Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Alles over binnenscheepvaart
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Re: Langs franse kanalen en kunstwerken

Bericht door Evert CadIJ »

Afbeelding

Tijdens het schutten een gezellig babbeltje over wat en waarheen etc. tot zover lukt dat nog................. donderdag laden in Reims voor Anvers.......
Maar dan plotseling heeft de schipper zoveel te verhalen
dat er één grote spraakwaterval ontstaat (je kent dat wel)
waar ik tenslotte niks meer van vastknopen kan :roll:

Afbeelding

Met het roer dwars achter de kont vaart hij de sluis uit.........

Afbeelding

Afbeelding

En gaat dan bij de TAIFUN langszij, donderdag laden - tijd zat - :cry:

Afbeelding

Inmiddels laat de sassenier de sluis weer leeg lopen voor de volgende klant.......

Afbeelding

De Aspasia uit Amsterdam die al 3 maanden in Frankrijk rondzwerft en nu de 3e dag vanaf Parijs richting Ardennes om via de Maas naar huis te gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Ze wilden er nog 3 weken over doen om in Amsterdam aan te komen............

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Re: Langs franse kanalen en kunstwerken

Bericht door Evert CadIJ »

Afbeelding

Dan denken wij weer naar de camping in Guignicourt te rijden
en zien we plotseling activiteit in het sluisje van het Marne-Aisne-kanaal.

Afbeelding
Voor mij HET hoogtepunt van de dag, als je dít voor je lens krijgt.......

Afbeelding

Afbeelding

De Belcanto is die morgen uit Reims vertrokken en moest ook naar Antwerpen

Afbeelding

Afbeelding

Zo te zien heeft schipper Stroobandt zijn spulletje dik in orde :o

Afbeelding

Voldaan reden we naar de camping om de volgende dag de reis te vervolgen naar de Loire

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
pionier
Berichten: 674
Lid geworden op: 18 apr 2007 18:57
Locatie: Dordrecht

Re: Langs franse kanalen en kunstwerken

Bericht door pionier »

Hallo.

Mooie serie's, Marco en Evert. Mijn onderwijzer uit de lagere schooltijd, meester
Zaagman zou er onder hebben geschreven, "Ga zo door". :!:

Groet Wim Pionier :D
zoetwatermatroos
Berichten: 803
Lid geworden op: 04 aug 2008 22:34
Locatie: Loon op zand

Re: Langs franse kanalen en kunstwerken

Bericht door zoetwatermatroos »

Mooi foto serie evert en marco
Schipper MTS Vosta
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Re: Langs franse kanalen en kunstwerken

Bericht door Evert CadIJ »

Afbeelding

Dan komen we bij het Lateraalkanaal van de Loire bij Diou ca 25 km vóór Digoin.
Daar ligt een spoorbrug net voor een bocht
Met die lage muurtjes leeg maar zelfs op 1,80m een lastige doorvaart.

Afbeelding

Dit is de sluis bij Le Theil.

Afbeelding

Afbeelding

Alle sluizen worden nog met de hand bediend. De sluizen die we hebben gezien zijn ook allemaal bemand (zomerseizoen?)

Afbeelding

Dan, bij het volgende dorp, Pierrefit sur Loire, doen we een ontdekking.
De Pia Vota, de laatste "De Winter"spits.

Afbeelding

Op het forum reeds eerder besproken, Gert wist toen te melden dat hij van een kunstenaar was en dat hij toen in Leeuwarden lag.
Nu inmiddels diep in Frankrijk dus. Geen idee of hij op doorreis was of zo.


Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: Langs franse kanalen en kunstwerken

Bericht door hydra »

Mooie foto's Evert,

De foto's van Berry au bac komen mij zeer bekend voor want ik ben daar geweest tijdens de stremming. De foto's plaats ik hierbij.

