Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Uit de oude doos

Bericht door piet42 »

klipper schreef:Waarschijnlijk stonden de RWS huizen al aan het A.R kanaal toen er nog draaibruggen waren, en het kanaal Merwedekanaal of Keulsevaart werd genoemd. In Utrecht staan er ook bij de sluis binnen D.E. Wat betrefd de foto van 2 schroeven op een as was dat niet alleen voor het rendement, de grote schroef aan het einde van de as stak gedeeltelijk boven water uit waardoor het moeilijk was om van stilligend vaart te maken daarom had men wat naar voren een kleine schroef op de zelfde as onder water waarmee men vaargang kreeg en de grote schroef ook efect kreeg. Later is men met schroeftunnels gaan varen, zodat het systeem van 2 schroeven op 1 as verdween. Dit was teleac goedemiddag. Gr
klipper

is dat zo een schip ligt leeg bv altijd achterover waardoor de achterste schroef dan toch nog eerder onder water ligt dan de voorste of zie ik dat verkeerd :?:
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Uit de oude doos

Bericht door klipper »

Het systeem met 2schroeven op 1 as was meestal op de stukgoedboten welke de machiene en stuurhut niet geheel achterop hadden, waardoor deze schepen wat rechter lagen, de grote schroef op het eind van de as , de kleine verder naar voren (dus naar het achterschip) en deze was aanmerkelijk kleiner. Als de schroeven gingen draaien dan kwam van de kleine schroef een stroming op gang waardoor de grote schroef sneller grip kreeg. Nog een vraag over het Amst Rijn Kan schepen die bepaalde afmetingen te boven gingen op dat kanaal waren verplicht om op het voorschip een zwart bord met een wit kruis te plaatsen zodat ze herkenbaar waren. Vraag wat waren de grootste afmetingen en tot hoever mochten deze overschreden worden. Gr
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Uit de oude doos

Bericht door piet42 »

klipper

klipper bedankt voor de uitleg weer een stukje van de voortstuwings systemen duidelijk geworden en het zou inderdaad aan de foto te zien bv een wijkdienst geweest kunnen zijn .

van de borden die je moest voeren weet ik niets van , toender tijd voeren we met een luxemotor op het kanaal maar pa noemde het wel altijd de keulsevaart dat wel .
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Bertus

Re: Uit de oude doos

Bericht door Bertus »

Afbeelding

Diverse oudere NRM schepen hadden ook een kleine schroef voor de grote.
Deze werd "varkenskop" genoemd.
Hier een schets uit het KNSM boek.

Groeten Bertus.
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Uit de oude doos

Bericht door mastodont »

piet42 schreef: ik weet niet meer waar de afb vandaan komt
ik wel
die komt HIER VANDAAN
dat is de Willemina van mijn oom Leen,door Frans geplaatst naar aanleiding van mijn verhaal
gr
leen
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit de oude doos

Bericht door Kees Keijzer »

Even voor Klipper;
Als ik thuis ben na dinsdagzoek ik wel een foto op met een schipmet zo,n bord voor bovenmaatse schepen op het Merwedekanaal.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Re: Uit de oude doos

Bericht door Brittelhaak »

Heren, Zou dit niet gewoon een twee schroevenschip geweest kunnen zijn? het type Götter-Klasse.
Daar stonden de motoren onder de stuurhut op 1/3 van het achterschip (vandaar die lange schroefas buitenscheeps)
O.A Mars, Merkur, Pluto, Poseidon, Jupiter. 2x200pk 76 x 9 695T.

Grüss, Henry

Ik lees net het verhaal van Leo, mijn gedachten zijn dus niet juist. :?
Maar die Götter-klasse schepen, zijn wel bijzondere schepen geweest!
wie weet er meer van?

Groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Uit de oude doos

Bericht door Westeind »

Bij de Willemina stonden de SLM motoren ook onder de stuurhut in het midden,in zoverre klopt je verhaal dan wel Henry :wink:

grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Uit de oude doos

Bericht door klipper »

Wei maakte geen vaute mit de mas. Gr
gijs

Re: Uit de oude doos

Bericht door gijs »

dus geen oude wijkdienst maar de oude jobskade van wm h muller & co
Plaats reactie