 of 23 Oktober, wanneer zij zich westwaarts in Finnmark terugtrokken. Overal kan men delen van het opgeblazen schip vinden op verschillende plaatsen op het land.

De buitenzijde van de kade wordt door de Kongsfjord gemeenschap volledig benut. Op de grond kun je als je de foto iets is vergroot de drie bomkraters zien, ontstaan na de bomaanslag die de onderzeebootjager op 15 September 1944 vernietigde.
Op mijn huis dat ooit eigendom was van mijn grootouders Oskar en Hanna Olsen is de bouw van een cafe begonnen. Dank aan Solveig Dahl Bergersen voor het beschikbaar stellen van de foto, en dank aan Rune Rautio Kirkenes voor informatie over beide schepen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rederij RIJN SCHELDE onder stoom

Bericht door maarpol »

Lek om te zien dat er reakties op komen , ik heb wel eens meer zulke dingetjes op dit forum gehad maar was geen interesse voor. In het Noorse Riksarkiv staan 17 archiev meter met gearchiveerde informatie over die Nordreedery.

[ Publikasjoner » Nettpublikasjoner » Håndbok for Riksarkivet » » ]

Utskriftsversjon
Nord-reederei 1943-1945

Nord-Reederei G.m.b.H ble formelt stiftet av tre tyske rederier 16.11.1943 i Hamburg. Initiativet kom fra RK See, og organisasjonenvar en utløper av denne og underlagt denne, i realiteten en statsinstitusjon. Hensikten var å organisere og drive småskipsfart i Norge. Den overtok en del av RK Sees virksomhet og fikk kontor og administrasjon i Oslo. Pr. 18.1.1944 disponerte Nord-Reederei 216 fartøyer, tyske, belgiske, men hovedsakelig nederlandske småskip, lektere og taubåter, de fleste mellom 100 og 200 tonn. En del av mannskapene var norske. Nord-Reederei tok over og drev Nærsnes Slip i Røyken for sine formål under navnet «Werft Nærsnes».

Arkivet er på 17 m.

Katalog: 1420/14.

Sist oppdatert 2002-07-08.
Riksarkivaren, Pb 4013 Ullevål Stadion, 0806 Oslo, Tlf: 22 02 26 00,
E-post: riksarkivet@arkivverket.no.

[ Publikasjoner » Nettpublikasjoner » Håndbok for Riksarkivet » » ]

Ik denk dat de meeste mensen wel zien dat daar staat , de Nord Reedery disponeerte 216 vaartuigen Duitse Belgische maar hoofd zakelyk Nederlandse kleine scheepen 100-200 Ton
lichters en sleepboten.
Maar denk dat al deze scheepen groot en klein op eigen kiel naar Noorwegen zyn gevaren onder de oorlog . En dat de scheepen die er van over waren na de oorlog weer op eigen kile/kracht over zee naar Holland terug gevaren werden.
Groeten Martin

Roest rust nooit.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rederij RIJN SCHELDE onder stoom

Bericht door maarpol »

johnnyneij schreef:
Onlangs heb ik vernomen als dat de ss. RIJN SCHELDE 2 en 8 heden ten dage nog altijd terug te vinden zouden zijn op het strand waar ze achtergelaten zijn door de Duitsers in 1945, maar natuurlijk als wrak.


Dit schreef ik wel een jaartje geleeden ook op dit forum dacht ik.

Rijn Schelde 8 = Nord-14:
Aan de grond gezet in de haven van Kongsfjord (bt Berlevåg) 22.10.1944 onder de evakuering van Finmark.. Het schip had groote motor schade en kon niet meer onder eigen kracht varen
De nederlandsche beseting (niet de Duitse kaptein) deserterte. Het schip werd opgeblaazen 23.10.1944 door de V-6711 en de V-6715 met 2 zink mynen. Het meeste van het schip is toen gesloopt maar er liggen de dag van vandaag nog resten die zienlyk zyn by laag water. Het schip was 120 Brt als zeegaand schip.

Van de Ryn Schelde 2 zyn er geen wrak/ of wrak resten van te zien meer.
Groeten Martin

Roest rust nooit.
johnnyneij
Berichten: 319
Lid geworden op: 04 sep 2005 18:03
Locatie: KRUIBEKE ( Belgie)

Re: Rederij RIJN SCHELDE onder stoom

Bericht door johnnyneij »

maarpol schreef:johnnyneij schreef:
Onlangs heb ik vernomen als dat de ss. RIJN SCHELDE 2 en 8 heden ten dage nog altijd terug te vinden zouden zijn op het strand waar ze achtergelaten zijn door de Duitsers in 1945, maar natuurlijk als wrak.


Dit schreef ik wel een jaartje geleeden ook op dit forum dacht ik.

Rijn Schelde 8 = Nord-14:
Aan de grond gezet in de haven van Kongsfjord (bt Berlevåg) 22.10.1944 onder de evakuering van Finmark.. Het schip had groote motor schade en kon niet meer onder eigen kracht varen
De nederlandsche beseting (niet de Duitse kaptein) deserterte. Het schip werd opgeblaazen 23.10.1944 door de V-6711 en de V-6715 met 2 zink mynen. Het meeste van het schip is toen gesloopt maar er liggen de dag van vandaag nog resten die zienlyk zyn by laag water. Het schip was 120 Brt als zeegaand schip.

