De machinekamer.
-
- Berichten: 758
- Lid geworden op: 01 feb 2005 14:41
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
De machinekamer.
Hallo Forummers,
Tot op heden is het mij niet bekend wat voor scheepsmotor er op de twee bovenstaande foto's staat afgebeeld. De foto's zijn gemaakt in de machinekamer van het tankscheepje op de derde foto.
Het was zo donker in de machinekamer dat ik op goed geluk de camera heb gericht naar de motor en pas na het ontwikkelen van de foto de motor pas goed kon zien.
Het scheepje lag in de haven naast de sloperij te 's-Gravendeel in september 1999.
Wie kan mij aan meer info helpen?
m.vr.gr. Ronald.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
-
- Berichten: 758
- Lid geworden op: 01 feb 2005 14:41
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
machinekamer
Hallo Ronald,
Hoogstwaarschijnlijk is dat een zg. Blauwe Deutz.
Dit soort motoren werden vroeger veel gebruikt in de binnenvaart.
Ik zou je aan raden eens contact op te nemen met
Werfmuseum Kromhout
Hoogte Kadijk 147 1018 BJ te Amsterdam.
Tel: 020 - 6276777.
Daar hebben ze diverse oude motoren staan ook een blauwe Deutz.
Het e-mail adres wat ik heb gevonden is : opduwer.jumbo@wolmail.nl
Daar weten ze je zeker meer te vertellen.
Succes. Bertus
Hoogstwaarschijnlijk is dat een zg. Blauwe Deutz.
Dit soort motoren werden vroeger veel gebruikt in de binnenvaart.
Ik zou je aan raden eens contact op te nemen met
Werfmuseum Kromhout
Hoogte Kadijk 147 1018 BJ te Amsterdam.
Tel: 020 - 6276777.
Daar hebben ze diverse oude motoren staan ook een blauwe Deutz.
Het e-mail adres wat ik heb gevonden is : opduwer.jumbo@wolmail.nl
Daar weten ze je zeker meer te vertellen.
Succes. Bertus
-
- Berichten: 758
- Lid geworden op: 01 feb 2005 14:41
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
In het verleden heb ik een paar reisjes met het inmiddels gesloopte motortankschip Waal gemaakt. De waal vervoerde vloeibare zwavel en had twee centertanks. De lading werd verwarmd d.m.v. een stookketel, thermische olie en spiralen in de tanks.
De voortstuwing bestond uit twee acht cilinder tweetakt Bolnes dieselmotoren van 450 pk per stuk. Dus beide met oplading, want Bolnes had 50 pk per cilinder.
Het schip loste zijn lading m.b.v. twee deepwell pompen die werden aangedreven door een aggeregaat welke in de voor machinekamer stond. De voortstuwing van de pompen was met afstandbediening (radiografisch) te starten en te stoppen.
Ongeveer 12 uur voor aanvang laden werd het lege schip voor verwarmd om het grote temperatuurverschil op te vangen. De temperatuur van de lading (vloeibaar zwavel) was ca. 130 graden.
Hieronder een aantal foto's van de achter machinekamer.
De stuurboord hoofdmotor.
De bakboord koppeling en links de startlucht flessen.
De bakboord hoofdmotor.
De stuurboord koppeling en links de werkbank.
De verwarmingsketel t.b.v. de lading.
En als alle techniek het eventueel zou laten afweten, dan hield dit hulpsetje de accu's nog vol. Stond opgesteld onderaan de machinekamer trap (nog één trede zichtbaar in beeld) en tussen de twee Bolnes motoren.
Foto's gemaakt in mei 1998 tijdens het laden in Keulen Niehl becken 4. Dit laden gebeurde met tankwagens en duurde ca. twee dagen.
Ronald.
De voortstuwing bestond uit twee acht cilinder tweetakt Bolnes dieselmotoren van 450 pk per stuk. Dus beide met oplading, want Bolnes had 50 pk per cilinder.
Het schip loste zijn lading m.b.v. twee deepwell pompen die werden aangedreven door een aggeregaat welke in de voor machinekamer stond. De voortstuwing van de pompen was met afstandbediening (radiografisch) te starten en te stoppen.
Ongeveer 12 uur voor aanvang laden werd het lege schip voor verwarmd om het grote temperatuurverschil op te vangen. De temperatuur van de lading (vloeibaar zwavel) was ca. 130 graden.
Hieronder een aantal foto's van de achter machinekamer.
De stuurboord hoofdmotor.
De bakboord koppeling en links de startlucht flessen.
De bakboord hoofdmotor.
De stuurboord koppeling en links de werkbank.
De verwarmingsketel t.b.v. de lading.
En als alle techniek het eventueel zou laten afweten, dan hield dit hulpsetje de accu's nog vol. Stond opgesteld onderaan de machinekamer trap (nog één trede zichtbaar in beeld) en tussen de twee Bolnes motoren.
Foto's gemaakt in mei 1998 tijdens het laden in Keulen Niehl becken 4. Dit laden gebeurde met tankwagens en duurde ca. twee dagen.
Ronald.
-
- Berichten: 758
- Lid geworden op: 01 feb 2005 14:41
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
bolnes 8-cyl
betr. de bolnesmotoren 8 cyl op de foto zie ik geen blowers.
waren ze opgeladen ?
ik voer op de maarwijk met een 5 cyl bolnes 250 pk zonder oplading
de zandzuiger hoek van holland van van der hoeven had ook bolnes.
2 8 cyl van 400 pk en 1 6 cyl.
m vr gr
louis le poole
waren ze opgeladen ?
ik voer op de maarwijk met een 5 cyl bolnes 250 pk zonder oplading
de zandzuiger hoek van holland van van der hoeven had ook bolnes.
2 8 cyl van 400 pk en 1 6 cyl.
m vr gr
louis le poole