Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

van: www.kustvaartforum.com
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: K.N.S.M - N.K.M. - W.I.S.M. schepen.

Bericht door Theo Horsten »

Dat het nog eens zo ver zou komen, dat iemand zou vragen wat dat voor een lijn was... :D
Dat ik dat nog mee mag maken, zou ik bijna zeggen.

Maar even ter lering en verduidelijking:

Afbeelding . Afbeelding

Niet vergeten de log in te halen voordat er gemanoeuvreerd moest worden. Loglijn in de schroef is zo slordig.
Het vliegwiel dient - diende - om een regelmatig draaien van de log te verzekeren.
Bij inhalen van de lijn die eerst losmaken van het vliegwiel, dan helemaal aan de andere kant weer overboord uitvieren tot je de vin aan boord had en dan vanaf de vin de lijn opnieuw binnenhalen en opschieten. Deed je dat niet, dan zou de lijn bij het inhalen hopeloos in elkaar draaien. Linksom opschieten, vooral in ruime bochten en dan te drogen hangen. Moest je tijdens mist - waarbij je je log juist zo hard nodig had - plotseling manoeuvreren, dan moest iemand hem razendsnel inhalen en zomaar op een slordige hoop aan dek gooien om de lijn dan later weer te klaren.
Als tijdens je allereerste reis de stuurman van de wacht bromde: "Joh, ga de log eens effe hale..." dan moest je niet met de hele klok, lijn en vin op de brug komen want dat gaf ellende. Dan werd je geacht alelen de stand van de log af te lezen en die te melden.

De laatste keren dat ik een log voer, was tijdens oceaanoversteken bij het uitbrengen van kleine schepen, begin tachtiger jaren. Dit om een fatsoenlijke gis te hebben voor je bestekken. Of een log nog steeds tot de verplichte uitrusting behoort, weet ik niet. Misschien kan iemand daar helderheid over verschaffen? Als je nog altijd een sextant aan boord moet hebben - en naar ik aanneem ook nog wel een handlood - zou een log toch ook zo gek nog niet zijn. Maar ja, een mooie Walker Cherub in kist is natuurlijk binnen de kortste keren gejat...

Afbeelding

Zelf was ik op sloopschepen altijd net te laat, of liever: ik was te netjes. Als ik hem wilde jatten, was iemand anders me al voor geweest en dus is het bij een reserve vin gebleven. Ook mooi, hoor... :D
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: K.N.S.M - N.K.M. - W.I.S.M. schepen.

Bericht door Evert Sikkema »

Eerder dan het log waar Theo het over heeft en een foto van plaatst, was er een ander log, waarmee de snelheid van een schip bepaald werd. Dat was een blokje hout, dat min of meer op de plaats bleef drijven waar het overboord gezet werd en door het tellen van het aantal knopen dat in de lijn zat waaraan het blokje uitgevierd werd was het mogelijk de snelheid van het schip min of meer vast te stellen.
Wanneer is een dergelijk log ongeveer vervangen door het log dat jij beschrijft, Theo?
En is het ook mogelijk om met zo'n Walker Cherub log de afgelegde afstand van het schip over de grond te bepalen?

PS Toen wij kortgeleden naar en van Thailand vlogen werd in het vliegtuig ook de snelheid over de grond aangegeven.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: K.N.S.M - N.K.M. - W.I.S.M. schepen.

Bericht door Theo Horsten »

Evert schreef:En is het ook mogelijk om met zo'n Walker Cherub log de afgelegde afstand van het schip over de grond te bepalen?
Dat is dus niet mogelijk, Evert. Het is altijd de afgelegde afstand door het water. Als je normaal negen knopen zou doen en je hebt, zonder dat je het weet, ook een stroom van negen mijl per uur tegen, dan zou je log nog altijd vrolijk elk uur negen mijl bijtellen terwijl je geen stap vooruit komt. Vandaar dat je aan de hand van de log je gis bepaalt en vervolgens met een (sters)bestek je positie op het moment van aflezen van die log. Daar zal dan veelal verschil tussen zitten en dan zeg je dat je zoveel mijl "voor" of "achter de log staat."

Hier de oude log met de "knopen" in de lijn. Daar komen de "knopen" vandaan om de snelheid van een schip aan te geven.

Afbeelding

De lijn werd uitgevierd en de zandloper omgedraaid. Waren de knopen geteld, dan gaf men een stevige ruk aan de lijn - of stopte die alleen maar af - waardoor er aan het bovenste eindje van de driesprong een pennetje uitschoot en het plankje omklapte zodat het makkelijk binnen te halen was.

