de Armada van Rinus van Leuven was ook iets langer gemaakt
het was daar voor de Corrie van Verboom als je het nog weet
ik heb hem al eens laten zien
ze waren zo lang dat ze nog door de liften weg konden als de boel beneden langs gestremd zou zijn
gr
leo
Spitsenvaart.
Re: Spitsenvaart
Deze is een beetje korter gemaakt, het ziet er allemaal niet fris meer uit maar ik herkende hem direct. Jullie ook vanzelf maar uit een andere tijd dan ik. Ik vroeg mij al jaren af waar het schip gebleven was, en nu stond ik in eens 'oog in oog' zal ik maar zeggen...
beetje boenen, beetje verven...
dan ziet ie er weer zo uit. En daar kende ik hem nog van, die spits heeft jaren in Ter Apel gelegen als onderkomen voor de Youth for Christbeweging. Toen dat niet meer zo liep hebben ze hem weggedaan denk ik, lang geleden. En vandaag zag ik hem terug.
Als je er weer een stukje tussen zet ziet hij er zo uit en kan je er weer mee varen
Ik ken hem als Capri maar hij heeft ook nog Ismene geheten geloof ik.
gr. Harry
beetje boenen, beetje verven...
dan ziet ie er weer zo uit. En daar kende ik hem nog van, die spits heeft jaren in Ter Apel gelegen als onderkomen voor de Youth for Christbeweging. Toen dat niet meer zo liep hebben ze hem weggedaan denk ik, lang geleden. En vandaag zag ik hem terug.
Als je er weer een stukje tussen zet ziet hij er zo uit en kan je er weer mee varen
Ik ken hem als Capri maar hij heeft ook nog Ismene geheten geloof ik.
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Spitsenvaart
Deze bewoner heeft een "drukke" baan als machinist op de trein bij Arriva van Leeuwarden naar Stavoren of naar Harlingen visa versa.wrijfhout schreef:Deze is een beetje korter gemaakt, het ziet er allemaal niet fris meer uit maar ik herkende hem direct. Jullie ook vanzelf maar uit een andere tijd dan ik. Ik vroeg mij al jaren af waar het schip gebleven was, en nu stond ik in eens 'oog in oog' zal ik maar zeggen...
gr. Harry
Re: Spitsenvaart
bijna goed
je bedoelt de Ismaja en hij voer toen van Hansweert
we liggen er met de Enavant 22 langszij in Parijs
de foto staat in het boek Varen
maar dat weet jij wel
gr
leo
je bedoelt de Ismaja en hij voer toen van Hansweert
we liggen er met de Enavant 22 langszij in Parijs
de foto staat in het boek Varen
maar dat weet jij wel
gr
leo
Re: Spitsenvaart
Ik vond het leuker om jou het verhaal te laten doen dan zelf de wijsneus uit te hangen. Eind jaren '80 regelmatig bij Klaas en Els op de koffie geweest, toen stond er net als bij jullie Gratias op. Wij voeren met dit apparaat, om de 6 tanks te laten passen is de stuurhut kleiner dan de cabine van een (kleine) vrachtwagen.Gratias schreef:Nou vooruit, omdat jullie zo aandringen!
Re: Spitsenvaart
Deze spits is inderdaad van Simon geweest, en ook van Oostland uit Groningen, en in die tijd heeft mijn opa(de vader van mijn moeder) er als zetschipper op gevaren. Dat moet in de beginjaren zestig geweest zijn. En inderdaad dit type schip werd Sarma(een supermarkt keten in belgie) spits genoemd.mastodont schreef:de Viking die van Simon Bultje is geweest?
dat was toch deze
of ben ik mis,soms zie ik door de spitsen het bos niet meer
gr
leo
Groeten Henk
Re: Spitsenvaart
Ja, en nu ik het album dan toch erbij gepakt heb, is het misschien wel leuk om er nog wat van te laten zien. Veel foto's hebben we eigenlijk niet. Maar vooruit.JC schreef:Ik vond het leuker om jou het verhaal te laten doen dan zelf de wijsneus uit te hangen.
In Doornik trekken we een spits door de stad, het was vrij hoog water en de man was bang dat ie zou blijven staan.
Hier in de Wolwevershaven, in het dokje;
En na elke laadbeurt zat je van voor tot achter onder de cement, dus boenen maar. De afzuiging werkte vaak niet of slecht en cement is toch wel een goedje dat je niet al te lang aan dek moet laten liggen;
Gedurende onze periode in het cement kwam de lift van Thieu in bedrijf. Het was goedkoper om langs die kant af te varen. Meestal belde ik tegen dat ik vol was met Ronquieres hoeveel schuttingen er boven het hellende vlak lagen. Als dat er minder dan drie waren, voer ik over Brussel naar Nederland. Anders gingen we over de Schelde. Je wist alleen nooit hoe lang je erover ging doen via Brussel/Antwerpen. Je had aan Ronquieres grote kans op vertraging, maar ook in Zemst, Wintham, Antwerpen kon het lang duren. Op de Schelde konden we overal zo'n beetje bij schutten, dus kon je een wat beter planning maken;
We zijn een keer met een hoop vorst en wind de Maas af gegaan, en dit was het resultaat. De stuwen in Sambeek en Belfeld lagen eruit en in Heumen moesten we schutten. Ik was om half zes 's avonds het Lateraal kanaal uit en om 23:00 lagen we in de sluis van Heumen. Voor een spits voorwaar niet slecht!
We gingen ook nog wel eens naar Veghel, en als we dan aansluitend in Haccourt (Lixhe) moesten laden gingen we over de Zuid Willemsvaart naar Haccourt toe;
Deze foto plaats ik niet omdat ik zo tevreden ben met mijn voorkomen, maar om te laten zien dat in onze 'vrachtwagencabine' toch plaats was voor een box!
Groet,
Peter
p.s. Ik heb trouwens wel een topic conflict; Dit kan op "mijn jeugd", op "cementtankvaart" of op "spitsenvaart". Maar omdat we hier begonnen waren, maak ik het hier maar af ook...
Re: Spitsenvaart
Het is op het ogenblik erg druk in Amsterdam met spitsen.
Vandaag lagen er zelfs 5.
2 in de Mercuriushaven, geen foto was te donker en drie in de Coenhaven.
Als eerste de Jolise het is nog een klein beetje donker.
Ik hoop dat men op de Jolise een beetje tevreden zijn van de kwaliteit heb misschien niet de beste apparatuur het is niet anders.
Gelukkig wordt er geladen met een kleine knijper dan gaat het niet te snel.
Nu de Optimist.
twee foto's omdat het laden niet zo snel ging. Zoek de verschillen.
Als laatste de Maryland die rustig ligt te wachten op haar beurt.
vgr piet
Vandaag lagen er zelfs 5.
2 in de Mercuriushaven, geen foto was te donker en drie in de Coenhaven.
Als eerste de Jolise het is nog een klein beetje donker.
Ik hoop dat men op de Jolise een beetje tevreden zijn van de kwaliteit heb misschien niet de beste apparatuur het is niet anders.
Gelukkig wordt er geladen met een kleine knijper dan gaat het niet te snel.
Nu de Optimist.
twee foto's omdat het laden niet zo snel ging. Zoek de verschillen.
Als laatste de Maryland die rustig ligt te wachten op haar beurt.
vgr piet
Re: Spitsenvaart
Peter, bedankt voor deze geschiedenisles.
Moet ik je wel zeggen dat ons stuurhutje op de kleine Orient ook niet veel groter was hoor.
Daar kon je ook krap met 2 man zitten, maar dan had niet zoveel ruimte meer hoor...
Moet ik je wel zeggen dat ons stuurhutje op de kleine Orient ook niet veel groter was hoor.
Daar kon je ook krap met 2 man zitten, maar dan had niet zoveel ruimte meer hoor...
Re: Spitsenvaart
Even een vraag aan de specialisten van de Neerschelde. Ik weet dat het niet echt het juiste onderwerp is, maar ik wil er ook geen nieuw topic voor starten. Dus dan maar hier bij één van mijn faforiete onderwerpen.
Ik vind het de laatste tijd wel leuk om spitsen op de Schelde tussen Merelbeke en Antwerpen te fotograferen. Alleen kun je er donder op zeggen dat ik er altijd op het verkeerde moment sta (lees laag water). Wie kan mij uitleggen waar ik het tij vind voor Merelbeke, of hoe ik het kan uitrekenen aan de hand van een ordinaire scheurkalender. En wanneer beginnen ze in Merelbeke schepen binnen te pakken en uit te laten. Hoe lang na hoogwater te Antwerpen is het hoogste punt bereikt te Merelbeke etc... Kortom waar en wanneer sta ik het best op wacht
Groeten, Kurt
Ik vind het de laatste tijd wel leuk om spitsen op de Schelde tussen Merelbeke en Antwerpen te fotograferen. Alleen kun je er donder op zeggen dat ik er altijd op het verkeerde moment sta (lees laag water). Wie kan mij uitleggen waar ik het tij vind voor Merelbeke, of hoe ik het kan uitrekenen aan de hand van een ordinaire scheurkalender. En wanneer beginnen ze in Merelbeke schepen binnen te pakken en uit te laten. Hoe lang na hoogwater te Antwerpen is het hoogste punt bereikt te Merelbeke etc... Kortom waar en wanneer sta ik het best op wacht
Groeten, Kurt