Ik ga weer een dag van mijn motortocht plaatsen. We waren gebleven in Rethel.
Het is zondagochtend 13 september en we gaan eerst maar eens kijken bij de 2 silo's in Rethel.
Bij de eerste silo ligt de Sebastien laadgereed.
Het is een spits gebouwd bij de Michot-werf in Thuin. Maar daarover later meer.
Afbeelding

Bij de andere silo liggen zowaar nog 2 spitsen te wachten om geladen te worden.
Het zijn de de Belgische Shelendo en de Franca die volgens mij in Luxemburg geregistreerd staat.
Afbeelding
Afbeelding

Vanaf hier rijden we richting het westen en overal waar we silo's zien staan gaan we kijken of er wat ligt.
In Vieux les asfeld ligt de Teluste en zijn ze bezig om de oever te renoveren. Op nog twee plaatsen hebben we dit gezien dus er word gelukkig wel wat aan onderhoud gedaan.
Afbeelding

Tot Berry au bac komen we geen spitsen meer tegen. In Berry liggen er drie. De Taifun, die op de foto's van Evert ook al te zien is,de Alain en even verderop de Elly uit Nederland.
Afbeelding
Afbeelding

Sluis nr. 1 van het Marne-Aisne kanaal staat voor groot onderhoud droog. En niet alleen dat, maar ook het pand erachter staat droog. Voor mijn reisgenoot, die aannemer in waterwerken is,was dit een mooi studieobject om te kijken hoe die fransen dat aanpakken.
Afbeelding

De kanaalbodem bleek verrassend schoon. In nederland zou er menige fiets etc. te zien zijn. Het is wel te hopen dat ze wat overtollige klei/slib verwijderen want stuurboord voor de sluis is het wel erg ondiep.
Afbeelding

Als je op pad gaat moet je wel de chomagelijst doornemen want anders kom je voor vervelende verassingen te staan. Deze engelsman wilde naar het zuiden varen maar vond de drooggezette sluis op zijn weg. Helaas 100 km. terugvaren en via Parijs dan maar.
Afbeelding
Afbeelding

De volgende stop is Bourg et Comin. Hier splitst het kanaal in het Canal de l'oise a l'aisne (op de foto rechts) en de Aisne.
Er is hier wel wat te zien. Zo zit er een dokje van de VNF, een waterkrachtcentrale/pompgemaal en een aquaduct waar het riviertje de aisne onder het kanaal door stroomt.
Afbeelding

Voor de sluis ligt de Scaldis met een lading zand.
Afbeelding

Verderop nemen we weer een stuk jaagpad en in een oude loods van de VNF vinden we 2 oude tracteurs. Dik onder het stof en al jaren aan het wegkwijnen. Typisch Frankrijk. Hier zou zoiets toch in een museum staan!
Afbeelding

Het zijn vrachtwagenchassis met achterop een sleephaak. Ik ben toch erg benieuwd wat voor merk dit kan zijn. Iemand een idee?, en wie gaat deze twee oudgedienden redden?
Afbeelding

Naast de tracteurs staat dit apparaat. Het staat op stalen wielen en ook bovenop zitten wielen. Iemand een idee wat dit kan zijn?
Afbeelding

In het oise-aisne kanaal bevind zich nog een tunnel. Die ventilator zal een beste puist lucht kunnen verplaatsen, lijkt me.
Afbeelding

We overnachten in het toeristische Coucy le château auffrique. Tenminste overdag want na 20 uur zijn de dagjesmensen verdwenen en is het uitgestorven. Een biertje halen in het plaatslijke café zit er dan ook niet in.
Afbeelding

Volgende keer zal ik de laatste dag plaatsen.

gr. marco
recht zo die gaat
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Re: Langs franse kanalen en kunstwerken

Bericht door Evert CadIJ »

hydra schreef:Mooie foto's Evert,

we gaan eerst maar eens kijken bij de 2 silo's in Rethel.
Bij de eerste silo ligt de Sebastien laadgereed.

Bij de andere silo liggen zowaar nog 2 spitsen te wachten om geladen te worden
Je kunt dus zien dat ze ieder een verschillende route richting Belgie gaan kiezen. In dit gebied ligt ergens een breekpunt voor de kortste route of de Schelde of de Maas te verkiezen. De Picaro koos onlangs vanaf Vieux-Asfeld de Maasroute. Daar speelde ook mee dat je ook wel eens wat anders wil dan de druk bevaren routes via Schelde of Leie.



Tot Berry au bac komen we geen spitsen meer tegen. In Berry liggen er drie. De Taifun, die op de foto's van Evert ook al te zien is,[img]
Wij waren daar 3 weken eerder, op jouw dag waren we weer op thuisreis vanaf Canal du Midi.................
Sluis nr. 1 van het Marne-Aisne kanaal staat voor groot onderhoud droog.
Toch boeiend hoe de kanalen en sluizen er "onderwater" er uit zien!





Als je op pad gaat moet je wel de chomagelijst doornemen want anders kom je voor vervelende verassingen te staan.
Daar heb je met de motor gelukkig geen last van het levert weer meer bijzondere plaatjes op!

In het oise-aisne kanaal bevind zich nog een tunnel. Die ventilator zal een beste puist lucht kunnen verplaatsen, lijkt me.
gr. marco
Wij zij daar ook even naar beneden gereden
Die foto hoef ik nu niet meer te plaatsen :roll:

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Re: Langs franse kanalen en kunstwerken

Bericht door Evert CadIJ »

We vervolgen onze reis bij de Loire in het hartje van de Bourgondie en komen in Decize.

Afbeelding
In Decize worden de watersporters door de VNF van harte welkom geheten om het Canal des Nivernais te betreden.
Zal Leo dit punt ook bereikt hebben?
Met z'n foto's is hij nog niet zo ver, dus moeten we dat nog even afwachten. 8)

Afbeelding

Net binnen de eerste sluis is een ruime haven waar ook dit museumstuk ligt.
Een houten spits. Ik vraag me af of deze ooit gevaren heeft, lijkt me meer een replica.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor het musemschip ligt nog een droogdokje dat ze door een buis langs de sluis leeg kunnen laten lopen.

Afbeelding

Aan het benedenhoofd van de sluis heeft de vaarwegbeheerder een bord geplaatst,
waarop uitleg wordt gegeven hoe je de Loire moet oversteken naar de volgende sluis
waar je naar het lateraalkanaal kunt opschutten.

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Re: Langs franse kanalen en kunstwerken

Bericht door KVM »

Naast de tracteurs staat dit apparaat. Het staat op stalen wielen en ook bovenop zitten wielen. Iemand een idee wat dit kan zijn?Afbeelding
Marco,

Ik weet bijna 100% zeker waar dit apparaat toe diende.
In het"traction"tijdperk was het niet altijd mogelijk om overal doorheen te komen met die locomotiefjes of tracteurs. Bij de tunnel van Braye had men dit opgelost door een soort hangende monorail doorheen de tunnel te bouwen.
Afbeelding
Het vergt niet al te veel fantasie om te verzinnen dat het ding van op jou foto hier aan hing om de schepen voort te trekken. De wieltjes onderaan zijn volgens mij dan alleen een chassis om het ding over de reguliere tractionspoortjes te transporteren naar de werkplaats e.d.
Hieronder een wat duidelijkere postkaart, maar ook hier is het ding zelf helaas niet te zien.
Afbeelding

Een gelijkaardig systeem was ook in gebruik op de sluizen te Janville op de Oise.

Evert,
Ik stond deze zomer aan hetzelfde sluisje te Decize...die foto's hoef ik dus ook niet meer te plaatsen... :?

Groeten, Kurt
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Langs franse kanalen en kunstwerken

Bericht door mastodont »

ik LAG in die sluis
ik laat ze nog wel langs komen :mrgreen:
gr
leo
Plaats reactie