De meest nauwkeurige methode om de snelheid te bepalen was in die dagen toch altijd nog het "gissen buitenboord". Gooi op het voorschip een klein drijvend voorwerp overboord en kijk wanneer dit een vast punt nabij datzelfde voorschip passeert. Stop de tijdmeting wanneer dit een tweede punt bij het achterschip passeert. De afstand tussen beide punten is bekend en de tijd gemeten, waarna de snelheid eenvoudig maar ook heel secuur kan worden berekend. Hiervoor werden op voor- en achterschip soms zelfs speciale keep-en-draadvizieren gemonteerd. Het drijvende blokje werd soms met luchtdruk weggeschoten om het buiten de boeggolf te brengen. De Hollanders begonnen in de 17de eeuw met deze manier van snelheid meten en zodoende kreeg deze methode al spoedig de naam "Dutchman's Log".
Als je in de vijftiger jaren voor het KNMI stroommetingen deed, werd deze methode nog altijd aanbevolen als de meest zuivere.

Met een vliegtuig is het al niet anders. De gewone instrumenten meten een snelheid door de lucht, maar de satelliet bepaalt de snelheid over de grond. Hebben ze de straalstroom op de kont of op de kop, dan zal daar een enorm verschil tussen zitten. "Gissen buitenboord" wordt in de luchtvaart echter ten sterkste afgeraden. :roll:
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Re: K.N.S.M - N.K.M. - W.I.S.M. schepen.

Bericht door Brittelhaak »

Iedereen bedankt voor de uitleg en foto`s cq afbeeldingen van de Log, loglijn en overallijn :wink:
Zoals Evert al schreef in een vliegtuig de snelheid over de grond, dat is de TAS (True Airspeed)
dus de snelheid ten opzichte van de grond, in werkelijkheid vlieg je IAS (indicatad Airspeed)
dus wat je Log ook aan geeft, vaarsnelheid/vliegsnelheid.
Hoe minder de luchtdichtheid hoe minder weerstand dus vlieg je harder ten opzichte van de grond.
Hierbij wordt nog geen rekening gehouden met temp, en luchtstomingen.
Hoop dat je het snapt, dit even terzijde :D

Groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Oranje Nassau.

Bericht door Ben »

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: K.N.S.M - N.K.M. - W.I.S.M. schepen.

Bericht door Ben »

Afbeelding
Pygmalion 1938 - 1965.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: K.N.S.M - N.K.M. - W.I.S.M. schepen.

Bericht door Ben »

BACCHUS 1911-1956 1401 nrt, 2255 brt, 3099 dwt. 95,40/91,92x12,89x5,84 m. T-3 cyl. Fijenoord, 1200 pk, 10 kn. 1911, Mij.Fijenoord - Rotterdam
2/1956: STELIOS (Grieks), 7/1957: RENEE (Panama) 12/1959 gesloopt in Savona.

Afbeelding
Foto: collectie J.A. Ideler.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: K.N.S.M - N.K.M. - W.I.S.M. schepen.

Bericht door Ben »

EUTERPE 543 nrt, 897 brt, 1170 dwt. 68,28/64,92x9,30x4,04 m. T-3 cyl. Fijenoord, 600 pk, 8,5 kn.1903, Rijkee & Co.- Rotterdam 8/1950 gesloopt in Hendrik Ido Ambacht.

Afbeelding
Foto: collectie J.A. Ideler.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: K.N.S.M - N.K.M. - W.I.S.M. schepen.

Bericht door Ben »

FAUNA 728 nrt, 1254 brt, 2195 dwt. 80,01/76,63x11,02x4,88 m. T-3 cyl. Fijenoord, 800 pk, 9,5 kn. 1912, Rijkee & Co.- Rotterdam 17-5-1942 op reis van New York naar Turk’s Island getorpedeerd door “U-558”,
Caicos Passage, ZO van de Bahamas, 22.20 NB - 72.30 WL (2)

Afbeelding
Foto: collectie J.A. Ideler.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: K.N.S.M - N.K.M. - W.I.S.M. schepen.

Bericht door Ben »

BENNEKOM 3796 nrt, 5998 brt, 9315 dwt. 142,04/137,03 x 17,73 x 8,18 m. T-3 cyl. Flensburger, 3500 pk, 12 kn. 1917, Flensburger Maschinenbau Gesellschaft - Flensburg ex- BOURNE -1921 (Engels), ex- BÜRGERMEISTER SCHRÖDER -1919 (Duits)
31-10-1941 op reis van Liverpool naar USA in konvooi OS-10 getorpedeerd door “U-96” op Atlantische Oceaan, 560 mijl W van Fastnet, 51.20 NB-23.40 WL

Afbeelding
Collectie: J.A. Ideler.
Plaats reactie