Zeegaande tjalken.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Zeegaande tjalken.

Bericht door Ben »

@Gert, de geschiedenis van de Mariane Dorthe heb ik boven water :wink: . Zij werd in 1901 gebouwd bij scheepswerf Kroeze, Hoogezand als Neptunus voor F. Kunst, Groningen.
In 1917 naar Denemarken verkocht onder dezelfde naam, in 1969 verkocht als Mariane Dorthe en tot stenenvisser verbouwd in 1978. In 1986 werd haar registratie doorgehaald, waarschijnlijk gesloopt.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re:

Bericht door Ben »

ben schreef:De Nederlandze zeetjalk Prinses Juliana werd in 1909 gebouwd bij scheepswerf W. Mulder, Stadskanaal, mat 89 brt en 117 ton dw. In 1938 ging zij naar Denemarken als Ingeborg, 1939 naar Zweden als Alfa, in 1961 Sinus. Sinds 1966 is zij als "pleasure-craft" in gebruik en werd zij in 1980 herdoopt in Sentosa.
Afbeelding
Sinus.
Dit is nog een foto van haar, er is geen naam zichtbaar maar de foto heeft als titel "Prinses Juliana".
Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Zeegaande tjalken.

Bericht door Ben »

Janna schreef:Was deze zomer (2007) in Svendborg, en de Oranje lag er nog. ..... ziet het schip er nog best origineel uit.
Dat zag er in 1986 wel anders uit toen ik haar in Rudköbing fotograveerde.

Afbeelding
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Zeegaande tjalken.

Bericht door Binnenvaarder »

Tjalk “Navigatie”
Deze foto’s vond ik tijdens het opruimen. Op de achterkant van de 1e foto staat Kiel Oltena, de middelste is de "Navigatie"
Afbeelding
Op de 2e foto staat Odensee
Afbeelding
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Zeegaande tjalken.

Bericht door Janna »

Mooie plaatjes Binnenvaarder. Heb je er verder nog informatie bij?

In een van de liggers van de Scheepsmetingsdienst van Groningen kom ik een tjalk Navigatie tegen:
G 4725N, de Navigatie van A. Meijer te Groningen
Een tjalkschip van staal, gebouwd bij Muller te Stadskanaal in 1905
Afm. 23,69 4,74, 107,719 ton gemeten Onderdendam
Later meetbriefnr G7780N 1938
Teboekstellingsnummer 517 B Winsch 1929

Maar die staat in ieder geval vanaf 1929 als Binnenschip teboekgesteld. Qua afmetingen zou 't 'm kunnen zijn. Misschien eerst buiten gevaren?

De eerste foto is blijkbaar aan de Tiessenkai (heette toen misschien nog niet zo) in Kiel-Holtenau. Bij Forum lid Gerben voor de deur, zeg maar ;)

Leuk te zien dat het complete trio al een stuurwerk heeft. De Navigatie nog met een spil met ketting, en de Stella zelfs al met engels stuurwerk. Maar dat kwam vlak na de Eerste Wereldoorlog al in zwang. De Stella is later opgeboeid, waarschijnlijk toen dat stuurwerk geplaatst werd.

Er werd nog volop gezeild, hoewel ik wel erg veel pijpjes zie, misschien was een daarvan al voor een motor? Die tjalk buitenop, daar zie ik een grote windhapper en zelfs iets dat wel op een MK-schijnlicht lijkt.

Wat een reuze koekoek daar op de roef van de Stella. Net als die grote schuifkap over de ingang van de Navigatie trouwens, je vraagt je af hoe dat samen ging met de schoot.

Die foto in Odense, ligt daar op de achtergrond een opgelegd schip ten tijde van de Eerste Wereldoorlog misschien? Of was 't de crisistijd van de dertiger jaren?
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Zeegaande tjalken.

Bericht door Binnenvaarder »

Janna,
De tjalk "Navigatie" die op de foto staat is zo goed als zeker van mijn vader geweest. Tot 1953 heeft hij er mee naar Denemarken etc gevaren, later is hij in de schelpen gegaan vanaf het Wad. Het schip is in april 1957 gezonken in de Stortemelk, het wrak ligt er nog steeds. De volgende info heb ik nog van Harry "Wrijfhout" gekregen. Mijn oudste broer en ik weten niet beter of er stond een Modag motor in toen het gezonken is.
mvg
Geert

het volgende gevonden in Moormans 1938

Navigatie Motortjalk staal
P. Sap, Hoogezand
P.G.D.C.
bj. 1900 (1923) C. Kars, Oude Pekela
brt 87 nrt 54 dwt. 115
25.03 mtr x 4.97
50 pk Deutz

groet

Harry de G.


ben

15/11/2004
17:58:27 zeetjalken Geert,

Kan het volgende nog toevoegen aan Wrijfhout:
In 1927 voorzien van de Deutz motor. Eerste eigenaar waarschijnlijk H. Kappen, Groningen. Heb ook nog in mijn kaartsysteem als 2e eigenaar: G. & J. de Boer, Delfzijl. In 1927 als roepsein P.M.J.R. In 1953 in de binnenvaart.
Ben.
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Zeegaande tjalken.

Bericht door Janna »

Dag Geert,

Aha, was die 't. Die naam had ik ook gezien in de Groningen ligger, maar daar stond-ie als motorschip en niet als tjalk.

Deze dus:
G 5899N, Navigatie van P. Sap te Hoogezand
Motorvrachtschip van staal, gebouwd te Oude Pekela in 1900
Afm. 24,67 bij 4,96, en 139,463 ton
Gemeten Hengelo 1941 (heeft dus blijkbaar de oorlog in NL doorgebracht)
Teboekstellingen: 112 Z Winsch 1927 als zeeschip, en later 1088 B Winsch 1953 als binnenschip.

Die 139 ton zal de binnen-meting zijn, en dat strookt dan wel met 115 ton deadweight als zeemeting.
Dat de lengtes verschillen kan komen doordat de een de meting over dek en de ander de meting over alles is. Of de achtersteven is verlengd bij motorisering.

Zonde dat-ie weg is. Iedereen er heelhuids af gekomen?

Mvg,
Erik
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Zeegaande tjalken.

Bericht door Ben »

De zeetjalk Stella, op de eerste foto, werd in 1895 gebouwd bij scheepswerf Verstockt, Martenshoek. Tonnage 96 brt - 64 nrt - 135 ton dw., afm. 26.15 x 5.30.
In Moormans Jaarboek 1939 wordt zij vermeld met als eigenaar H. Mulder, Rotterdam en met een 45 pk. Kromhout gloeikopmotor.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Zeegaande tjalken.

Bericht door Binnenvaarder »

Janna,
Iedereen is er goed afgekomen. Het was in de paasvakantie, alle kinderen 5 (de oudste was 12, de jongste was 7 maanden) waren a/b, totaal 7 personen. Ik was 6,5 toen het schip zonk, als ik mijn ogen sluit zie ik de hele film weer langskomen.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Zeegaande tjalken.

Bericht door Janna »

Goed om te horen dat iedereen er af kwam Geert. Met z'n zevenen nogal wel.
Dat moet een emotionele gebeurtenis geweest zijn. Ik moet er niet aan denken om m'n schip ten onder te zien gaan. Ik kan me voorstellen dat het op je netvlies is gebleven.

Hoe gebeurde het? Secht weer en diep geladen met schelpen? 'Gewoon' een lekkage, of op een bank verzeild geraakt? Was het ver naar buiten in de Stortemelk?

Maar as je het er niet over wilt hebben snap ik dat ook. ;)

Mvg,
Erik
Plaats reactie