Steilstevens toen en nu.

Alles over binnenscheepvaart
lammert. E

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door lammert. E »

wrijfhout schreef:Afbeelding
De Risico van Valkema, kort na de bouw al omgebouwd tot motorschip, ligt hier in de omgeving van Winschoten ijzeroer te laden wat naar Delfzijl werd gebracht om vervolgens per zeeschip naar Engeland te worden getransporteerd. Daar werd de ijzeroer gebruikt voor zuivering van stadsgas. Het schip ging van vader over op zoon en werd uiteindelijk het ouderlijk schip van 'visje'.
Die is nu onderweg naar Krefeld en kan (nog) niet reageren :lol:

Afbeelding
De steilsteven Risico is inmiddels van Abel Valkema en ligt in de Westerhaven te Groningen. Mijn favoriete plekje waar ik mij in m'n kinderjaren liep te vergapen aan die prachtige opdrukkers die daar vaak te zien waren. En dat doe ik nog...

Afbeelding
De Westerhaven, beginjaren zestig. Alle toen gangbare scheepstypen kon je hier vinden, grotere schepen uitgezonderd.
daar zou ik wel meer van willen zien als dat kan.
mijn opa en oma lagen daar ook voor dat ze naar het schuitendiep verhuizden met hun schip, L. Sloots van de ambulant.
ook wij lagen daar wel met me ouders W.Sloots met de 'wian'
vriendelijke groet lammert sloots.
visje

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door visje »

wrijfhout schreef:Afbeelding
De Risico van Valkema, kort na de bouw al omgebouwd tot motorschip, ligt hier in de omgeving van Winschoten ijzeroer te laden wat naar Delfzijl werd gebracht om vervolgens per zeeschip naar Engeland te worden getransporteerd. Daar werd de ijzeroer gebruikt voor zuivering van stadsgas. Het schip ging van vader over op zoon en werd uiteindelijk het ouderlijk schip van 'visje'.
Die is nu onderweg naar Krefeld en kan (nog) niet reageren :lol:


ik zal maar bij de eerste beginnen
mijn opa en oma marten valkema harmke schut
opa uit een schippers familie oma uit eenrum
dat kleine ventje is mijn vader abel valkema
op de loop plank als ik het goed meegekregen heb de bevrachter in de verlader
het moest een soort reklame foto zijn
het schip is hier al omgebouwt met die 28 pk hmg (hansatiche motoren geselschaft)
je kunt het zien aan de machinekameringang
mijn vader is van 1927 dus ik schat die foto van 1932 of 1933
visje

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door visje »

Afbeelding
De steilsteven Risico is inmiddels van Abel Valkema en ligt in de Westerhaven te Groningen. Mijn favoriete plekje waar ik mij in m'n kinderjaren liep te vergapen aan die prachtige opdrukkers die daar vaak te zien waren. En dat doe ik nog...

ja harry dit was in de winter een heel mooi plekje :shock:
met een beetje vriezent weer kwamen hier heel wat auto,s aanboord
ik ken mij van een keer nog goed herineren
er kwam een personen auto hij parkeerde naast een schip die man stapt uit gooit de deur dicht
in de auto gleed zo aan boord volgens mij was het die keer niet bij mijn vader
maar nu verder met de steilsteven
hier is de hmg er al uit hier stond de liggende deutz 26 pk er al in
deze motor is bij jonkman ingebouwd op het hoekje van winschoterdiep
voor de bontebrug
dit was zo,n man die kon branden in bakken (lassen :roll: )
hij was naast de oude hmg koppeling geplaatst met 6a8 v snaren aangedreven
die heeft zo 10 jaar probleem loos gedraait
toen was de fondatie uit gescheurd tijd voor een andere motor
dit was volgens mij in 1955 mijn geboorte jaar de foto was volgens mij wat later
die stuurhut was een speciaal ontwerp dat engelse stuurwerk meer gesmeert worden
hoe beter gesmeerd hoe lichter het stuurde dus mijn opa had bedacht
het stuurwerk moest buiten blijven vanwege de olie daarom zo,n rare verzet in de onderbouw
als laatste bijzonder heid mijn opa wilde patrijspoorten in de kont
mijn opa had een tjalkje gehad met houten patijspoorten deze dingen waren altijd lek
dus een van de weinige steilstevens zonder patrijspoorten

gr marten
fré
Berichten: 236
Lid geworden op: 17 jan 2005 13:12
Locatie: scheemda

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door fré »

Hoi Marten,
hier is de hmg er al uit hier stond de liggende deutz 26 pk er al in
deze motor is bij jonkman ingebouwd op het hoekje van winschoterdiep
voor de bontebrug

Is toen ook de machinekamer ingang veranderd? Ik zie de ingang van de eerste foto nl. niet meer.

