s.s. Batavier IV gebouwd in 1903 in Dundee. In november 1945 Hr. Ms. Zeearend opleidingsschip onderzeedienst in Rotterdam, oktober 1973 gesloopt in Bilbao.
Foto's: collectie J.A. Ideler.
Wm H. Müller & Co. N.V.
Re: William H.Muller & Co.
De Domburgh bij scheepswerf Niehuis van den Berg in dec. 1968 tijdens haar verbouwing tot "kissies boot":Huug schreef:Drie fases in het leven van de Domburgh
Te water
Als oorpronkelijk vrachtschip met beperkte passagiers accommodatie
En als kissies boot waar geen greintje van haar oorspronkelijke schoonheid meer te bespeuren is.
Foto: collectie J.A. Ideler.
Re: Wm H. Müller & Co. N.V.
Beste mensen,
Na de Meuse werd mijn volgende boot als assistent machinist de ‘Batavier V’. Van november 1959 tot april 1960. Een formidabel schip. Alle hutten waren bovendeks en alles onderdeks was machinekamer. De ‘Batavier V ‘ had op dat moment het grootste motorvermogen van de vloot (1680 E.P.K). Sinds de jaren vijftig had Müller belangen in de Machinenbau Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg (M.A.N. ) dus werden de schepen uitgerust met M.A.N motoren (De Oosterburgh 1953 als eerste). Een aantal havenkranen op het Müllerterrein waren ook van het M.A.N. fabrikaat. Dus in de ‘Batavier V’ stond ook een M.A.N. motor met drukvulling. Dit maakte een behoorlijk hoog gierend geluid in de machinekamer. In de machinekamer stonden ook 2 centrifuges (separator) voor het reinigen van gasolie en smeerolie, wat al een geweldige vooruitgang was. Daar de berekening van 499 BRT alleen geldt voor het onderruim was het tussen dek, wat doorgetrokken was in de machinekamer, aan de lagen kant. Daar onder kon je niet rechtop staan wat best wel lastig was. De machinekamer was in de grondverf afgeleverd, dus heb ik in die periode het schilderen wel geleerd. Ruim I onder was een koel/vriesruim, dus was er ook een koel/vries compressor kamer met 3 compressoren van het merk ‘Lightfoot’. Het medium was freon 12. In die tijd hadden wij de lijndienst Rotterdam-Londen. 3 maal in de 14 dagen. In Londen lagen wij tussen de London- en TowerBrigde (Pool of London). Bij laag water stonden wij op de grond en hingen wij lekker scheef.
In 1965 en 1966 heb ik 2 maal 2 maanden als 2e machinist op deze boot gevaren. Daarbij was ook een periode Rotterdam-Boston/King’s Lynn bij. Een boot waar je echt het gevoel had een machinist te zijn.
Groeten,
Nico Bot
Na de Meuse werd mijn volgende boot als assistent machinist de ‘Batavier V’. Van november 1959 tot april 1960. Een formidabel schip. Alle hutten waren bovendeks en alles onderdeks was machinekamer. De ‘Batavier V ‘ had op dat moment het grootste motorvermogen van de vloot (1680 E.P.K). Sinds de jaren vijftig had Müller belangen in de Machinenbau Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg (M.A.N. ) dus werden de schepen uitgerust met M.A.N motoren (De Oosterburgh 1953 als eerste). Een aantal havenkranen op het Müllerterrein waren ook van het M.A.N. fabrikaat. Dus in de ‘Batavier V’ stond ook een M.A.N. motor met drukvulling. Dit maakte een behoorlijk hoog gierend geluid in de machinekamer. In de machinekamer stonden ook 2 centrifuges (separator) voor het reinigen van gasolie en smeerolie, wat al een geweldige vooruitgang was. Daar de berekening van 499 BRT alleen geldt voor het onderruim was het tussen dek, wat doorgetrokken was in de machinekamer, aan de lagen kant. Daar onder kon je niet rechtop staan wat best wel lastig was. De machinekamer was in de grondverf afgeleverd, dus heb ik in die periode het schilderen wel geleerd. Ruim I onder was een koel/vriesruim, dus was er ook een koel/vries compressor kamer met 3 compressoren van het merk ‘Lightfoot’. Het medium was freon 12. In die tijd hadden wij de lijndienst Rotterdam-Londen. 3 maal in de 14 dagen. In Londen lagen wij tussen de London- en TowerBrigde (Pool of London). Bij laag water stonden wij op de grond en hingen wij lekker scheef.
In 1965 en 1966 heb ik 2 maal 2 maanden als 2e machinist op deze boot gevaren. Daarbij was ook een periode Rotterdam-Boston/King’s Lynn bij. Een boot waar je echt het gevoel had een machinist te zijn.
Groeten,
Nico Bot
Re: Wm H. Müller & Co. N.V.
Foto: collectie J.A. Ideler.
EMPIRE HARCOURT 1944 Flag: GBR Tons: 2905 Builder: Gray, W Hartlepool Subsequent History: 46 BARON AILSA - 55 IBERIA - 62 CYCLADIKI DOXA - 64 MOUNT SINAI Disposal Data: BU Perama 10.4.72
Aardenburgh 1967.
Foto: © C.G. Nyström.
Re: Wm H. Müller & Co. N.V.
Foto's: collectie J.A. Ideler.
Re: Wm H. Müller & Co. N.V.
Batavier III op een mij onbekende lokatie...
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Wm H. Müller & Co. N.V.
Foto: collectie J.A. Ideler.
Re: Wm H. Müller & Co. N.V.
Onder het motto zoek de verschillen de zusterschepen Marne en Meuse van Wm. H. Müller.
Marne - 1949 - scheepswerf Sander, Delfzijl - bnr. 184.
Meuse - 1953 - scheepswerf Sander, Delfzijl - bouwnr. 193.
Marne - 1949 - scheepswerf Sander, Delfzijl - bnr. 184.
Meuse - 1953 - scheepswerf Sander, Delfzijl - bouwnr. 193.
Re: Wm H. Müller & Co. N.V.
De ene heeft een Werkspoor en de andere een Atlas, dat zie je toch zo?ben schreef:zoek de verschillen
Hartelijke Groet,
---Peter.