Sleepschepen.

Alles over binnenscheepvaart
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: sleepschepen

Bericht door Eemspoort »

Heren, troost U. Ik vaar vandaag, dus ik heb ook geen leuke zondag. ;)

En idd, de natuur heeft al een begin gemaakt. De slopers maken het alleen wat sneller af. :(

Gr. Ed
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: sleepschepen

Bericht door Jan van der Doe »

De zondag goed doorgekomen, Ed?
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
mondesir

Re: sleepschepen

Bericht door mondesir »

ik heb hier nog wat foto's van mijn oude mon desir van de bijna 8 jaar dat ik hem heb gehad
met zijn verbouwingen en van het einde voordat hij naar bulgarije ging
foto's staan wat door elkaar heen

https://.hyves.nl/album/38811250/8_jaar_mon_desir/q9svmbrW/
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: sleepschepen

Bericht door Schier Hameete »

Afgelopen week heeft de Susanne in Wageningen gelost hiervan enkele plaatjes
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met de boot Boreas
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gr, Schier
Afbeelding Afbeelding
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: sleepschepen

Bericht door Schier Hameete »

Ik heb nog wat oude plaatje met sleepschepen gevonden
Afbeelding
Duisburg op de poststempel staat 1937
Afbeelding
Op de kaart staat Dom zu Meissen poststempel 1920 Meissen ligt volgens mij aan de Elbe
Gr, Schier
Afbeelding Afbeelding
Gernot Menke
Berichten: 953
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re:

Bericht door Gernot Menke »

wrijfhout schreef:Afbeelding
In Mannheim nog gauw even een foto geschoten voordat Henk straks komt om de sleep op te pikken.
Binnenin de Rhenania, onbekend en buitenop de Themis. Deze schitterende kaart is in juni 1952 verstuurd.

gr. Harry
Der "Rhenania" und das unbekannte Schiff in der Mitte haben in der Mittelachse des Schiffs, oben auf der Spitze des Laderaums (und zusätzlich zu den Pollern im Gangbord), vorne und hinten je einen Mittelpoller. Der "Themis" hingegen hat diese Poller nicht.

Wer weiß, welchen Sinn diese über das Schiff verteilten Poller in der Schiffsmitte hatten? Wozu wurden sie benutzt?

gr. Gernot
Pergotje

Re: sleepschepen

Bericht door Pergotje »

Afbeelding
Meissen ligt inderdaad aan de Elbe en volgens mij is dit zo een typische Elbekahn.

Overigens weet ik niet zeker of hij hier wel gesleept wordt.
Volgens mij is hij aan het stevelen.
Stevelen is voor stroom laten drijven, je krijgt vanzelf iets meer gang dan er stroom loopt en zo wordt het schip toch bestuurbaar door druk op het roer.


@Gernot
Die bolder op de luiken, ik weet niet precies waar het voor dient maar het is wel heel makkelijk bij het vastmaken aan een zeebootje of de hoge duitse kade's.
Afbeelding
Ons vorige schip had ze ook. (foto www.sleepschepen.nl)
Volgens mij alleen de rivierschepen, de kanaalschepen niet (maar dat kan ik ook mis hebben).
Gernot Menke
Berichten: 953
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: sleepschepen

Bericht door Gernot Menke »

*Waterman* schreef:Denk niet dat het om de Neptun 63 (ex Rhenania 52) zal gaan. Roefopbouw is geheel anders en het is niet aanneemlijk dat de roef verbouwd is.

*waterman*
Ich habe das Schiff am 21.10.1984 in Kehl fotografiert - schon damals standen auf dem Schiff Schilder "Achtung - Lukendach nicht begehbar" und die noch vorhandenen Holzluken waren mit Planen abgedeckt. Die Schilder bezogen sich wohl auf die Holzluken und sind später nicht entfernt worden ("Betreten ohne Laufsteg verboten" gab es damals aber noch nicht).

Das Schiff hatte 1984 keinen blauen Anstrich - die Roef hinten war weiß, vorne war sie in der oberen Hälfte weiß, unten in einer anderen Farbe gestrichen. Das Signal war weiß mit einer dünnen Linie im unteren Teil.

Am Kopf und an der Rückseite des Ruderhauses war mit großen Buchstaben "52" angeschrieben - ich habe noch Fotos davon, weiß aber nicht, wie ich sie hier einstellen kann :oops: .

gr. Gernot
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: sleepschepen

Bericht door Fluks »

Wij hadden op het m.s.Espoir(ex Sanara 117)ook bolders op de herften staan.Ik gebruikte ze nog al eens bij hoge ducdalven,b.v Rhein-Herne-Kanaal,Wemeldinge,Hansweert of langszij van lege schepen.Groeten,Arie.
Groeten,Arie.
Pieter Boers
Berichten: 1032
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:28
Locatie: Streefkerk

Re: sleepschepen

Bericht door Pieter Boers »

Wie nog wat geld beschikbaar heeft om te investeren in sleepschepen :o
Rina en Jimmy lagen vorige week bij Heijplaat en zijn nog steeds te koop.
De Shakira trouwens ook.

Afbeelding

Groeten,

Pieter
Groeten,

Pieter


Afbeelding
Plaats reactie