Van de Ryn Schelde 2 zyn er geen wrak/ of wrak resten meer te zien .
Bestaan er eventueel geen iets duidelijker foto's van die wrakken , heb deze laatste uitvergroot maar kan niets van de schepen ontdakken. Alleen alles is zwart zoals de achtergrong
johnnyneij
Berichten: 319
Lid geworden op: 04 sep 2005 18:03
Locatie: KRUIBEKE ( Belgie)

Re: Rederij RIJN SCHELDE onder stoom

Bericht door johnnyneij »

Om het boek van Plouvier te kunnen afwerken ,dan mis ik nog een paar foto's. En wie wil er helpen om deze hier te plaatsen ? ? ? ?

Ik zoek het motorschip RIJN SCHELDE 9 Gebouwd in BAESRODE in 1910 als RUPEL ook van dit schip zoek ik nog een foto.

Ook de RIJN SCHELDE 8 staat op mijn verlanglijstje gebouwd in 1924
in KIEL als SANI 15 en TRAVE

Tot slot zoek ik de SANI 12 de LATERE ms HUNTE en 1953 in Hemiksem omgebouwd tot het mts CITERNA 23 En van dit schip zoek ik ook nog wat foto's . Wie kan of wil er A.U.B. helpen.
Ran
Berichten: 92
Lid geworden op: 03 mar 2009 13:31
Locatie: Nuenen (Nbr)

Re: Rederij RIJN SCHELDE onder stoom

Bericht door Ran »

Johnny,

Misschien een tip:
Kan je niet aan die Noorse gemeente een email schrijven of zij wellicht duidelijker foto's hebben van toen en nu???

gr. Ran
groeten van Ran
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rederij RIJN SCHELDE onder stoom

Bericht door maarpol »

Ran schreef:Johnny,

Misschien een tip:
Kan je niet aan die Noorse gemeente een email schrijven of zij wellicht duidelijker foto's hebben van toen en nu???

gr. Ran
Volgende mail heb ik naar de gemeente Berlevåg gestuurd , kongsfjord ligt onder de gemeente Berlevåg.
Hallo.

Jeg har et spørsmål angående Kongsfjord . Jeg har sjøl som hobby skipsfart og en kamerat i Belgia også på likt linje med mange andere.
Jeg vet at det var flere Nederlandske båter under kriegen i Norge , og dette angår båten Ryn Schelde 8. Jeg fant en artige link på nettet som
Tor Edgar Olsen har laget med en interessante foto . https://toredgarolsen.net/Kongsfjord%201945.htm Bildet viser Kongsfkord havn met en del vrak , en av disse vrak er Ryn Schelde 8 som står i fjære
på dette bildet . Spørsmålet er finnes det en bedre foto kanskje tatt nærmere og viser deler av dette vraket den dagen i dag fremdeles.
Og finnes det et bildet i fra nyere tid med resten av dette vraket.

Grunnen for denne interesse er at denne Belgiske vennen holder på med en bok om rederiet Ryn Schelde.
Og sjøl er jeg også interresert i oplysninger oh evenruel foto s om disse Nederlandske fartøy som var under kriegen i Norge.
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Ran
Berichten: 92
Lid geworden op: 03 mar 2009 13:31
Locatie: Nuenen (Nbr)

Re: Rederij RIJN SCHELDE onder stoom

Bericht door Ran »

maarpol schreef:
Ran schreef:Johnny,

Misschien een tip:
Kan je niet aan die Noorse gemeente een email schrijven of zij wellicht duidelijker foto's hebben van toen en nu???

gr. Ran
Volgende mail heb ik naar de gemeente Berlevåg gestuurd , kongsfjord ligt onder de gemeente Berlevåg.
Hallo.

Jeg har et spørsmål angående Kongsfjord . Jeg har sjøl som hobby skipsfart og en kamerat i Belgia også på likt linje med mange andere.
Jeg vet at det var flere Nederlandske båter under kriegen i Norge , og dette angår båten Ryn Schelde 8. Jeg fant en artige link på nettet som
Tor Edgar Olsen har laget med en interessante foto . https://toredgarolsen.net/Kongsfjord%201945.htm Bildet viser Kongsfkord havn met en del vrak , en av disse vrak er Ryn Schelde 8 som står i fjære
på dette bildet . Spørsmålet er finnes det en bedre foto kanskje tatt nærmere og viser deler av dette vraket den dagen i dag fremdeles.
Og finnes det et bildet i fra nyere tid med resten av dette vraket.

Grunnen for denne interesse er at denne Belgiske vennen holder på med en bok om rederiet Ryn Schelde.
Og sjøl er jeg også interresert i oplysninger oh evenruel foto s om disse Nederlandske fartøy som var under kriegen i Norge.
Martin en Johnny,

Ik had het niet beter kunnen doen, mijn Noors is niet zo geweldig hoewel ik bijgaande email heel goed kan lezen. Ben benieuwd naar het antwoord.......
groeten van Ran
Plaats reactie