Spitsenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Spitsenvaart

Bericht door tijdstroom »

Er van uitgaande , dat je hoogwater kan vinden van Antwerpen, is gelijk aan Hoek van Holland, 1 uur eerder als Rotterdam.
Melle, dus Merelbeke is 3,5 uur hoogwater na Antwerpen.
Dendermonde, dus de leuke bochten bijna twee uur na Antwerpen.
Afhankelijk van je diepgang kan je Merelbeke verlaten. De drempel van Melle , de ingang van het kanaal is bepalend.
Spitsen en lege schepen kunnen doorgaans eerder, dan grote schepen op 2.60 m diepgang.
Als er bovenwater is van de boven Schelde gebeurt het vaak, dat de waterstand van Melle altijd voldoende is.
Dus enkel een paar uur voor hoogwater tot een paar uur na hoogwater in Melle wordt er het meest gevaren.
Voor leuke fotos is het volgens mij toch leuker om bij het kasteeltje, of beneden Dendermonde te zijn. Het zeilen door de bochten is altijd wel spannend voor ons, 82 meter lang.
Spitsen gaan vaak met laagwater van Antwerpen, zodat ze met hoogwater in Merelbeke zijn.
Voor ons is het meest voordelig om 1 uur voor hoogwater van Antwerpen te gaan, dan staat er overal lekker water, kan je een beetje doordraaien.
Laatst ook een beetje aan het filmen geweest. Na een aantal bochtjes ben je bang dat je je eigen kop weer filmt.

gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Re: Spitsenvaart

Bericht door KVM »

Rienk,


Bedankt voor je heel uitvoerige antwoord, daar kan ik wat mee.
Ik heb natuurlijk al de nodige pogingen ondernomen en best al wat foto's kunnen maken, maar dat waren bijna steeds toevalstreffers. Nu kan ik iets gerichter m'n plekjes gaan uitzoeken...
Hieronder een paar van die toevalstreffers

Afbeelding

Afbeelding

En hoewel geen spits zet ik deze er toch ook maar bij, hij is te mooi en valt een beetje buiten alle topics met z'n buitenmaten.
Afbeelding
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Spitsenvaart

Bericht door JC »

Mooie beelden van een bijzonder vaarwater. Voor mij is het meer dan 20 jaar geleden Kurt, ik zou het dan ook zeer op prijs stellen als je erbij vermeldt waar je die plaatjes hebt geschoten, als ik zo lastig mag zijn ... :roll:
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Re: Spitsenvaart

Bericht door KVM »

Ze zijn alledrie gemaakt op het stukje tussen Schellebelle en Wetteren. Opvarig.
Op de eerste zie je de Kerk van Wetteren nogal prominent in beeld, Het schip is de Bona Fide van Leblond uit Tertre.
Het duwstel Why not - Why me is eigenlijk van op dezelfde plek gefotografeerd, in de andere richting.
De Hortence is een bocht of twee verder net Wetteren binnen gevaren....maar wel op een andere datum dan de twee anderen

Groeten , Kurt
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Spitsenvaart

Bericht door mastodont »

vanwege klachten verwijdert :(
gr
leo
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Spitsenvaart

Bericht door Wrijfhout »

Ligt dat aan mij of hebben anderen dat ook, ik krijg die foto hierboven van leo maar niet geladen?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Spitsenvaart

Bericht door Binnenvaart »

Medea , 38,65 x 5,05 x 2,38 , 336 ton , Bouwjaar 1930 , Werf De Wachter in Boom ( Belgie ) , 150 pk Kromhout , ex Dacapo , ex 2 x Medio , ex Vios V , ex Medio K , ex Medio , eigenaar P van Ewijk in Leiden , ENI 02103587

Foto's gemaakt door Fred Boogert.

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Spitsenvaart

Bericht door Binnenvaart »

wrijfhout schreef:Ligt dat aan mij of hebben anderen dat ook, ik krijg die foto hierboven van leo maar niet geladen?

gr. Harry

Bij mij ook,hij komt maar niet door die sloot :lol:

gr Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
bargemast
Berichten: 590
Lid geworden op: 10 aug 2009 08:01
Locatie: Frankrijk a/b M.Y."JOY"

Re: Spitsenvaart

Bericht door bargemast »

Ik heb vaker problemen met foto's die niet of slechts half op m'n scherm komen, maar de sloot kreeg ik er zonder moeite in één keer op.

Groet,

Peter.
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Spitsenvaart

Bericht door Schier Hameete »

Mooie beelden Kurt het is een mooie omgeving en dat kan veel mooie plaatje's opleveren .
Ik ben onze foto,s van het varen aan het scannen en kan er nu een aantal hier op het forum plaatsen altans proberen hoe het gaat .
Afbeelding
Juni 1976 afvarend Parijs voor ons de Alliantie
Afbeelding
Idem
Afbeelding
April 1977 in het dok bij de Klerk in Walsoorden
Afbeelding
Idem . In het andere dok zit de Spera II van Wim Gouwes daar heeft hij een poos samen met de 50 meter Spera mee op Herdersem gevaren.
Gr, schier
Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie