Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

van: www.kustvaartforum.com
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
"STUIJVESANT"
vertrek van Amsterdam
K.N.S.M. 1918-1957
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: K.N.S.M - N.K.M. - W.I.S.M. schepen.

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding
ss Cottica, 1927 - 1958
Even een klein stukje uit het boek van kapitein Mager.

Op 1 mei 1946 stapte ik aan boord van de Cottica. Het schip was vanuit de VS teruggekeerd in Amsterdam en zou de eerste reis aanvangen in de Suriname - Curacao dienst.
De passagiersafdeling had enige uitbreiding gekregen want honderden dames en heren wilden naar de overkant.
Wel viel de kapiteinsaccomodatie mij erg tegen. Op de Boskoop waren er een grote zitkamer, een behoorlijke slaaphut en een flinke badkamer. Hier was dit alles maar zeer bescheiden. De zitkamer was meer hut dan kamer, vandaar kwam men in de slaapafdeling, ook net groot genoeg en dan kwam het toilet met een wastafel met alleen koud water. Naast de hut was het kantoor en daar achter de badkamer, welke ik moest delen met vier stuurlieden, een stuurmansleerling en twee marconisten.
Dan een stukje verder:
De Cottica was geen groot zeekasteel zoals de Rotterdam en de Statendam van de HAL of de Oranje van de SMN, maar het was een aardig schip.
Aan boord was plaats voor 125 tweede klas passagiers. Er was een mooie eetzaal, een muzieksalon, rooksalon en bar en een ruim promenadedek.
De havens die op die reis aangedaan werden waren:
Paramaribo
Georgetown
Barbados
Port of Spain
La Guaira (waar de passagiers een tochtje konden maken naar de hoofdstad Caracas)
Willemstad.
Op de terigreis werd soms Aruba aangedaan, maar ook Barranquilla in Colombia.
Daarna was Cristobal aan de beurt.
Puerto Limón in Costa Rica.
Daarna ging de reis terug, maar in plaats van Barranquilla werd dan dikwijls Cartagena aangedaan.
Als de ananassen rijp waren werd ook nog Ponta Delgada op de Azoren aan gedaan.
Vervolgens kwam Plymouth aan de beurt. Op latere reizen werd dit Southampton.

Havensteden genoeg om deze reis via de atlas nog eens over te doen.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: K.N.S.M - N.K.M. - W.I.S.M. schepen.

Bericht door Ben »

Afbeelding
Hector 1943 te water als Midas.
Roy-

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Roy- »

Die IS schepen waren best wel fraai om te zien. De ON serie was weer net even iets sierlijker dan de IS serie.
Het waren eigenlijk kleine grotevaart schepen, waarvoor een apart CAO gold. Daar vielen b.v. ook die Ocean Lakers van de Oranje Lijn onder, een of twee Borg schepen, een paar van Vermaas en ik meen ook verschillende KUST schepen van de H.W.A.L.
Flinke gooien konden die IS schepen wel maken. Maar goed op de reizen die ze maakten moest je of door de Golf van Biskaje op pad naar de Middenlandsezee of je ging direct de Atlantic op naar de Carib. Het was dus eigenlijk onvermijdelijk zeg maar :roll:
Zelf heb ik nog op de "Attis" gevaren. Dat was letterlijk "eten rond de roerkoning". Fijn met je bordje soep op het eind van de wip................
Ach ja, het is nu ook al weer 40 jaar geleden, those where the days my friend :oops: :lol:

m.v.g. Roy
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Fluks »

Roy,als je met de Borg-schepen,de Bothniaborg en de Balticborg bedoelt;het waren in 1964 toen ik matroos op de Bothniaborg was,grote-vaart schepen.Mijn gage was f 647,--;op de kustvaart was mijn gage f 547,--per maand.Met ingang van de 75 m grens werden het kusters en ging het aantal bemanningsleden van 21 terug naar een man of 11,geloof ik.Groeten,Arie.
Groeten,Arie.
Roy-

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Roy- »

Hallo Arie,

Ja, ik bedoelde inderdaad de "Baltic- & "Bothniaborg".
Over de hoogte van de gages weet ik niets meer, maar vind het wel leuk om er zo weer wat over te lezen !. Wel een tijd dat er wat makkelijker overtime gemaakt kon / moest worden.........

m.v.g. Roy
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: K.N.S.M - N.K.M. - W.I.S.M. schepen.

Bericht door Ben »

Een "bouw"tekening van de Jason:

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: K.N.S.M - N.K.M. - W.I.S.M. schepen.

Bericht door Ben »

Een algemeen plan van de ARCHIMEDES:

Afbeelding

IDNo: 5022235 Year: 1960 Name: ARCHIMEDES Tons: 5710 DWT: 7077 Yard No: 941 Length overall: 129.2 LPP: 117.3 Beam: 17.6 Builder: Pot, Bolnes
Subsequent History:[1967 Lg 139.0/132.0m, 6235gt/7780dw] - 77 MARIKA T. - 83 GRIGOROUSA Disposal Data: BROKEN UP Gadani Beach 8.9.85
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: K.N.S.M - N.K.M. - W.I.S.M. schepen.

Bericht door Ben »

Afbeelding

Dido - 1937.

Afbeelding
Pieter S
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:04
Locatie: West-Terschelling

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Pieter S »

hdofferhoff schreef:Hallo Ab.

Even een kleine correktie wat betreft de Aristoteles.
De lengte van deze schepen was 129.24 m en geen 117.34 en de hele serie is met 14 m verlengt tot 143.24 m en ze liepen ook met hetzelfde motorvermogen 1.5 mijl harder.
Verder prachtige schepen en hele mooie reizen op gemaakt.

Gr. Huub.
@ Huub, nog even een kleine correctie wat betreft de Aristoteles en uiteraard de overige schepen uit de Es-serie, ze zijn niet met 14 m maar een kleine 10 meter verlengd zodat de lengte o.a. net geen 140 meter werd. Zelfs met getopte bomen is meteen te zien of een foto voor of na de verlenging is genomen, er werd in de verschansing t.h.v. achterkant ruim 2 een extra kluisgat aangebracht. Heb zelf ook prachtige reizen op deze schepen gemaakt en denk er met plezier aan terug.

Groeten Piet
Eens werktuigkundige, altijd werktuigkundige
Plaats reactie