ik doe maar weer eens een nieuwe poging om wat oudere mensen te vinden die
gevaren hebben of in ieder geval er iets mee te maken hebben gehad met boele en oosterwijk.
leen van mullem was al eens op zoek naar bertus oppelaar.
tot nu toe geen succes.
wie kent ene Bonnet of Bornet schoonzoon van Jaap Oosterwijk???
graag reaktie.groeten Marrie van Mullem.
Boele en Oosterwijk.
Re: Boele en Oosterwijk
Hallo Marrie,
Jacobus (Koos) Bornet, schoonzoon van jaap Oosterwijk, is op 12-09-2007 in Rotterdam overleden.
Jacobus (Koos) Bornet, schoonzoon van jaap Oosterwijk, is op 12-09-2007 in Rotterdam overleden.
Groet,
Hans.
Hans.
Krammer.
Bij nadere beschouwing is er toch iets veranderd.
Ik werd er gisteren op gewezen door Jan de Ruiter.
Wat blijkt, op het achterdek is het grote roerkwadrant verwijderd. Op de tweede foto is duidelijk te zien dat het achterdek nu veel dieper is. De bijboot ligt op de nieuwe stuurmachine, kortom de Krammer is zijn grote roer kwijt en heeft nu een moderne stuurmachine met twee kleine roeren. Dit heeft invloed op zowel de snelheid als de wendbaarheid van het schip.
Kortom deze oude dame kan weer aardig meekomen en dat voor een schip van 50 jaar oud.
Als ik gisteren mijn fototoestel bij me had gehad, had ik het wat duidelijker in beeld kunnen brengen maar goed, zo kan het ook wel.
Op de laatste foto kom ik morgen nog even terug.
Ik werd er gisteren op gewezen door Jan de Ruiter.
Wat blijkt, op het achterdek is het grote roerkwadrant verwijderd. Op de tweede foto is duidelijk te zien dat het achterdek nu veel dieper is. De bijboot ligt op de nieuwe stuurmachine, kortom de Krammer is zijn grote roer kwijt en heeft nu een moderne stuurmachine met twee kleine roeren. Dit heeft invloed op zowel de snelheid als de wendbaarheid van het schip.
Kortom deze oude dame kan weer aardig meekomen en dat voor een schip van 50 jaar oud.
Als ik gisteren mijn fototoestel bij me had gehad, had ik het wat duidelijker in beeld kunnen brengen maar goed, zo kan het ook wel.
Op de laatste foto kom ik morgen nog even terug.
Groet,
Hans.
Hans.
motorschepen Boele en Oosterwijk.
Alle bij Schram gebouwde Oosterwijk schepen hebben dezelfde kont, een beetje spits toelopend.
Zoals hier bij de Ooster- en Westerschelde ....
de Volkerak ..........
en de Zijpe.
De kont van de Krammer echter is veel ronder dan die van de andere.
Ik heb altijd gedacht dat dat kwam door een gerepareerde schade maar dat blijkt niet het geval.
Zoals hier bij de Ooster- en Westerschelde ....
de Volkerak ..........
en de Zijpe.
De kont van de Krammer echter is veel ronder dan die van de andere.
Ik heb altijd gedacht dat dat kwam door een gerepareerde schade maar dat blijkt niet het geval.
Groet,
Hans.
Hans.
Krammer.
Wat blijkt, het roerkwadrant wat voor de Krammer bij de bouw klaar lag was gewoon te groot.
Men heeft het opgelost door de kont ronder te maken en iets uit te bouwen.
Op onderstaande foto is, door het verwijderen van het kwadrant en de houten vloer er boven, het kleurverschil van
het er aangezette stuk nu te onderscheiden.
Als je het van dichterbij zou zien dan zie de oorspronkelijke lijn.
En die lijn is exact zoals bij de andere schepen.
Ik zal nog wel eens proberen om er een goede foto van te maken.
Men heeft het opgelost door de kont ronder te maken en iets uit te bouwen.
Op onderstaande foto is, door het verwijderen van het kwadrant en de houten vloer er boven, het kleurverschil van
het er aangezette stuk nu te onderscheiden.
Als je het van dichterbij zou zien dan zie de oorspronkelijke lijn.
En die lijn is exact zoals bij de andere schepen.
Ik zal nog wel eens proberen om er een goede foto van te maken.
Groet,
Hans.
Hans.
Re: Boele en Oosterwijk
Gerrie Kik mailde mij zojuist twee foto's die hij gisteren genomen heeft van de Volkerak, liggende bij de firma Hoondert in de Kaloothaven in Vlissingen,
gr. Gerrie / Harry
gr. Gerrie / Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Boele en Oosterwijk
Ik heb eigenlijk een vraag voor B&O weters.
In 1976? of anders lag er een B&O in de 2e eemhaven aan een steiger die geknikt was pardoes maar welke was dat.
In 1976? of anders lag er een B&O in de 2e eemhaven aan een steiger die geknikt was pardoes maar welke was dat.
Volkerak Hoondert.
De foto's van Gerrie via Harry van de Volkerak.
Hallo Velasquez,
Het enige wat ik weet te produceren is in 1966 geweest.
De Vissen had geladen in de Europoort en was onderweg naar Vijfsluizen (Schiedam) om te lossen.
Bij ongunstige weersomstandigheden (golven, donker, slecht zicht) kwam het voor dat van zo'n dierenriemschip alleen kop en kont te zien waren. Daartussen zat dan 90 meter zowat onder water.
Een uit de 2e Petroleumhaven komend zeeschip zag de Vissen in ieder geval finaal over het hoofd en voer er overheen.
Ondanks het genkikte schip bleef de Vissen behouden. Na een noodreparatie bij Van der Giessen de Noord in Alblasserdam is zij naar haar bouwwerf Cockerill yards in Hoboken teruggesleept en aldaar gerepareerd.
Ik heb nog wel foto's van die noodreparatie maar die zitten in mijn archief en daar kan ik nu even niet bij.
Hallo Velasquez,
Het enige wat ik weet te produceren is in 1966 geweest.
De Vissen had geladen in de Europoort en was onderweg naar Vijfsluizen (Schiedam) om te lossen.
Bij ongunstige weersomstandigheden (golven, donker, slecht zicht) kwam het voor dat van zo'n dierenriemschip alleen kop en kont te zien waren. Daartussen zat dan 90 meter zowat onder water.
Een uit de 2e Petroleumhaven komend zeeschip zag de Vissen in ieder geval finaal over het hoofd en voer er overheen.
Ondanks het genkikte schip bleef de Vissen behouden. Na een noodreparatie bij Van der Giessen de Noord in Alblasserdam is zij naar haar bouwwerf Cockerill yards in Hoboken teruggesleept en aldaar gerepareerd.
Ik heb nog wel foto's van die noodreparatie maar die zitten in mijn archief en daar kan ik nu even niet bij.
Groet,
Hans.
Hans.
fam.suiker.
wie kan ons iets meer vertellen over de fam.suiker.
jaap en mien suiker voeren met het schip de kalahari.
jaap en mien suiker voeren met het schip de kalahari.