De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart

Bericht door pieter53 »

Ik heb de schrijver van het bericht verteld dat meer informatie van harte welkom is.

Ik denk dat je weleens gelijk kan hebben met je aardappelen. Het lijkt me in ieder geval kistgoed.

Nog wat informatie over "Pelikaan", die er toch een beetje vreemd uitziet voor een tjalk (de bouwer was misschien meer gewend lemsteraken te bouwen lijkt het).

Deze bijzondere paviljoentjalk werd in 1904 te Lemmer gebouwd. In de winter van 1996/1997 is het schip volledig verbouwd tot een van de meest luxueuze en comfortabele zeilschepen in haar soort. Bij deze verbouwing is de originele houten roef bewaard gebleven.

afmetingen 20,30 x 4,80 m
diepgang 1,15 m
zeiloppervlak 260 m²
Thuishaven: Enkhuizen
Schipper: Reinold Hulskers


Bron: Arakea.be.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart

Bericht door Jan Stolp »

Die grenen roef is niet de orginele roef overigens ,in 96/97 is het schip helemaal overhaald en is de bestaande roef gehandhaafd maar daar is hij niet mee gebouwd.Hij voer daarvoor al charter als Anna Cornelia maar had op het laatst erg veel achterstallig onderhoud.
Ik heb er zelf ook veel aan gewerkt toen.
Het was gebouwd als beurtschip Nijkerk/Amsterdam.De houten roef en de dekken zijn bij Bültjer in Ditzum gemaakt destijds het was toen van de Fam Eissenloeffel.
Joke Wittenberg en Heine Deelstra uit Gaastmeer hebben hem toen weer gerenoveerd in 96/97.
Groeten Jan

Het is overigens een paviljoen tjalk,het paviljoen is nog aanwezig.Geen orginele betimmering meer.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart

Bericht door pieter53 »

De houten roef en de dekken zijn bij Bültjer in Ditzum gemaakt
Wanneer?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart

Bericht door Jan Stolp »

Eind 60 begin 70 er jaren volgens mij.Ik zal het eens navragen.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart

Bericht door pieter53 »

Alvast bedankt en alweer het volgende raadsel.

Wie weet wat over deze hermafrodiet?
Afbeelding
Goingarijpsterpoelen midden juli 2003.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart

Bericht door Gerben »

pieter53 schreef:Alvast bedankt en alweer het volgende raadsel.

Wie weet wat over deze hermafrodiet?

Goingarijpsterpoelen midden juli 2003.
Daarvoor moet je hier even kijken:

https://www.lemsteraak-bravehendrik.nl/n ... iphoz.html

Groeten Gerben
Live to sail, sail to live
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart

Bericht door pieter53 »

Daarvoor moet je hier even kijken:
Veel informatie geeft men daar niet :(
Een Wieringeraak heeft natuurlijk, anders werd het geen aak genoemd, een rond achterschip. Bovendien zijn ze zelden veel langer dan 12 meter. Vermoedelijk gaat het hier dus om iets wat flink verbouwd is, maar waar, wanneer en hoe?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart

Bericht door Janna »

Ik betwijfel of het schip wel zo verbouwd is als jij denkt Pieter. Ik ken het schip niet, dus speculeer, maar wie weet wilde de opdrachtgever per sé een lepelhek zoals we hier zien. Misschien dacht-ie dat dat makkelijker was met binnenhalen van netten of wier. Of het was een visjager (zoals de meeste Lemmeraken trouwens), die gevangen vis op zee bij vissers afhaalde en naar de markt bracht. Met als experiment een geveegde kont om te zien of dat nu werkelijk harder liep. Er zijn wel meer 'hermafrodieten' gebouwd, grappig uitgedrukt trouwens.

Maar het kan natuurlijk ook dat er iets ergs gebeurd is met het schip en dat er een compleet andere kont aan gezet is. Vooral vlak na de oorlog was er nog weinig materiaal voorhanden en deden werven klussen die ze in normale tijden niet zouden aanhalen.

Maar; er moet hier toch wel iemand zijn die het schip en z'n geschiedenis kent?
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart

Bericht door pieter53 »

Natuurlijk kan een opdrachtgever een afwijkend schip laten bouwen, als hij tenminste een werf vindt die bereid is dat te doen en heus niet elke werf wilt zoiets.
Ook de andere 'oplossing' een samenvoeging van twee schepen is niet echt logisch. Het zal niet meevallen om twee zeer verschillende types aan elkaar te flanzen.
Een derde 'oplossing' verbouwd voor oorlogsdoeleinden lijkt in eerste instantie wel plausibel, maar waarom neemt men dan een toch vrij klein, voor de wadden en zuiderzee gebouwd schip en plakt er een nieuw achterschip en een meter of 4,5 aanvast?
Al met al komen we zo niet veel verder.

Hopelijk is er inderdaad iemand die de geschiedenis van het schip kent.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart

Bericht door Janna »

Jan Stolp schreef:Die grenen roef is niet de orginele roef overigens ,in 96/97 is het schip helemaal overhaald en is de bestaande roef gehandhaafd maar daar is hij niet mee gebouwd.Hij voer daarvoor al charter als Anna Cornelia maar had op het laatst erg veel achterstallig onderhoud.
Ik heb er zelf ook veel aan gewerkt toen.
Het was gebouwd als beurtschip Nijkerk/Amsterdam.De houten roef en de dekken zijn bij Bültjer in Ditzum gemaakt destijds het was toen van de Fam Eissenloeffel.
Joke Wittenberg en Heine Deelstra uit Gaastmeer hebben hem toen weer gerenoveerd in 96/97.
Groeten Jan

Het is overigens een paviljoen tjalk,het paviljoen is nog aanwezig.Geen orginele betimmering meer.
Ik heb destijds de oude zwaarden van de Anna Cornelia, later Pelikaan, van Heine overgenomen. Ik had toen net de Janna gekocht en hij heeft het bestek voor de verbouwing getekend. Het waren eiken zwaarden van een jaar of twintig oud, met een enkele gebroken post en een plaat erop. Dus ze waren niet zo heel best meer, maar ik heb er toch nog tien jaar lang mee gevaren. Motoren ging prima, maar toen we serieuzer gingen zeilen bleek toch dat ze hun beste tijd gehad hadden. Dus inmiddels heb ik ze gesloopt. Er zat teveel teer op voor in de kachel dus het werd de grofvuil container helaas.
Oud:Afbeelding

Nieuw:Afbeelding
Plaats reactie