Fré
"De tijd zal 't leren"
visje

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door visje »

dat klopt fre aan bakboord was eerst de ingang
een zelfde in gang als op de martje
aan bakboord heeft mijn moeder toen een keukentje gekregen
met die nieuwe ingang was nog wel iets leuks
jonkman vroeg waar die ingang moest
mijn vader die deed in de sneeuw uit tekenen waar de in ingang moest
dus die smid gewapent met brander aan het branden
tot hij er achter kwam dat het brandmerk ook onder die sneeuw zat
weg brandmerk

gr marten
h.visser

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door h.visser »

Gisteren (8-11-09) heb ik op de klassieke schepenbeurs een boekje op de kop getikt bij de stand van de Historische schepenvereniging (LVBHB) getiteld: "Veenkoloniale binnenvaart in beeld" door Hendrik Hachmer. Een fotoboekje dat voor 80% over steilstevens gaat, op een wijze zoals deze site wordt opgemaakt.
Een aanrader!

Han
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door Wrijfhout »

Een soortgelijk berichtje kreeg ik van Niels Mulder, de eigenaar van de steilsteven Noorderling. Over dat schip werd onlangs in de Schuttevaer geschreven. Hij kwam het door Han genoemde boekje op diezelfde beurs tegen. Wonderlijk dat jullie het geschriftje nu pas zijn tegengekomen want het is al een aantal jaren op de markt. Jammergenoeg is reclamemaken voor scheepvaartboeken niet rendabel en verdwijnen veel interessante publicaties al weer snel in de vergetelheid. :oops:

Hierbij twee foto's van de Hargee van Harm Lap. Waar het schip gebleven is weet ik niet maar dat krijgen we wel van Marten te horen :lol:

gr. Harry

Afbeelding

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding

Afbeelding
De steilsteven Elizabeth heeft tot ca. 1975 het water dun gevaren. Zo voer het schip de laatste jaren 13 jaar onafgebroken met cement tussen Lixe/Haccourt naar Drachten.

Afbeelding
Onder de vaste cementvaarder had schipper Brands de bijnaam "de zeeman", omdat hij iedere reis 'over zee' moest.
Van hem was bekend dat hij niet snel voor slecht weer stil lag. Dat kwam omdat mijn vrouw nooit bang was, vertrouwde Brands mij eens toe. Als je hem dan goed dicht maakt kan je lang varen. Hier zit hij onder Urk als ik het goed zie,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
douwe van der veen
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:49
Locatie: Harlingen

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door douwe van der veen »

wrijfhout schreef: De steilsteven Elizabeth heeft tot ca. 1975 het water dun gevaren. Zo voer het schip de laatste jaren 13 jaar onafgebroken met cement tussen Lixe/Haccourt naar Drachten.

Onder de vaste cementvaarder had schipper Brands de bijnaam "de zeeman", omdat hij iedere reis 'over zee' moest.
Van hem was bekend dat hij niet snel voor slecht weer stil lag. Dat kwam omdat mijn vrouw nooit bang was, vertrouwde Brands mij eens toe. Als je hem dan goed dicht maakt kan je lang varen. Hier zit hij onder Urk als ik het goed zie,

Harry
Deze reis was al niet meer naar Drachten, het bord van Havinga staat al op de luiken, (Sebaldeburen of Oldekerk) in elk geval na de Gaarkeuken hard stuurboord, daar gingen ze later ook wel met de spits naar toe, lag de steilsteven ook opgelegd, maar daar weet jij alles van.!!!

Brands en mijn ouders hebben heel veel zamen gevaren, leeg op, altijd gekoppeld, wij stuurboord, zij bakboord, zullen zij wel een reden voor hebben gehad.

geladen af, scheiden onze wegen altijd bij Katerveer. Mijn vader was geen zeeman, ( golven hoger dan een meter hoeven voor mij ook niet, dus it runs in the family) wij gingen door de polder en Brands ging... over zee.
En dat kwam, omdat zijn schoonvader (die een tjalk had)ooit tegen hem heeft gezegd, EEN STEILSTEVEN IS GEEN ZEESCHIP.
Hoe bedoel je, tegen het zere been. En als je geen andere weg meer weet, wordt een spits ook een zeeschip.
Kees Zeldenrust van de Soli Deo Gloria heeft eens verteld, dat zij verwaaid lagen op Urk en dat Brands met de steilsteven wel langs voer en dat alleen de stuurhut en de roeiboot op de luiken te zien waren.
Dat zal dan wel die keer geweest zijn, waarvan Eildert zelf vertelt, dat ze de ingang van de roef hadden dichtgeschalkt, dat Mina beneden in de roef zat en dat het water door de stuurhut spoelde.

groet

Douwe
mens sana non potest vivere in corpore sicco
( een gezonde ziel kan niet leven in een droog lichaam )
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Steilstevens toen en nu

Bericht door Wrijfhout »

Je hebt gelijk Douwe, deze foto is van na de tijd op Drachten.
Brands mag nog graag over die tijd vertellen.

Hierbij nog een foto van de tijd naar Drachten.

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie